Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Anderledes problem, hvad er der galt?

Redigeret 15 maj, 2010, 13:42 i Prævention
Hej NetDoktor,

Jeg er en pige på 17 år som bliver 18 til juni. Jeg har taget p-piller siden min 17 års fødselsdag sidste år og har ikke haft nogle problemer. Hvis jeg har sprunget min p-pille pause over, så har jeg få gange haft lidt pletblødninger, men det fortalte min læge som værende meget normalt.

Jeg er en pige som gerne vil have styr på tingene så jeg skriver ned i min kalender hvornår jeg har taget den sidste p-pille, hvornår jeg holder pause (1. pillefri dag, 2. pillefri dag, osv...) og så skriver jeg den dag jeg skal starte med p-pillerne igen. Da jeg så skrev ind i min kalender, fik jeg noteret forkert. Jeg kom til at skrive 1. pillefri dag, 3. pillefri dag, osv... Hvilket gjorde at jeg holdte for kort pillefri pause på kun 6 dage. Det var tirsdag den 16. marts hvor så pausen kun blev holdt til den 21. marts og ikke den 22. marts.

Nogle weekender efter var jeg i seng med min kæreste uden kondom og han gjorde sig færdig oppe i mig, hvor jeg senere på dagen begyndte at få svage mavesmerter og begyndte at pletbløde. I panik ringede jeg til min læge som var lidt i tvivl omkring om der kunne være sket noget, men fortalte at jeg skulle huske det til en anden gang. Hun fortalte mig at jeg dog skulle tage p-pillerne efter de nye datoer, altså med at jeg stopper en søndag istedet for en mandag, da jeg har fået rykket det hele til en dag før ved at springe en dag over. Den dag jeg fik pletblødninger var den dag jeg tog min sidste p-pille, søndag den 11. april, altså en måned efter jeg havde lavet kaos i mine p-piller.

Nu er jeg så kommet til igen at skulle holde pause. Jeg stoppede med p-pillerne i søndags, altså den 9 april, der tog jeg den sidste. Normalt får jeg så mine blødninger på 3. pillefri dag men denne gang kom det først 4. pillefri dag om morgenen, altså igår. Hele dagen havde jeg normale mavesmerter og fik min menstruation som jeg plejer. Men men men - så i dag er min blødning begyndt at holde op og er næsten helt væk? Er det stadig fra dengang (for to måneder siden) hvor jeg lavede rod i p-pillerne? Kan jeg være gravid? Hvorfor stopper min menstruation dagen efter?

Kærligst,

Kommentarer

  • Indstillinger
    Menstruation er sjældent en konstant størrelse som er helt ens fra gang til gang. Du har næppe noget at være nervøs for, for det lyder som om at du har godt styr på at tage dine p-piller :-) Med mindre du har glemt at tage dine p-piller eller har kastet op umiddelbart efter at du har taget dem, så slap du bare af. Du har jo blødning, så du er næppe gravid.
    Man må GERNE begynde på den næste pakke en eller flere dage før end man normalt gør, altså holde færre dages pause end 7. Det er først et problem hvis det er den anden vej rundt, så man holder mere end 7 dages pause.
    Det at du går og stresser over det kan sagtens få menstruationen til at opføre sig anderledes end den plejer, og det kan også få dig til at føle anderledes smerter.
  • Indstillinger
    Hej NadiaHollins92

    Du skriver: Hej Netdoktor

    Jeg syntes, jeg vil gøre dig opmærksom på, at du er på en debatside, hvor vi ikke er læger, men bare mennesker, der udveksler erfaringer.
  • Indstillinger
    Det er fordi jeg både har sat det ind her og sendt det i brevkassen :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.