Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvorfor er der ikke debat om disse menneskers problem?

Redigeret 8 maj, 2010, 04:52 i Hvordan gik behandlingen?
Hej alle interesserede

Jeg fandt et citat fra en socialrådgiver, der blev ramt af sygdommen borreliose, men ikke kunne få lægehjælp i Danmark. Borreliose er den sygdom, man kan få efter bid af en skovflåt.

Citatet kan findes i rækken af kommentarer under en artikel i Dagbladet Information: Julie Lautrop den 4. maj klokken 12.43:

”Som socialrådgiver er jeg kun alt for bekendt med de ulykkelige patienter (især kvinder), som cykler rundt i sundhedssystemet og det sociale system uden at kunne få stillet en diagnose og som ikke bliver taget alvorligt nogen steder.

http://www.information.dk/231898

Jeg synes, at Julie Lautrops citat er meget bemærkelsesværdigt. Jeg havde nok en fornemmelse af, at det forholder sig, som hun siger. Jeg synes, at det er modigt, at en socialrådgiver siger den slags offentligt. Jeg forstår bare ikke, at der ikke er mere debat om dette problem.

Mange hilsner

Kameliadamen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er ingen debat, fordi de pågældende mennesker ikke har de tilstrækkelige ressourcer til at stille sig frem. Det er den ene side af problemet.

    Den anden side er at systems stigmatisering(stempling) af de syge, ofte er så voldsom, at mange begynder at tro det er dem der er noget galt med.
  • Indstillinger
    Hej Anonyme ekspert

    Du har selvfølgelig ret. Mit indlæg var et forsøg på at puste liv i en debat. Jeg kender selv alt for godt til denne stigmatisering, efter selv at have cyklet rundt i sundhedssystemet uden at kunne få hjælp. I mit tilfælde var problemet en katastrofal jernmangel. Derfor ville det have været nemt at stille diagnosen, hvis lægen havde gidet, og behandlingen ville ikke have kostet samfundet noget. I stedet valgte ”systemet” at lade mig få sygedagpenge i månedsvis.

    Jeg finder det meget underligt, at man fra samfundets side ønsker at opretholde disse forfærdelige vilkår for store grupper af patienter, især kvinder.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Der er to interessante artikler mere om emnet:
    http://www.information.dk/231920
    http://www.information.dk/231899

    Jeg er spændt på, hvad Kameliadamen har af kommentarer.
  • Indstillinger
    Hej Brugernavn

    Jeg synes, at Persilles indlæg i en tidligere tråd vedrørende Informations artikler om borreliose og borreliose-testen dækker min mening udmærket, så jeg har ikke yderligere kommentarer.

    viewtopic.php?f=154&t=23449

    Når jeg bragte et link til den ene af artiklerne her, hvor emnet er mere bredt, så var det på grund af denne åbenhjertige udtalelse fra en socialrådgiver, der selv har oplevet magtesløsheden ved ikke at kunne få lægehjælp.

    Jeg har flere gange prøvet at få liv i en debat om dette emne, f.eks. ved at skrive om TERM-modellen her i dette debatforum. Men det virker ikke, som om der er interesse for sagen. Jeg er ellers overbevist om, at der er mange, der er i klemme.

    Den Anonyme ekspert har sikkert ret: Dem, der er i klemme, har ikke ressourcer til at stå frem, og måske frygter de, at de får en endnu dårligere behandling, hvis de kritiserer noget.
    Dem, der ikke er i klemme, ønsker ikke at blive forbundet med en ”tabersag”, så selv om de ved, at der eksisterer den slags alvorlige problemer i sundhedsvæsenet, tier de stille.

    Sådan er det!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg blev nysgerrig, da du henviste til noget , jeg havde skrevet.

    Og ja, det er korrekt, det drejer sig om penge, mange penge.
    Jeg har ingen kendskab til borreliose. Så jeg kan ikke sige noget intelligent, desværre.

    Det eneste jeg ved, gennem familie i udlandet er, at der er meget store summer på spil inden for den branche.
    Bl. andet blev der for mange år siden solgt hjerteklapper, der ikke kunne holde, men senere skulle udskiftes igen.
    Man giver penge "under bordet." fik jeg fortalt.

    Der var også noget med nogle hofteoperationer herhjemme, der gik helt skævt. Det var meget fremme i pressen om alle de penge, der blev tjent på noget, der gav alvorlige gener til patienterne.


    Jeg kan også huske, der blev omtalt en direktør for et medicinalfirma i udlandet, der måtte flygte, fordi han havde været for åbenmundet om forholdene.

    Han skrev senere en bog om det. Hans kone begik selvmord, husker jeg.

    Vi har også lige læst på tekst tv, at visse politikere havde fået "gaver".
    Jeg tror det var tre ? danske kommuner, der var tale om. Naturligvis gør de gengæld ved at være kunder.

    Og sådan er det hele tiden. Det man tror man kan have tillid til viser sig at være et bedrag.


    Dette link viser nogle læger er helt klar over det.

    http://www.laegerudensponsor.dk/Om%20La ... ponsor.htm

    Ja, hm, jeg håber da man kan stole på det. Det er rart at vide nogen gider gøre en indsats.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Når jeg henviste til dit indlæg, så var det især det citat fra debatten i Information om arrogancen fra lægernes side og om, at der ikke bliver givet noget undskyldning ved lægefejl og lægesvigt, jeg tænkte på.

    Men selvfølgelig har du også ret i, at penge spiller en stor rolle.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen og Persille.

    Jeg beklager, at jeg har overset, at samme debat kørte et andet sted på netdoktor. Underligt nok havde jeg selv tænkt at starte debatten om Borrelia under emnet infektion, da jeg læste artiklen om Borrelia i Information.

    Også jeg beklager, at debatten om TERM-modellen er løbet tør.

    Jeg får en del mails fra patienter med de mest chokerende oplysninger om lægelig arrogance og fejlbehandlinger.
    De mest grelle sygehistorier er jeg nødt til at sortere fra, da de er så "barske", at jeg ville blive beskyldt for at lyve, hvis jeg fortalte dem.

    Den Anonyme ekspert rammer meget præcist med sin udtalelse, men hvordan kommer vi videre ?
    Der er vel kun et at gøre og det er at blive ved med at informere især befolkningen og politikerne om disse uhyrligheder ?
  • Indstillinger
    Åh, var det citatet.

    Det er jo også rigtigt. Jeg fik i sin tid heller ingen undskyldning selv om lægen ved sin fejltagelse var ved at tage livet af mig. Psykisk kommer jeg ikke over det. Det vil andre sikkert mene er noget vrøvl, men sådan har jeg det.

    Det var godt, der var en læge, der var klogere og hjalp mig.
    Det er specielt jeg glad for. Jeg tror da også min mand og børn var glade for det.

    Når jeg mente det var penge, er det fordi jeg i den sidste tid har læst en del om emnet.
    Jeg fik for nogle år siden en viden om, hvor mange penge, der kunne være tale om. Jeg var dybt rystet.

    Mange hilsener. persille
Log in eller Registrér for at kommentere.