Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

livmoder

Redigeret 27 maj, 2010, 13:54 i Åben debat for kvinder
Hej - jeg skal her om små 8 dage ha fjernet min livmoder, og er bare så nervøs også fordi jeg lider af lægefobi.
de ved ikke om de kan fjerne den nedefra - så bare den uvished gør mig panisk. Har heller aldrig prøvet at blive opereret før og dog har fået lavet keglesnit for 7 mdr siden hvor jeg var i nakrose. Der fik jeg 2 blødninger efter så derfor er jeg også ernom bange for hvordan det vil være efter fjernelse af livmoderen. Skal man have katerter, og gør det ondt at få fjernet det ??? Bløder man meget ??? Er der nogen der kan berolige mig lidt ???
Hoplop

Kommentarer

• Hej Hoplop
    Jeg kan desværre ikke fjerne din lægeskræk og din angst for det der skal ske.
    Hvis de ikke kan fjerne livmoderen, vil lægen lægge et bikinisnit ( Skjules af trussen), det vil sige gerne i den fold maven laver ved dit skamben, så når det er helet op ses det næsten ikke. Du vil selvfølgelig have ondt efter en operation, det er ganske naturlig. Dræn i, nej det tror jeg ikke.

Heldigvis er der sket meget på det område, for da jeg fik min fjernet i 94 blev der lavet en åbning fra navlen og ned til midt på skambenet, og de eneste gener jeg havde af det var selve operationssmerter og har intet mærket til det siden, Blev dog reopereret i 95 da jeg blev ved med at have volsomme mensessmerter, hvor de fjernede yderlig af det man normalt har i de regioner.

Rigtig god bedring og et stort trøsteknus.
    Rita
  • Jeg fik fjernet min livmoder for mange år siden. Nej, det gør ikke ondt at få fjernet et kateter. Jeg blødte heller ikke.

Jeg fik skåret fra navlen og ned, jeg var rædselslagen, men det var ikke så slemt, som jeg troede det ville være. Det værste var næsten, da såret begyndte at klø, så det var dejligt da trådene blev fjernet.
    Det er simpelthen så rart ikke at have den livmoder. For mig var det en velsigelse efterfølgende.
    Min veninde fik fjernet sin og det skulle være nedefra, men det gik ikke, så hun fik skåret et bikinisnit. Det opdagede hun jo først bagefter.
    Hun er også så glad for at være fri for alle de smerter o.s.v. Vi har ingen gener efter dette indgreb.

Naturligvis er man ikke glad for at skulle igennem det, ingen kan vel sige sig fri for at være nervøs. Rart er det da heller ikke, men man får jo smertestillende bagefter, hvis det er nødvendigt. Det er ikke så slemt, som man er bange for.
    Hvordan bedøvelsen er i dag ved jeg ikke. Jeg fik kvalme bagefter, men jeg fik straks noget mod kvalme. Og det hjalp.

Jeg vil lige tilføje, jeg blev tvunget til at tage en sovepille, skønt jeg sagde jeg ikke kunne tåle den, så mine to første nætter var simpelthen ikke gode. Den tredie nat nægtede jeg at tage den, så jeg sov noget så godt. Men den slags gør de jo ikke mere.
  • tusind tak for jeres svar og beskrivelse af hvordan i har oplevet det. Jeg har læst det igen og igen og det betyder rigtig meget for mig, at høre i siger det ikke er så slemt - og det vil jeg holde fast i så godt jeg kan.
  • Jeg kan lige komme med et input i forhold til det at skulle opereres og indlægges...

Jeg røg på hospitalet sidst i december med stærke smerter, og det viste sig at være galdesten og en totalt betændelsesinficeret galdeblære. Jeg skulle opereres akut nytårsaften og jeg var meget utryg over at skulle i fuld narkose.

Det gik dog fint. Narkosen virker super hurtigt, så der går kun et øjeblik før man sover. Da jeg vågnede var jeg totalt i hopla :-) Men da narkosen så klingede af, fik jeg ondt, men de var rigtig søde til at smertebehandle med morfin, og det virker også rigtig hurtigt.

Jeg havde problemer med vandladningen efterfølgende, og fik at vide, at narkosen kan have den virkning indimellem. Jeg fik derfor lagt kateter op nogle gange; altså et som blev lagt op, tømte min blære, og blev fjernet igen. Det var faktisk sådan at jeg flere gange selv bad om det, fordi jeg simpelthen var ved at sprænges, og det var bare SÅ lettende :-) Jeg mindes overhovedet ingen smerte i forbindelse med kateteret - kun lettelse.

Jeg tror, at det bedste du kan gøre for dig selv er at fortælle at du er bange/nervøs/utryg sådan at sygeplejerskerne kan berolige dig, og du må sige til dem hvis du har brug for at få forklaret ting og sådan. Hold dig ikke tilbage med at bruge klokkestrengen når du har brug for at tale med dem. Det er det den er der for.

Pøjpøj :)
  • Nu er jeg blevet opereret og godt igang med at komme mig og lade mig forpleje af min familie.
    I har ret selve indgrebet var ikke så slemt, men med min lægeangst og pysiske tilstand har det været en hård tur.
    Selve operationen tog 3 timer da min livmoder havde vokset sig sammen med tarmen og efter de havde forgæves prøvet at trække den ud nedenfra måtte de skære et 23 cm langt snit henover min mave og så klippe livmoderen fri - kun den og livmoderhalsen blev fjernet.
    Efter 3 dages indlægges blev jeg så sendt hjem og kan klare mig på 4-6 pinex i døgnet. I morgen skal jeg til egen læge og ha fjernet de hefteklemmer de har lappet mig sammen med.
    Nu glæder jeg mig til jeg selv kan noget mere - men jeg er god til at lade mig hjælpe så der ikke sker noget.
  • Hej Hoplop
    Jeg er glad for at høre fra dig.
    Godt du er ude på den anden side nu.
    Det er træls du skal slås med din lægeangst og din psykiske tilstand ved siden af din sygdom.
    Surt at der skulle støde ekstra til den operation.
    Hvor er det godt du er hjemme og nyder familiens omsorg, og det at de vil pusle om dig, Skønt
    Det er vigtigt at du overholder den tid der skal gå inden du må begynde at løfte / lave noget.
    Pas godt på dig selv.
    Rigtig god bedring.
    Mange hilsner
    Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.