Hjem Sport, motion og ernæring Sportsskader

Knæ der "knækker" når jeg bøjer mig ned...

Redigeret 4 maj, 2010, 11:17 i Sportsskader
Hej :-)
Jeg er en frisk og aktiv pige på 16 år. Jeg er målmand i håndbold og midtbanespiller i fodbold. I nogle år har mine knæ såkaldt "knækket" uden smerter når jeg har bøjet mig helt ned - det jeg mener er, at efter at jeg har stået op i cirka 5-10 min og dernæst sætter mig ned eller på anden vis bøjer knæene (med belastning på dem) knækker de, og jeg får en følelse af at et eller andet "springer ud" eller indefra knæet, eks. at en eller anden knogle bliver skubbet frem. Så snart jeg rejser mig igen, er det knæet normalt igen. Der er intet at se på knæet udadtil. Men det seneste halve år er jeg begyndt at få smerter i knæene grundet det. Hvad dælen kan det mon være? Bør jeg gå til læge? Skriv endelig hvis I ikke forstår, hvad jeg ordret skriver/spørger om.. Håber på hjælp :-)

Kommentarer

  • Du skriver "Bør jeg gå til læge?"

    Ja, det gør du i alle højeste grad. Du er en aktiv sportspige og det er helt fint, men desværre er det mere reglen end undtagelsen, at der ikke bliver varmet ordentligt op inden sportsudfoldelserne, eller også bliver det forsøgt, men man "gider" ikke lige gøre det ordentligt.

    Derfor kan du med stor sandsynlighed udvikle en skade, som vil genere dig resten af dit liv.

    Afhængigt af hvor galt det er nu, vil jeg foreslå dig gennem din læge enten en henvisning til en fysioterapeut, der kan lære dig de rigtige øvelser eller en henvisning til speciallæge, der kan få kortlagt helt præcist, hvad du fejler og hvad der skal gøres ved det.

    Muligvis - hvis du er medlem af en af de meget store sportsklubber, kan der være fagfolk ansat, du kan søge vejledning hos.
  • Helt klart du burde få det tjekket ud - mit knæ gjorde det samme da jeg var 13. Jeg var henne og få det tjekket, og det viste sig at være chondromalacia.

    En sygdom der ikke går væk, men som ikke er debiliterende. Jeg dyrker stadig sport, men skal dog bruge knæstøtte en gang imellem især ved meget hård træning.

    Man lærer også at være opmærksom på væske eller "knirken" som også kan være tegn på irritation. Så skal man bare holde den i ro nogle dage.

    Ikke noget skidt, men meget godt at vide. Også hvis man senere hen skal arbejde et sted hvor man står meget.

    Få det tjekket ud - bedre at vide hvad det er, og måske få gjort noget ved det, end ikke at gøre noget og risikere livsvarigt mén.

    Pøj pøj!
  • Tak for besvarelserne, jeg tror, jeg vil få bestilt en tid ved lægen så :-)!
Log in eller Registrér for at kommentere.