Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hypnose + samtaler

Redigeret 6 juli, 2010, 16:05 i Incest og seksuelt misbrug
Har nu gennem længere tid gået ved en psykolog, jegh ar meget svært ved at "være tilstede" mærke mig selv. Jeg har opbygget så massive facader at jeg indimellem ikke selv ved hvem jeg er, eller kan fornemme mig selv. Jeg har været udsat for incest, og det er nok en reaktion derfra.
Psykologen her nu foreslået at jeg skal forsøge med hypnose kombineret med samtaler.
Er der nogen der har erfaringer i den retning?? Fortæl fortæl.
Er næsten med på hvad som helst for at få det bedre... men hjælper det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Muller

    Hele mit terapiforløb har jeg haft hos en NLP- og hypnoterapeut, så jeg har været i hypnose knap 100 gange. For mig har det været det helt rigtige og har givet utroligt meget.
    Jeg har også haft meget svært ved at være tilstede og kunne mærke mig selv. Under hypnosen kom jeg meget mere i kontakt med nogle følelser og fornemmelser, fik en helt anden fornemmelse af mig selv, på en meget god, blid måde, jeg kunne rumme.

    I min terapi startede vi med at sidde og tale sammen ca. ½ times tid. Derefter kom jeg i hypnose. Vi tog udgangspunkt i nogle følelser eller erindringer eller hvad jeg følte, var relevant. Under trancen guidede han mig og stillede nogle spørgsmål. Jeg besvarede udfra det jeg oplevede under trancen. Svarene var ofte nogle helt andre end dem, jeg ville være kommet frem til, hvis vi bare havde siddet og talt sammen.

    Så jeg kan kun anbefale det. Jeg var aldrig kommet igennem min proces, hvis ikke jeg havde brugt hypnose.

    P.S.: Til andre der læser med og kunne være interesserede i at prøve hypnose, så bør behandleren have mere end en hypnoterapeutuddannelse. F.eks. også være NLP-terapeut, psykolog, psykoterapeut ell. andet.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Så er det lige vedg at være nu.... jeg skal prøve hypnose på mandag... om 4 dage. Jeg har været der til en forsamtale, syntes det lyder spændende - har selvfølgelig sommerfugle baskende rundt i mavsen... Men mest af alt er jeg meget forventningsfuld.
    Håber virkelig at det kan hjælpe mig - er træt af de her store huller jeg af og til dykker ned i. Nu skal det altså være slut med at symptombehandle - nu skal der ryddes helt op.
  • Indstillinger
    Yes :-)

    Selvfølgeligt er der sommerfugle i maven :-) Det havde jeg vist forud for hver eneste session. Men tilgengæld føltes roen bagefter så meget bedre.

    Jeg vil lige sige, at det ikke er sikkert, at du kommer så dybt under den 1. session, fordi din underbevidsthed lige skal finde ud af, hvad søren der nu sker her og om det nu er trygt.
    Men det kan godt være, at det virker fuldt tilfredsstillende. Første gang troede jeg slet ikke, at jeg havde været i trance, men min terapeut sagde, at det havde jeg. Jeg havde ovenikøbet været dybt. Det måtte jeg give ham ret i efterfølgende :-)

    Rigtigt meget held og lykke på mandag. Jeg håber for dig, at det vil hjælpe dig helt til bunds - og det tror jeg, at det vil, når du selv er så indstillet på det.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    100 gange i hypnose puha det lyder af meget.
    Jeg er blevet anbefalet den her hypnotisør/ hypnoterapeaut af min psykolog. Jeg fortsætter sideløbende hos psykologen - hypnotisøren fortæller at hans erfaringer er at ca tre gange plejer at være nok. Han anbefaler ligeledes at jeg fortsætter ved psykologen. Nu må vi se hvordan det går - er meget spændt. en god kollega har lovet at køre med.. har ca 100 km derover.en uge senere har jeg så en tid ved min psykolog... men jeg har jo også "lært" at lægge låg på og tilsidesætte mine behov og følelser...så en uge er jo ingen tid at vente... når man tænker på hvor længe jeg ellers har ventet på at få renset ud.
    Jeg holder jer gernbe opdaterede omkring mine erfaringer / oplevelser med det.
  • Indstillinger
    Hej Muller

