Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tvangsmedicinering af torturofre.

Redigeret 15 juli, 2011, 07:28 i Hvordan gik behandlingen?
Her er en artikel om tvangsmedicinering af torturofre på vegne af jobcentrene.
http://politiken.dk/debat/kroniker/article966100.ece

Godt at der findes modige læger, som Ellen Ryg Olsen og Henrik Nielsen, der tør tage emnet op.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg bliver virkelig helt dårlig tilpas.

    citat

    Da jeg kom til Danmark, blev jeg i første omgang behandlet med samtaler hos en psykolog, og min egen læge forsøgte flere gange at behandle mig med antidepressiv medicin, men jeg fik så mange bivirkninger, ligegyldigt hvilket præparat hun brugte, så hun gik over til at behandle mig med samtaler

    citat slut

    Jeg ved lidt om, hvad det vil sige, at tage medicin, man får bivirkninger af. Jeg rystede næmest ved de sidste, jeg prøvede. Hvordan føler hun det så ikke.
    Godt, der er nogen læger, der tør sige fra.
  • Indstillinger
    Ja, det er rystende. Men desværre overrasker det mig ikke.
    Det er slemt nok med de frygtelige eksempler, der nævnes i artiklen. Men det er måske lidt lettere at skubbe fra sig, når det er et trods alt begrænset antal mennesker, det handler om.
    Meget mere omfattende bliver problemet, når man ved, at mennesker, der har været udsat for incest og seksuelt misbrug i barndommen meget ofte også har PTSD og udsættes for præcist den samme tvangsmedicinering for at kunne blive sendt i arbejde. Det siger en del eftersom statistikken siger, at ca. 10% af Danmarks befolkning har været ude for seksuelle overgreb i barndommen og en hel del har senfølger lig dem, der beskrives i artiklen.

    I artiklen står bl.a.:
    'Besættelsestidens ofre havde da mulighed for at supplere deres invalidepension med en lovgiven erstatning, hvilket gjorde, at de ’kunne betale enhver sit’, og dette, sammen med den samfundsmæssige anerkendelse af deres ’usynlige’ lidelse, gjorde, at den sociale funktionsevne bedredes markant efter arbejdsophør...'

    Dette afsnit fra artiklen kunne præcist ligeså godt handle om en incestramt med senfølger, der også bliver pisket igennem systemet (incl. krav om medicinering) for at blive gjort arbejdsdygtig, selvom det forværrer tilstanden betragteligt og er retraumatiserende.

    Systemets legaliserede overgreb...


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg kan anbefale at læse bogen: Velfærd og Svindel. Skrevet af læge Jytte Hestbech.

    Om korruption og magtmisbrug i det offentlige system.
  • Indstillinger
    Her er en artikel om en person, som gik rettens vej og fik lov til at slippe for tvangsmedicinering.
    Det var dog ikke et torturoffer, men en person på sygedagpenge.
    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/03/20/161511.htm
  • Indstillinger
    Her er link til indslaget i 21 Søndag - om kommunernes krav om medicinering, hvis man skal beholde sygedagpengene: http://www.dr.dk/NU/player/#/21-soendag/7099. Spol frem til ca. 13.09.

    Det er stort, at det nu fremgår, at det vitterligt er ulovligt prakis og i strid med menneskerettighederne.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Man kan skrive til journalisten med sin historie.
    Christian F Degn DR Nyheder [CFD@dr.dk]
  • Indstillinger
    Jeg bliver så vred over tvangsmedicinering. Jeg husker, da jeg for år tilbage læste om det i det gamle østtyskland, hvordan man tvang politiske fanger til at indtage medicin. Jeg tænkte, gudskelov gør vi ikke den slags i Danmark. Jeg er blevet klogere.

    Den Europæiske Menneskerettighedskonvention sikrer borgerne en række rettigheder.
    Men da vi har et princip her i danmark, sagt af Inger Støjberg, for at få sygedagpenge skal man arbejde "positivt" med.
    Så tilsidesætter man menneskerettighederne.

    Jeg er glad for ikke at være på arbejdsmarkedet mere. Tænk, hvis jeg skulle tvinges til at indtage medicin af en eller anden grund. Medicin med alle dens bivirkninger. Jeg har ikke ord for, hvad jeg mener om den sag.

    Jeg kender ikke de omtalte lykkepiller, men jeg kan læse om bivirkningerne. Og bivirkninger kender jeg desværre alt for godt ved blodtryksmedicin og ved, hvor forfærdeligt det kan være.




    Bivirkninger ved "lykkepiller".
    De hyppigste bivirkninger forekommer i mave-tarm-kanalen. Mange patienter oplever kvalme, opkastninger, madlede, evt. mavekneb. Disse bivirkninger er som regel forbigående. I starten af behandlingen opleves også søvnbesvær, nervøsitet og hovedpine. Nogle vil også opleve seksuelle forstyrrelser som impotens og forsinket sædafgang.

    Disse bivirkninger kan optræde ved alle typer "lykkepiller".

