Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fnat - hjælp!

Hej
Jeg har haft fnat før, så jeg ved hvordan det føles. Da jeg var nede og tage sol i det lokale sol center fik jeg fnat igen. Jeg er ikke i tvivl (jeg rengjorde selvfølgelig solen før brug, men det rensemiddel kan de har dernede kan desværre ikke dræbe fnat). Jeg tog en behandling og kom af med det, men da jeg så sov sammen med min veninde (vi tog begge sol sammen det sted, så hun har sikkert også fået det derfra) fik jeg det igen. Jeg fortalte hende at hun sikkert havde fnat, fordi jeg havde fået det efter at have sovet sammen med hende. Men hun troede ikke på mig. Det er nu 3 måneder siden, og lige så langsomt, en efter en, har næsten alle mine veninder fået det (efter en fest deler man dyne, låner tøj osv. Så de bliver ved med at give det videre til alle i venneflokken, og da man først kan mærke kløen efter 3 uger så har de ofte smittet 5 personer inden da.). Jeg har fortalt dem at jeg har fået fnat igen og igen, men der er ingen af dem der tror på at det er en reel sygdom. Jeg er ved at blive sindssyg og ruineret. Hvad skal jeg gøre?
Louise

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvordan ved du, at dine venner har fnat, hvis de ikke har nogen symptomer?
    Har du været hos lægen for at få noget imod det?
  • Indstillinger
    Nu ved jeg ikke om jeg skal læse, at du jævnligt går ned og tager sol i det lokale center, og hver gang henter en ny portion fnat der??

    Så vidt jeg er orienteret, så burde der i solcentret stå en flaske med noget at rense med, og hvis ikke der gør, så vil jeg foreslå dig selv at have noget sådant med - hver gang.

    Hvis jeg fik den ide at tage sol et sådant sted, kunne det aldrig falde mig ind at tage tøjet af og lægge mig i en sådan bakteriebombe uden at have rengjort grundigt først. der bliver jo varmet op, så der er rig mulighed for alskens "rare" ting og sager.
  • Indstillinger
    Nej nej, ikke på den måde overhovedet. Jeg er stoppet med at tage sol dernede, og jeg rensede den selvfølgelig grundigt først dengang. Men det rensemiddel de har dernede dræber ikke fnat. Jeg mener at jeg bliver ved med at få det fra mine veninder og venner. Man deler tøj, sko, seng, dyne osv. osv. Jeg prøver selvfølgelig at undgå det så vidt som muligt, men nogen gange så smutter det, og man låner et par bukser som så er blevet brugt af en anden dagen forinden, og så har man fnat igen.

    - Jeg ved ikke hvorfor de andre benægter det, men de har symptomer på det. De klør osv. Når du en gang har haft fnat, så er du ikke i tvivl om det når du får det igen.
  • Indstillinger
    Det lyder altså lidt underligt, at du er blevet smittet i solcenteret - især, hvis du har gjort det rent. Fnat smitter ved tæt kontakt mellem mennesker http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/ ... /Fnat.aspx

    Der må være en blandt jer, som har det og ikke bliver behandlet, så smitten går på rundgang.
  • Indstillinger
    And if thats the case, at en af mine veninder har det og smitter os andre. Og hun benægter at hun har det, selvom hun klør. Hvad gør jeg????
  • Indstillinger
    Du holder op med at dele tøj med hende og sove sammen med hende. Fnat smitter ved fysisk kontakt, så du skal faktisk bare lade være med at være i kropskontakt med hende, også indirekte.

    Vær opmærksom på, at ALT sengetøj mv skal vaskes ifm en fnatkur. Så du og de andre skal lade være med at lade hende sove i jeres dyner og I skal lade være med at sove i hendes.
  • Indstillinger
    Hvordan ved du at hun klør hvis hun selv nægter at fnat?
    Ser du hende gå og klø sig i skridtet hele tiden? Ved hun hvad fnat er og hvad symptomerne er?
  • Indstillinger
    heysa... fnat er meget svært at stille en diagnonse på.. havde min søn til læge 4 gange før jeg SELV fandt ud af at det var det... og det var gennem en veninde jeg fandt ud af det. min sæn var rød over alt og klærede over alt... det var lige som små blæner og det var helt galt når han havde været i bad eller sovet.

    men læs evt her

    Hvad er fnat?

