Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Erfaringer med Euthyrox

Hej, alle på Euthyrox! Jeg er gammel i gårde efter at have haft mit myxødem i 6,5 år. Har været igennem gammel Eltroxin, som jeg havde det fint på og skiftede til Euthyrox, da de ændrede Eltroxin.
MEN! Efter at have været rigtigt fint velreguleret med Euthyrox i 3 mdr (det tog 6 mdr at blive det med overdosering osv!), sidder jeg nu og hænger med næbbet og en TSH på 5,86!!!, dødtræt, ukoncentreret, ømme muskler, overfølsomme tænder osv osv - alle mine gammelkendte symptomer er tilbage.
Jeg fatter det ikke?!?
Har nogen oplevet det samme? At man pludselig efter 3 rigtigt gode mdr skal sættes op i dosis igen på Euthyrox?
Det skal lige siges, at jeg fungerer perfekt (sådan da..) med en TSH på ca 1,0, og der lå den i de 3 mdr...
Jeg vil blive meget glad for konkrete erfaringer ;-)
VH Solsikke

Kommentarer

• jeg har også prøvet at have fine blodprøver på Euthyrox hvor de efter et stykke tid viste for højt stofskifte.
    Jeg har eksperimenteret med at tage dem på tom mave om morgenen en halv time før morgen mad og sammen med morgenmad. Når jeg tog det en halv time før blev mit stofskifte for højt. Så det jeg fandt ud af var at Euthyrox til forskel fra gl. Eltroxin, er meget påvirkelig for om man indtager det samtidig med mad.
    Ved ikke om du kan bruge det til noget
  • Tak for dit svar - alle svar modtages med kyshånd!
    Men mit er jo for lavt...hm...
    VH Solsikke
  • Hej
    Den nye eltroxin er også meget følsom for om man spiser samtidig, især hvis man drikker mælk.
    Med ny eltroxin er jeg meget omhyggelig med at tage pillerne så snart jeg er stået op, altså inden jeg går i bad osv. Det bliver ca ½ time inden morgenmaden. Husk også at tage dem på samme tid hver dag, også i weekenden skal de spises ½ time før morgenmaden!

Det er på den måde lykkes mig at slippe af med den løse mave jeg ellers havde i over ½ år efter skiftet. Jeg har det fint med ny Eltroxin p.t.

Det skal dog lige siges, at jeg undervejs blev sat på kolesterolsænkende medicin, og det påvirker OGSÅ optagelsen af eltroxin (mit stofskifte blev for lavt). Herken hjertelægen eller apoteket vidste dette, men det står altså i produktresumeet til Eltroxin som man kan finde på lægemiddelstyrelsens hjemmeside. Jeg er heldigvis stoppet med de piller.

Fremover vil jeg være meget opmærksom på al anden medicin jeg tager, for der skal åbenbart ikke meget til for at det går galt .
  • Nu du nævner kolesteroltal, vil jeg bare fortælle at mit blev herre højt på ny eltroxin, det er nu faldet lidt igen på Euthyrox, men ikke nok. Jeg optog så heller ikke den nye Eltroxin så godt.
  • Solsikke-- Nu husker jeg forløbet sådan nogenlunde --mit stofskifte blev for lavt når jeg tog Euthyrox sammen med morgenmaden og for højt når jeg tog det en halv time før.
    Derfor endte jeg ud i noget værre rod med at tage det 3 dage om ugen en halv time før morgenmad, og de andre dage sammen med morgenmad. Der lå tallene så pænt ,men lige pludselig blev det for højt. Nu er jeg ude i en regulering med mindre Euthyrox og lidt T3.
    Dvs her 9 mdr efter start på Euthyrox er jeg endnu ikke indreguleret-- surt show Glaxo
  • Man skal ikke få taget blodprøver lige efter at man har indtaget sin medicin har jeg læst et sted det er bedst at der går 4-5 timer efter indtagelse af medicin.

Jeg synes da bare at du skal op i dosis det kan da ikke være så svært når nu du har haft det godt på Euthyrox tidligere så har du det vel kun skidt fordi du får for lidt. Jeg forstår da ikke at lægerne ikke har sagt det til dig.vh Petra
Log in eller Registrér for at kommentere.