Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Lige lidt solskin herfra :)

Redigeret 27 april, 2010, 07:45 i Forstyrrelser i stofskiftet
Har nu været på eltroxin (Den nye ja) i 3 måneder. Tallet der helst skal ligge mellem 13 og 23, lå i starten på 4. Efter 1½ måned lå den på 9 og nu imorgen, skal jeg have taget prøve for 3 gang.

Jeg fandt samtidig ud af at jeg var i extrem mangel af D-vitamin og har derfor taget 4 D3 tabletter dagligt i ca. 1 måned nu. Mit starttal lå på 10 hvor den helst skulle ligge på ca. 75.. Næste prøve er om ca. 2 måneder.

Jeg er ved at komme trætheden til livs, har meget mere energi, har ikke "kronisk" ondt i led og muskler længere. kan dog ind imellem få lidt jag i den ene hofte.

Jeg har i løbet af de sidste snart 4 år taget 20 kg på, uden at kunne finde årsagen. De kg er begyndt at smutte lige så stille af. På ca. 3 uger har jeg smidt 5 kg og er nu begyndt at cykle, gå og ro (på romaskine) dagligt, i håb om at der er ved at være gang i forbrændingen igen.

Psykisk har jeg det noget bedre og ser lysere på alting.

Jeg har stadig mit socialfobi, angst og manier, men de hører jo så også under en anden kategori ;)

Jeg skal den 10. Maj op på sygehuset og ha lavet en Thyreoideaskintigrafi (fotografering af skjoldbruskkirtlen), for at se hvordan den virker. Her skulle jeg så gerne få lidt svar på om det er forbigående lavt stofskifte, eller om det bare har tænkt sig at være sådan altid.

Jeg er rigtig spændt, men ikke længere nervøs, da jeg nu ved at der altså er hjælp at hente til et bedre og mere udholdeligt liv <3

Sys bare lige jeg ville give lidt håb til de nye der kommer fordi og kigger på siden her.

Kommentarer

• Hej Destiny

Tillykke med fremskridtene og tak fordi du delte dem.
    Jeg er selv startet på Eltroxin og D-vitamin i denne uge og det du skriver, giver mig bestemt håb om, at jeg forhåbentligt snart får det bedre :-)

Hilsen Helene
  • Hej Helene :)

Er glad for at det kunne bringe bare lidt lys èt sted.

Hvad jeg føler virkelig har hjulpet specielt smerterne i hele kroppen, tror jeg er D-vitaminerne. Jeg er selv målløs over at "så simpel" en ting som mangel på et vitamin, kan gøre så megen skade.

Heldigvis er det da en lille ting at skulle tage nogle forholdsvis små piller hver dag, for et langt bedre liv.
  • Hej igen :-)

Jeg er også blevet ret bevidst om, hvor meget D-vitaminmangel nok har at sige for mange mennesker. Har hørt eller læst ét eller andet sted, at ca. 50% af danskerne er i underskud! Jeg har talt med flere, der har samme symptomer - nogle har bl.a. fået konstateret fibromyalgi men er ikke blevet undersøgt for D-vitaminmangel eller lavt stofskifte. Mange af symptomerne kan jo ligne hinanden.

Ja, hvis bare reguleringen ikke giver de store problemer, så er det til at overse at skulle leve med medicineringen. Hellere det end den træthed m.m.

Hilsen Helene
  • Hej. Hvordan har I følt, at I har D-vit. mangel? Hvordan føles det? Tak.
  • Hej Skov

Jeg vidste ikke, at jeg havde D-vitaminmangel. Jeg bad min læge om at få taget nogle blodprøver for for lavt stofskifte, da jeg er så dræbende træt og absolut ingen energi har. Jeg vidste, at jeg var i risikozonen, da der har været mange tilfælde af myxodem i min familie.
    Min læge bestilte disse blodprøver: Kolesteroltal, levertal, nyretal, stofskifte, D-vitamin og blodprocent. Det viste sig så, at jeg havde 'en bragende myxodem, samt lav D-vitamin, der kan være en del af stofskiftelidelsen' (som han skrev).

Så hvad der er myxodem og hvad der er D-vitaminmangel, ved jeg ikke. Så vidt jeg har forstået (uden at have sat mig nærmere ind i det), giver det vist nogle af de samme symptomer med bl.a. træthed.

Hilsen Helene
  • Hej Skov

Jeg blander mig lige, selv om jeg hverken lider af stofskiftesygdom eller D-vitaminmangel ;o)

Jeg har haft kontakt med flere, der har eller har haft D-vitaminmangel. Efter deres beskrivelse er symptomerne træthed og smerter i knogler og muskler.

Men jeg vil tro, at symptomerne på D-vitaminmangel kan variere noget fra person til person. Derfor bringer jeg lige 2 forskellige tekster om det:

”Symptomer ved D-vitaminmangel kommer typisk snigende over måneder til år, efterhånden som patientens D-vitaminmangel forværres. De almindeligste symptomer i starten er almen træthed og muskelsmerter rundt i kroppen og ofte lokaliseret til specielt lår, læg og skulder- nakkemuskler, samt eventuelt krampetendens i arme eller ben og prikkende, stikkende, brændende eller sovende fornemmelse i fødder, hænder og rundt om munden.”

Ovenstående tekst stammer fra Osteoporoseforeningen: http://www.osteoporose-f.dk/index.php?id=68

”En D-vitamin mangeltilstand debuterer gerne med smerter i lænden, der gradvis glider ned i benene og der er ømhed ved sammentrykning af rygsøjlen. Det bliver svært at rejse sig fra en stol uden at skulle bruge armene til hjælp. Sluttelig kommer triadeklangen: Smerter, træthed og depressive symptomer.”

Ovenstående tekst stammer fra Depressionsforeningen: http://depressionsforeningen.dk/Artikle ... syken.html

Findes der ikke en forening for folk med stofskiftesygdom? Jeg vil foreslå, at I beder denne forening advare mod D-vitaminmangel på hjemmesiden. Det vil i den forbindelse selvfølgelig være en god ide at fortælle om symptomerne på D-vitaminmangel.

Til Helene

Jeg har flere gange skrevet, at eksperter vurderer, at ca. 45 % af danskerne lider af D-vitaminmangel. Jeg burde jo have angivet, hvor jeg har den oplysning fra. Så vidt jeg husker, har jeg oplysningen fra et lægeprogram i fjernsynet, enten ”Ha’ det godt” på DR1 eller ”Praxis” på TV2. Jeg prøver lige at se, om jeg kan finde noget mere konkret om det …

Jo her:

http://osteoporosedoktor.dk/nyt-om-knog ... -d-vitamin

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Tak for jeres svar vedr. D-vitamin. Det er rart, når man spørger om noget og så får gode svar. Hav en god dag.
Log in eller Registrér for at kommentere.