Spørgsmål om dosering, værdier og bivirkninger
Hej
Jeg skal såmen bare have en bekræftigelse på lidt selvmedicinering
Jeg fik konstateret for lavt stofskifte (eller måske manglende stofskifte, da mit tal dengang var 138 ;-) ) for godt 2 år siden.
Jeg startede på Eltroxin, men måtte i efteråret skifte til Euthyrox.
Jeg fik 200 mikrogram (eller hvad man måler det i) Eltroxin. Jeg er fortsat med samme dosis på Eutryrox.
Ganske kort efter skiftet forsvandt bivirkninger med Eltroxin.
Og det har virket godt - indtil for 4-5 uger siden.
Jeg har ondt i led i fingre, håndled, albuer og ankler.
Jeg er steget lidt i vægt (men ved ikke om det nu bare er tilfældigt)
Jeg føler mig mere træt - ikke meget, men lidt.
Sidste melding på sygehuset inden henstilling til egen læge igen, var "Dit stofskifte er måske lidt for højt nu. Kontroller det hver 6 uge i en periode, og juster det evt. ned".
Første kontrol ved egen læge viste et TSH tal på 0,03. Altså 10 gange under mindsteværdi.
Min læges svar: "Ser godt ud. Fortsæt du bare".
Min fornemmelse af min læge på dette område er ikke optimal.
Derfor vil jeg sådan set nedsætte min dosis fra 200 til 150 for at se effekten.
Jeg tror nemlig, at mine symptomer (specielt min ømme led. Klart det værste) skyldes en for høj dosis/for højt stofskifte.
Lyder det her som volapyk for jer?
Miv
Jeg skal såmen bare have en bekræftigelse på lidt selvmedicinering
Jeg fik konstateret for lavt stofskifte (eller måske manglende stofskifte, da mit tal dengang var 138 ;-) ) for godt 2 år siden.
Jeg startede på Eltroxin, men måtte i efteråret skifte til Euthyrox.
Jeg fik 200 mikrogram (eller hvad man måler det i) Eltroxin. Jeg er fortsat med samme dosis på Eutryrox.
Ganske kort efter skiftet forsvandt bivirkninger med Eltroxin.
Og det har virket godt - indtil for 4-5 uger siden.
Jeg har ondt i led i fingre, håndled, albuer og ankler.
Jeg er steget lidt i vægt (men ved ikke om det nu bare er tilfældigt)
Jeg føler mig mere træt - ikke meget, men lidt.
Sidste melding på sygehuset inden henstilling til egen læge igen, var "Dit stofskifte er måske lidt for højt nu. Kontroller det hver 6 uge i en periode, og juster det evt. ned".
Første kontrol ved egen læge viste et TSH tal på 0,03. Altså 10 gange under mindsteværdi.
Min læges svar: "Ser godt ud. Fortsæt du bare".
Min fornemmelse af min læge på dette område er ikke optimal.
Derfor vil jeg sådan set nedsætte min dosis fra 200 til 150 for at se effekten.
Jeg tror nemlig, at mine symptomer (specielt min ømme led. Klart det værste) skyldes en for høj dosis/for højt stofskifte.
Lyder det her som volapyk for jer?
Miv
Kommentarer
Det lyder ikke som volapyk tværdigmod!
Din læge har svigtet dig, ved ikke at tage blodprøver hver 6 uge efter skiftet fra Eltroxin til Euthyrox.
Det står alle "steder" bl.a på lægemiddelsstyrelsens hjemmeside.
Så nu er du endt med et meget højt stofskifte.
Om du skal gå 25 eller 50 mg ned om dagen, er svært at rådgive dig om.
Begge deler lyder rigtigt!
Men er du først "havnet dernede", skal du regne med flere måneder,( måske endda 3-5 måneder ) inden det igen bliver normalt.
Få udskrifter af dine blodprøveresultater og før dagbog over dit velbefindende, så vil du på et tidspunkt finde ud af, hvordan din TSH skal være, for at du har det bedst.
Hilsen Inge
Hilsen Sia
I bekræftede jo bare, hvad jeg selv følte.
Lidt rettelse - min læge har kun taget én blodprøve. 6 uger efter jeg blev overført, som planlagt. Han skal tage en mere om 2 uger, hvilket er 6 uger efter den sidste.
Så antallet af blodprøver er fint.
Det er mere hans tolkning af resultaterne der irritere mig.
De sidste 2 på sygehuset viste jo svag tendens til for højt stofskifte, hvorfor jeg skulle kontrolleres hver 6 uger. Og neddoseres, hvis det fortsatte. Det var det sidste lægen ikke gjorde, hvorfor jeg gjorde det selv.
Jeg tager faktisk lige nu 200 mg 5 dage om ugen og 100 mg 2 dage om ugen.
Det giver 1200 mg om ugen, hvilket giver 171 mg om dagen i snit.
Det er jo pænt svært at dele 100Mg piller op i 175 mg doser
Det har jeg gjort i 14 dage. Og om 14 dage skal jeg til kontrol.
Så må jeg se, om mit stofskifte ikke er faldet igen.
Kan dine euthyrox piller ikke deles i 4 ?.
3 kvarte af en 100 micr. pille giver da 75 micr.
Man skal så for en sikkerheds skyld tage den sidste stump dagen efter for en sikkerheds skyld.
Man kan købe en pilledeler på apoteket, den er faktisk rigtig god.
Jeg syntes altså også du skal gå langsommere ned når du doserer ned, 50 micr. om dagen er meget.
Jeg ville starte med 12 1/2 eller 25micr. om dagen i et par uger og derefter langsomt gå videre.
Pillerne fås jo både i 25, 50, 100, 125,150 og 200micr. så med pilledeleren kan man jo næsten dosere som man vil, bare man tager de resterende stumper dagen efter, hvis der skulle være en anelse forskel.
Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men 150 micr. pillerne har de aldrig givet tilskud til, håber det bliver lavet om.
Håber det lykkes for dig.
Hilsen Albini.
He - anede ikke der fandtes sådan noget.
Mine 100 mg piller kan deles en gang til 2 x 50 mg.
jeg skal vist bare have købt dem i mindre doser, så det er nemmere at administrere.
Jeg går kun 25 mg ned. Ikke 50 som jeg nok skrev tidligere.
Men for at undgå at dele tager jeg dem således:
Mandag: 100 mg
Tirsdag: 200 mg
Onsdag: 200 mg
Torsdag: 200 mg
Fredag: 100 mg
Lørdag: 200 mg
Søndag: 200 mg
Ialt 1200 mg på 7 dage - det er 171 mg om dagen i snit.
Jeg ved jo, at det tager tid, før effekten af en nedsættelse eller forøgelse sætter ind (6-8 uger syntes jeg at have læst), så denne metode må virke.
Da jeg i blev konstateret med for lavt stofskifte, skulle jeg spise 75 mg om dagen i starten.
Det var 50 den ene dag og 100 den næste.
Lidt samme princip her.
Din dosis lyder rigtig fornuftigt.
Men fortvivl ikke, hvis du ikke kan se resultatet efter de første par blodprøver.
Pøj pøj!
hilsen inge