Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Ekstremt oppustet mave

Hej.

Jeg skriver for min far, som konstant i ca. 2 år har haft en oppustet og hård mave, som er ligeså stor som en gravid i 9 måned er.
Han har maks 10 kg for meget, så dette er ikke årsagen.

Han har prøvet diverse læger, men de har ikke noget svar.

Så jeg ville hører om der er nogen herinde som har prøvet lignende ?

På forhånd tak..

Kommentarer

• hvad spiser din far --og hvad drikker han---kommer han regel mæssigt på toilettet ---de 10 kg han har for meget har måske sat sig på maven ---mange mænd får en stor mave ---min mand har altid været meget tynd og helt flad mave --men efter han har holdt op med at ryge -har han taget meget på ---og det sidder alt sammen på maven --som om han var gravid ---
  • Tror altså ikke det er fedt da den er stenhård. Lægerne har også sagt, at de godt kan se forskel på hans mave også en der vejer for meget.. Så

Han spiser forholdsvist varieret og drikker primært 1-2 liter vand om dagen. Jeg synes ikke han spiser anderledes end så mange andre, altså sådan meget almindelig kost.

Hans toilet besøg er dog lidt træge, men maven sidder der ude ligegyldigt hvad.

Det skal også nævnes, at han før i tiden havde perioder med ca. 2 måneder hvor maven sad derude også måske 2 måneder uden, sådan gik det op og ned længe. Men nu har den ikke faldet ind de sidste mange år.
  • Måske jeg kender et tilsvarende eksempel; min venindes mor har også døjet med oppustet og hård mave i mange år. Måske ikke helt så slemt som du fortæller om. For hende hjælper det at spise svesker en gang imellem eller brød med meget hørfrø. Når det i perioder er meget irriterende tager hun noget naturmedicin der hedder p8. Men det lyder lidt mærkeligt at lægen ikke har noget bud på årsagen. Men håber dette kan bruges som nogle ideer.
  • Tak for svar..

Så vidt jeg erindrer, så har han prøvet det der med svesker engang og faktisk også knust hørfrø, hvilket jeg faktisk tror hjalp dengang. Men der er intet der hjælper nu. Han har også prøvet diverse naturmedicin og tarmflora bakterier eller hvad de hedder.

Men ja, er meget underligt, at de intet svar har på det.
  • Jeg er en kvinde på 65 år, der lider utroligt af en meget stor mave.
    Jeg er ikke overvægtig, og min krop er ellers tynd (arme/ben ), men jeg kan ikke holde den mave ud. Den ligner en der er i 8 måned og jeg må hele tiden købe nyt tøj fordi det strammer. Er der nogen der kender til det.
    Jeg spiser meget fornuftigt, ikke fede ting, og har almindelig afføring. Jeg spiser aldrig kød, men groft brød, og en del fisk.
    Det går mig virkelig meget på, så jeg kan dårligt holde det ud.
    Håber nogen vil svare mig, hvis de kender til det.
    Hilsen fra Lise
  • Hej Lise

Jeg kender til problemet. Jeg dyrker regelmæssig motion, hvorfor min krop som helhed er helt normal - lidt tenderende til for tynd, men det skyldes den simple årsag, at min mave er så stor. Det går mig meget på. Jeg spiser meget grønt, en smule kød (primært kylling), aldrig slik, drikker meget sjældent kaffe og sjældent brød, hvor jeg så har fundet ud af, at når jeg spiser brød, får jeg meget luft i maven og de kendte symptomer på irriteret tyktarm og til dels også glutenallergi.
    Det mest frustrerende er, at lægerne (har fået foretaget samtlige kikkertundersøgelser af maven, det er muligt at få) ikke har kunnet konstatere noget "medicinsk". Faktum er bare, at jeg står tilbage med en utroligt udspilet mave, meget luft og smerter i maven. Det er til stor hinder for min omgang med mennesker; når jeg går i byen, er i svømmehal, er til undervisning osv. Hvad kan jeg gøre? Begynde på naturlægemidlet Husk? Undgå brød helt og aldeles og tage kosttilskud i stedet?

Mvh
    Andreas
  • Jeg har i mange år lidt af oppustethed og luft i maven - samt hård og træg afførring, har prøvet klid og husk. Men først efter at have startet med tykmælk (økologisk) med rugbrødsdrys hver morgen, så har jeg nu fået orden i maven. Hvis jeg er på ferie en uge eller to uden min sædvanlige morgenmad, så er der problemer igen.
    Det er også godt med en kop kaffe efter morgenmaden, og eller en god rask gåtur til bussen - tager gerne et par stop ekstra - det sætter gang i tarmen.

Håber det kan hjælpe andre i samme situation.
Log in eller Registrér for at kommentere.