Forvirret over prøvesvar
Nogen der kan forklare hvad det betyder at det ene tal er 4,5 og det andet er 152 ???? Tidligere blodprøve af det første tal viste 6,5.
Jeg skal til ydereligere undersøgelser da jeg er gravid, jeg fik bare de her tal i telefonen af min læge og aner ikke hvad de betyder.
Jeg skal til ydereligere undersøgelser da jeg er gravid, jeg fik bare de her tal i telefonen af min læge og aner ikke hvad de betyder.
Kommentarer
En anden gang så husk at få din læge til at forklare dig grundigt hvad tingene betyder.
For mig at se, er det TSH, (det styrende hormon,) som er det lave tal. Det høje tal må være T4. Det er de værdier lægen vurderer stofskiftet efter.
Normalværdierne er: TSH 0,3 - 4,5 T4 60 -140
Hvis tallene ligger inden for disse rammer vurderer de fleste læger at stofskiftet er normalt, men de fleste har det bedst med et TSH på ca 1, oplyses der fra Thyroidea landsforeningen.
Venlig hilsen Alicia
Hvis jeg var dig, ville jeg bede om en udprintning af de laboratoriemålinger, der er kommet som et resultat af din læges blodprøve-tagning.
Hvis en læge ikke vil tage sig tid til at forklare, hvad værdierne betyder, er det en stor hjælp at have tallene på tryk. Det får jeg altid. Jeg har ganske vist ikke stofskiftesygdom, men jeg er i behandling for forhøjet blodtryk, og det betyder, at jeg skal have taget blodprøver med regelmæssige mellemrum.
For mig er det en stor hjælp, at jeg har tallene på tryk. Så kan jeg sammenligne tallene fra gang til gang. Du vil selvfølgelig opleve disse skemaer som forvirrende til at begynde med, men på de skemaer, jeg får, er normalværdierne begyndt at stå i parentes efter den målte værdi. Så kan man i hvert fald se, om ens egne værdier er normale.
Og ganske langsomt begynder man at kunne gennemskue alle tallene.
Hvis din læge så også ville tage sig den nødvendige tid og forklare dig lidt om din sygdom, så ender det med, at du forstår det hele ;o)
Mange hilsner
Kameliadamen