    Der kan også opstå problemer, når "lykkepillerne" anvendes sammen med visse lægemidler. "Lykkepillerne" kan nemlig forringe udskillelsen af disse lægemidler, hvorved de ophobes i kroppen, og det kan være farligt.

    Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har desuden lavet en opgørelse over sideeffekter, hvor læger fra hele verden har berettet, at lykkepiller også kan give dødsfald, hjerte- karsygdomme og psykiske lidelser.

    citat slut.


    Nå, så det er kun i begyndelsen, der er flest bivirkninger.
    Det står der også ved noget blodtryksmedicin. For mit vedkommende blev det værre og værre.


    Ingen bekymrer sig om det. Det er min erfaring.


    citat

    Vi mener bare, at det er ekstremt afgørende, at ledige ikke går alene rundt uden, at nogen bekymrer sig om dem, erklærer ministeren.

    citat slut

    Det er en "køn" gang omsorg.
  • Indstillinger
    Beskæftigelsesminister Inger Støjberg´s udtalelser på DR.dk 21-søndag var i mine øjne kvalmende.

    Kvinder på sygedagpenge, som tvinges på lykkepiller, fratages også retten til at sætte børn i verden, da lykkepiller kan være fosterskadende.
    http://videnskab.dk/kultur-samfund/lykk ... sdannelser
  • Indstillinger
    Det uhyggelige i det her er ikke en gang disse historier. Nej, det uhyggelige er at der øjensynligt foregår voldsomme overgreb og direkte brud på menneskerettighederne her i vores lille trygge land, og det med myndighedernes og den ansvarlige ministers godkendelse og velsignelse - og det hver eneste dag - over hele landet.

    Der sker først noget, hvis en borger er heldig at få sin sag frem i pressen og der således kommer fokus på.

    Tag de forfærdelige historier der desværre med jævne mellemrum dukker op om frygtelige overgreb på børn - overgreb som myndighederne vel at mærke ER blevet gjort opmærksom på gang på gang, men man har valgt at lukke øjnene og håbe på den pågældende familie flytter til en anden kommune, og naturligvis er det underforstået, at man ved at give "aben videre" heller ikke oplyser om, at man godt er klar over, at der er noget galt, for den måde påtager man sig jo et ansvar.

    Eller den seneste sag med de statsløse palistinensere, der endte med at koste en ministerpost, men det var udelukkende kun fordi to journalister blev ved og ved med at bore - og de gjorde det i månedsvis, før det blev interessant nok for andre medier at tage op og bolden kunne rulle. Den historie handler kun om disse to journalister, der havde energien til at fastholde, og samtidig havde tilgang til et medie, der kunne offentliggøre det.

    Nej - der sker desværre voldsomme uhyrligheder dagligt og over hele landet, men så længe det ikke bliver opdaget og pressen heller ikke finder det interessant nok at tage op, så får det lov til at fortsætte.

    I forbindelse med min sygdom og pensionssag i sin tid, hvor jeg i den grad blev sjoflet af de kommunale myndigheder, forsøgte jeg rent faktisk at få en avis til at tage historien op, men desværre fandt man ikke sagen opsigtsvækkende nok, og givet fordi de dagligt fik sådanne henvendelser, og det derfor var en så dagligdags begivenhed, at den dermed var uinteressant. Fred med det, jeg havde opbakningen til at kæmpe, men det er der jo mange, der ikke har, og de taber - og de taber med myndighedernes velsignelse og totale ligegyldighed. Hvis ikke man passer ind i en eller anden lovbestemt kasse, så ryger man ud i den kolde sne, og bliver blæst en hatfuld.

    I øvrigt - det her handler kun om penge - intet andet. Kan man spare en krone i dag, så betyder det mindre at den besparelse til næste år kommer til at koste det tidobbelte, fordi konsekvensen af sådanne besparelser koster formuer på længere sigt. Det er ikke en betragtning, der overhovedet kommer på bordet, hverken i kommuner eller ministerier.
  • Indstillinger
    Er man ikke deprimeret eller angst i forvejen, så skal man da ialtfald nok blive det, når man bliver udsat for systemets legaliserede overgreb. At være oppe imod en overmagt og miste retten til indflydelse på sit eget liv - og miste retten til at bestemme over sin egen krop og sin egen psyke er i så høj grad (re)traumatiserende.
    Men så kan man jo selvfølgeligt bare tage nogle piller, så man bliver bedøvet og passiviseret og ikke længere mærker, hvor forfærdeligt, det er... Man får altså medicin for at kunne tilpasse og indordne sig et umenneskeligt system.
    Der er aldrig nogen, der er blevet bedre fungerende og mere raske af at blive tvunget og umynddiggjorte. For sygemeldte er demokratiet sat helt ud af spil - det er dikatatur.

    Men ja, det foregår alle steder i landet. Fordi det strider mod regeringens politik og ideologi at forandre tingenes tilstand. Der er faktisk foretaget en undersøgelse, der viser, at en forebyggende indsats overfor udsatte børn, unge og deres familier, så tjener den sig ind igen med næsten 200%. Så dér kunne regeringen finde alle de milliarder de mangler, hvis de ville.
    http://www.casa-analyse.dk/default.asp? ... s&Item=791

    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.