Lidt forvirret over tal ?
Hej,
Jeg har nu taget Euthyrox i lidt over 2 mdr. og har fået det rigtig godt.
I går var jeg så over og få taget blodprøver på hospitalet, og ringede så og fik svarene senere på dagen :-)
Den 18.03.10 lå tallene på:
TSH = 2,17
TRIIODTHYRONIN frit T3 test = 1,00
T3 = 0,82
THYROXIN-TT4 = 102
Og igår den 28.04.10 lå tallene på:
TSH = 1,14
TRIIODTHYRONIN frit T3 test = 1,08
T3 = 1,20
THYROXIN-TT4 = 124
Er der nogle af jer der ved hvordan det kan være, at THYROXIN-TT4
og T3 stiger så meget, når TSH er faldet og er helt nomalt ?
Jeg undrede mig bare over det ?
Mange hilsner fra Gypige
Jeg har nu taget Euthyrox i lidt over 2 mdr. og har fået det rigtig godt.
I går var jeg så over og få taget blodprøver på hospitalet, og ringede så og fik svarene senere på dagen :-)
Den 18.03.10 lå tallene på:
TSH = 2,17
TRIIODTHYRONIN frit T3 test = 1,00
T3 = 0,82
THYROXIN-TT4 = 102
Og igår den 28.04.10 lå tallene på:
TSH = 1,14
TRIIODTHYRONIN frit T3 test = 1,08
T3 = 1,20
THYROXIN-TT4 = 124
Er der nogle af jer der ved hvordan det kan være, at THYROXIN-TT4
og T3 stiger så meget, når TSH er faldet og er helt nomalt ?
Jeg undrede mig bare over det ?
Mange hilsner fra Gypige
Kommentarer
Det er helt normalt. Når TSH falder (som hos dig fra 2,17 til 1,14), ja så vil T4 stige. De tal er modsatrettede. Men nu skal du måske til at passe på med ikke at blive overdoseret! Har du aftalt at du blev sat ned i dosis??
Hvor meget får du om ugen?
Jeg har lige selv oplevet det samme på 5 uger (at TSH faldt fra 1,25 til O,85 og T4 steg fra 118 til 122, og jeg skal love for, at jeg har overdoseringssymp.). Sætter mig nu ned med 18 3/4 mikrogram om ugen fra 756 1/4 til 737 ½). Underligt at man kan svinge sådan. Det er ikke rart at blive overdoseret. Jeg kan ikke tåle at komme under 1. Euthyrox er god - og i hvert fald bedre end Ny Eltroxin i min optik...men den virker ligesom "kraftigere" og man bliver altså nemt overdoseret. Pas på med det - for det er mega ubehageligt. Jeg ville bestemt få sat dosis ned og så blodprøve igen om ca. 6 uger.
Det at man så hurtigt (ca. 1 måned) ændrer TSH meget - kan komme til at virke kraftigt på én. Jeg er i hvert fald meget følsom på det punkt. Godt, jeg har ferie denne uge - har længe gået med "rysteben" - sitren i musklerne - let til hovedpine og muskelsvaghed - varmefølelse i ansigtet og hjertebanken....symptomer på for højt stofskifte, men mente ikke det kunne være rigtigt, da jeg for 5 uger siden blev sat lidt ned i dosis..................og alligevel er ovennævnte sket på trods af lille dosisregulering. Det er ikke rart - derfor vær på forkant med situationen.
Vi skal jo lære de nye Euthyrox at kende. Jeg har været på dem siden 31/7. Er begyndt at få nogle erfaringer (har været på Eltroxin i 16 år og Ny Eltroxin i ca. ½ år). Euthyrox virker på en anden måde, og det skal vi jo lære at kende. Men vær glad for dine Euthyrox - det skal nok blive godt i længden, når vi lærer at styre indstillingen.
Jeg blev faktisk sat til at tage en del mere Euthyrox end jeg tager.
Min læge tror faktisk, at jeg tager ca. 150 mg. mere om ugen end jeg gør.
For jeg syntes det lød alt for meget da min læge, for en mdr. siden sagde, at jeg skulle tage mere end jeg på det tidspunkt gjorde. Og det var vist nok godt, at jeg lod være, kan jeg se på den prøve jeg fik taget igår.
Jeg tager kun 50 mg. mere om ugen, end de 150 mg. min læge sagde.
D.v.s. jeg tager nu 850 mg. om ugen.
Mange hilsner fra Gypige