Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Lavt stofskifte og MS...

Redigeret 10 maj, 2010, 13:36 i Forstyrrelser i stofskiftet
Nu har jeg været på Ny eltroxin i 3 måneder og har egentlig fået det rigtig godt.. Tallene som helst skal ligge mellem 13 og 23 har lagt på henholdsvis:

- 1. Måling = 4
- 2. Måling = 9
- 3. Måling = 14

Jeg er nu lagt fast på 100 mikrogram eltroxin om dagen.

Jeg tager udover 4 stk. D3-vitaminer dagligt, da mit tal lå på 10 hvor det burde have været på 75..

Som jeg skriver kan jeg mærke at jeg har fået det meget bedre nu efter medicinopstart. Dog er der en ting der bare er hammer træls.

Når jeg kommer tæt på perioden hvor jeg skal have ms, kommer alle symptomerne tilbage.. Jeg er extrem træt, øm over det hele, nedtrygt, temperamentsfuld, manglende overskud og keine energi..

Det har aldrig været så slemt som det har været det sidste år og håbede faktisk at også det ville ændre sig, når nu jeg er i behandling for stofskiftet.

Er der andre der oplever det samme omkring MS som jeg? Føler nærmest jeg er gravid med alle de hormoner, men det er jeg altså ikke, for har 4 dejlige børn og fik cuttet æggelederne efter sidste graviditet.

Hjælp.. Vil rigtig gerne have det godt hele tiden og synes mine symptomer er lige i overkanten, bare fordi jeg skal have MS..

Kommentarer

• Hej Destiny83

Jeg synes helt klar at du skal væk fra de Eltroxin til at starte med for der er forfærdelig mange som ikke kan tåle dem og de mange bivirkeninger viser sig om ganske kort tid... Jeg er 24 år og da var på Eltroxin var min MS ikke til at regne med fik det hver anden uge og såden var det i ca. et halvt år(var også hos gynækolog) og der var intet galt. Skiftede til Euthyrox efter en kamp med lægen da de endnu ikke på det tidspunkt var til udlevering i Danmark. Få skiftet. Efter 4 måneder er min MS 1 gang om måneden 21 dages pause :-) lækkert!
    Blir da træt inden MS men jeg har også meget lavt jern indhold i kroppen og har meget svært ved at optage det... endtil jeg fik at vide at jeg ikke måtte drikke mælk i tiden inden og efter indtagelsen. og man skal så lige huske at tage jern ca. 4 dage i sin MS periode. Så er energien helt i top efter MS.

Mvh Sanne
  • Jeg tror da at det vil være godt at tage jerntilskud hver dag hvis man er i underskud for det har også indflydelse på stofskiftet ifølge Carsten Vagn Hansen. vh Petra
  • Min blodprocent ligger rigtig fin, så der er vel ingen grund til at tage jern?

Vil det sige at det først er efter længere tid, at bivirkningerne ved ny eltroxin kommer? Har jo kun oplevet positivt ved dem indtil videre..

Mener nærmere det er et overvæld af hormoner jeg kommer i besiddelse af, når jeg kommer ind i ægløsnings og ms perioden. Det er i alt 14 dage ud af en måned jeg er total præmenstruel.. Kan det være rigtigt at det er okay at jeg har det sådan? Jeg har det rigtig godt i 14 dage, med total overskud og en masse energi, for så at gå til at være overdrevet træt, uoplagt og nedtrygt de næste 14 dage. Havde det været få dage det drejede sig om, ville jeg ikke være bekymret, men når det er halvdelen af tiden jeg har det sådan, blir jeg lidt betænkelig.Det passer hver gang med at det lige præcis er i tidsrummet fra ægløsning begynder, til ms er færdig at jeg har det sådan..
  • Ja du skal være meget opmærksom, gør dig selv den tjeneste og skriv ned hvordan du har det hver dag så vil du nok hurtigere opdage om du ikke kan tåle Eltroxin. Med hensyn til din MS så ved jeg ikke hvor meget der bare er det eller om det er stofskiftet. Ny Eltroxin afsluttede min MS bare lige fra den ene dag til den anden og det er ikke kommet igen på Euthyrox. Jeg har altid haft det træls og haft lange MS med voldsom blødning, har læst et sted at det sagtens kan være p.g.a stofskiftet. Det ville jeg gerne have vidst dengang. vh Petra
  • Hej Destiny og Sanne.

Har i fået undersøgt om i eventuelt skulle have b12 vitaminmangel?.

Det bliver man voldsomt træt af og det skulle i mange tilfælde komme i forbindelse med jernmangel.

Der siges også at mange stofskiftepatienter lider af b12 vitaminmangel.
    Jeg har det også selv og får en sprøjte hver 3. måned.

Hilsen Albini.
Log in eller Registrér for at kommentere.