    Grunden til, at jeg har været så mange gange i hypnose er, at det var hele mit terapiforløb, der foregik på den måde. Jeg har ikke gået hos psykologer ell. andre behandlere. I forhold til graden af traumatisering var det faktisk ikke så mange timer.
    Min terapeut sagde, at de fleste klienter kom hos ham 3-8 gange men det var i forhold til nogle andre, mere afgrænsede problemstillinger. Han havde også haft incestramte i behandling men ikke nogen, der havde gennemført et helt terapiforløb hos ham fra start til slut.

    Det kan godt være, at det er fint nok, at der går en uge mellem sessionen med hypnose, til du skal til psykolog igen. Hypnosen kan åbne for nogle ting, som du så har tid til selv lige at få fordøjet og på plads.

    Jeg vil meget gerne høre om, hvordan det går.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Så har jeg været afsted. Det var en ret speciel oplevelse. skulle finde mig selv som lille.. Da jeg endelig fandt mig selv, skulle jeg mærke hvordan jeg havde det.. 3 år gammel. Da jeg havde taget hende (mig som 3 årig) med til mit sted...hvor der var tid og lys og meget tryg.... så skulle jeg give hende et stort knus og tage afsked. Tårene løb ned af kinderne på mig... det var så hårdt/sørgeligt. Men hun havde det godt.
    Er meget spændt på næste gang. Som er på onsdag, skal til psykolog mandag.
    Helena2:
    Hvordan foregik det da du gik i behandling? Er du færdig? og hvordan har du det i dag?? er du kommet videre eller fylder det stadig meget i dine tanker og handlinger?
  • Indstillinger
    Hej Muller

    Åh, det var godt, at du fik hul igennem og kunne tage Den Lille Pige til dig.
    Det kan være en chokrende oplevelse, fordi man kommer i så dyb kontakt med følelserne. Sådanne oplevelser skaber virkeligt forandringer.
    Jeg forstår fuldstændigt dine følelser. Det er så hårdt at tage afsked med noget af sig selv, man lige har genfundet.

    * Når jeg var i terapi, sad vi først og talte i ca. ½ time. Derefter kom jeg i hypnose. Jeg blev også præsenteret for et trygt rum med et helende hvidt lys, hvor intet ondt kunne ske mig og hvor JEG bestemte, hvad der skete. Især i starten var jeg faktisk hver gang tilbage i barndommen og tog Den Lille Pige til mig. Senere var det også andre ting, det kom til at handle om.
    * Mit terapiforløb stoppede helt i august 2008.
    * Min barndom er bearbejdet færdigt og fylder ikke længere. Men selvfølgeligt er jeg præget af den. Hvis det er rigtigt, hvad min sagsbehandler har sagt, så får jeg på mandag tilkendt førtidspension - noget jeg har kæmpet for i flere år.
    * Min barndom fylder ikke mere i tanke og handling. D.v.s. det gør den jo i høj grad alligevel, for jeg bruger meget tid på at beskæftige mig med incest og lign. både i frivilligt arbejde og fordi flere af de mennesker, jeg kender, også selv har været ramt. Det kommer givetvis ikke til at ændre sig. Jeg kommer formentligt aldrig til at fungere særligt godt mellem 'almindelige mennesker'. Det er absolut ikke noget problem for mig, for følelsesmæssigt har jeg det rigtigt godt med mig selv og med de mennesker, jeg omgås. De negative følelser er væk og jeg er sundere og mere velfungerende end nogensinde før (når jeg bare får ro og fred til at være mig selv).


    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.