    Fnat er en smitsom infektion med fnatmiden og en meget kløende hudlidelse, som ses med stigende hyppighed, og vinterhalvåret 2008-2009 har vi en veritabel epidemi.. Hvorfor ved vi ikke. Tidligere tiders opfattelse af, at smitte kun fandt sted, hvis man lå under samme dyne, holder ikke i dag.

    Fnat kan brede sig som en løbeild, der hvor mange børn og unge er samlet og tæt på hinanden - som i børnehaver og skoler. Fnatmiden, dens afføring og æg stimulerer vores immunforsvar til at gå til angreb og dermed forårsage intens kløe.


    Hvorfor får man fnat?

    Fnat overføres, når befrugtede hunmider gnaver sig ind i huden og danner små gange. I disse gange lægges æg, hvorefter hunmiden dør. Der går cirka tre uger fra æggene er lagt til de er udklækkede, og en ny generation af fnatmider bliver i stand til at formere sig. Man får typisk først symptomer 2-3 uger efter smitten. Der skal tæt kropskontakt til for at overføre smitten, primært sekuel kontakt, tæt kontakt børn i mellem eller i mellem familiemedlemmer.


    Hvordan føles fnat?

    Der går også tre uger fra man er blevet smittet, til kløen begynder. Den kan være så ubehagelig, at den smittede ligefrem kradser huden til blods. Fnatmiderne har deres foretrukne angrebsområder. Det er fingre, håndled, armhuler, huden omkring navlen og på brystvorterne hos kvinderne. Hos mænd er små vandblærer (papler) på penis et næsten sikkert tegn på fnat. Der hvor miderne slår sig ned, er kløen mest intens. Fnatmiden elsker varme, derfor er kløen ofte til at overskue i dagtiden, men om natten når man er krøbet under dynen vågner miderne og går i gang med at rumstere, og kløen kan blive fuldstændig uudholdelig.


    Hvordan stiller lægen diagnosen?

    Det kan godt være svært for lægen at stille diagnosen med sikkerhed. Kun hvis det lykkes at finde en fnatmide, grave den frem og se den i et mikroskop, er der garanti for, at det drejer sig om fnat. I tvivlstilfælde kan hudlægen vælge at behandle med en creme med hævelsesdæmpende hormon, der stiller kløen og dermed giver ro i huden. Efter 1-2 uger uden kradsen er det meget nemmere at lokalisere en mide.


    Udsigt for fremtiden?

    Fnat forsvinder ikke af sig selv. Hvis man ikke bliver behandlet, er der risiko for, at der udvikles eksem og anden kronisk hudsygdom. Norsk fnat eller skorpefnat er en særdeles ubehagelig variant, hvor der findes tusindvis af fnatmider i skorpet, skællende hud. Smitte forekommer ved mindste berøring. Denne variant kløer normalt ikke og ses primært hos gamle og mennesker med dårligt immunforsvar.


    Hvordan behandles fnat og hvilken medicin kan anvendes?

    Hvis man selv er klar over, at det drejer sig om fnat, eller hvis lægen har stillet diagnosen, er behandlingen enkelt og effektiv. Midler til behandling af fnat fås i håndkøb. Følg brugsanvisningen ganske nøje.

    Middel mod fnat:


    Nix®


    Ved behandling af fnat er det vigtigt, at hele familien bliver behandlet samtidig. Ellers er der risiko for, at de kommer igen efter to-tre uger, fordi fnatmiderne har levet videre hos enkelte i familien, og derefter smitter de andre endnu engang.

    Selvom man er behandlet helt korrekt for fnatmider og de alle er døde vil immunforsvaret fortsat reagere på miderester etc. Kløen vil derfor typisk fortsætte i yderligere 4 uger indtil hudlagene med miderne er afstødte, og det betyder altså ikke at kuren ikke har virket. De døde mider forbliver i huden indtil de helt naturligt afstødes og det er selve miden immunforsvaret reagerer på.

    Lægen vil derfor ofte supplere behandlingen med en potent creme med hævelsesdæmpende hormon i 3-4 efter midekuren.

    Ved norsk fnat vil hudlægen supplere behandlingen med et antiparasitært middel i tabletform (Ivermectin).

    Tænk på hvem man har haft besøg af eller besøgt i de sidste tre uger, giv besked om, at de eventuelt kan være smittede. Det er en skam, hvis familie eller venner først senere opdager, at de har fået fnat.

    Giv også besked til børnenes klasselærere eller børnehaven. Det er vigtigt at træffe de fornødne forholdsregler, inden at for mange børn når at blive smittet.
Log in eller Registrér for at kommentere.