Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sviende brændende fornemmelse i maven

Redigeret 26 oktober, 2010, 16:41 i Irriteret tyktarm
Jeg har siden starten af marts haft en sviende, brændende fornemmelse øverst i maven. senest har jeg også følt det i halsen og nogle gange i brystet. Det er vildt ubehageligt og påvirker mit humør meget. Efter 14 dage var jeg ved lægen - han sagde irriteret tyktarm og jeg fik noget emperal. Det hjalp ikke. Så prøvede de med omeprazol mod mavesyre - det er sådan lidt op og ned med om det hjælper (har taget det en uge nu), så jeg har bedt om en kikkertundersøgelse, som jeg nu venter på at blive indkaldt til.
Er der nogen der har prøvet at have samme symptomer? Har lidt brug for at vide, der er nogen derude der har det ligesom mig.
Jeg spiser sundt og fiberrigt og drikker masser af vand. Jeg har hørt noget om tyktarmens funktion - kan det være det?
Er fysisk udmattet efter 1½ måned med smerter - trænger til ro og afklaring

Kommentarer

  • Indstillinger
    det lyder mærkeligt at du har noget med tyktarmen.---er det ikke maven der generer dig --er det ikke mave-katar --drikker du meget kaffe og te ---eller mange kryderier ---lav en liste over hvad du spiser og drikker --hver dag --så kan du måske finde ud af hvad du eventuelt ikke kan tåle ---spis ymer og drik mælk --det lægger en god hinde på mave sækken----
  • Indstillinger
    Jeg mener også det lyder underligt, at det skulle være tyktarmen.
    Min søster fik at vide hun havde mavesår, men det var hjertet.

    Så jeg mener, hvis ikke de finder noget i halsen/maven skulle du bede om en undersøgelse af det.


    http://www.rumlerikkerne.dk/sw122913.asp
  • Indstillinger
    Jeg tænker da umiddelbart tilbageløb af mavesyre. Det kan give en svienede følelse under brystbenet.
    Bed om at blive undersøgt ordentligt.
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar. De er gået væk fra igen at det er irriteret tyktarm. Derfor fik jeg omeprazol som er et middel mod mavesår og mavesyre reflux. Jeg har læst en læge skrive om, at det måske kan være tyktarmens funktion den er gal med - så det vil jeg have tjekket hvis ikke de finder årsagen i min mave
    Tog forsøgsvis noget lactulose i går for at teste. Har det meget bedre i maven i dag, så måske det handler om at min mave ikke tømmer sig ordentlig og det derfor går ud over tyktarmens funktion?
    Fik indkaldelse i går til kikkertundersøgelse - 9. august!!!! Det er jo under al kritik, så jeg må på en længere rejse for at finde et sygehus med kortere ventetid
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg ved ikke om det er helt det samme jeg har.
    I et halvt år har jeg døjet med stærke smerter under brystet altså lige der hvor maven sidder. det har gjort at jeg nogen gange har følt at det boblede i min hals, som om der kom lidt mavesyre op, og samtidig har jeg fået meget dårlig mave.
    Jeg er selv indkaldt til kikkertundersøgelse her i maj, har måtte vente tre måneder. Det er utrolig lang tid at gå og vente.
    Men har lige et spørgsmål som måske nogen af jer kan svare på. Det er en kikkertundersøgelse af det nederste af tyktarmen. Jeg har talt frem til at jeg skulle have menstruation den dag. kan man så stadig hodt få foretaget undersøgelsen?
  • Indstillinger
    det kommer vel an på hvor meget du bløder ---det er jo hver sit hul der er tale om --men de ligger jo tæt op ad hinanden ---men du bliver nok nød til at kontakte hospetalet --hvor du skal have foretaget undersøgelsen--og høre hvad de siger
  • Indstillinger
    Hej cbech1!
    Jeg har de samme symtomer, som du har i maven allerede i et år.
    Lægerne mener at den var irriteret tyktarm. De forsøgte med Duspatalin Retard, men uden held.
    Jeg blivet ved med at få sværre og sværre symtomer som ondt i spiserøret, forhøjet temp., masser af smerter(til venstre af sværdebenet og på mange flere steder), varme i maven( så maget at min temp, nåede tit op på 38`C) o.s.v.
    Derfor foretaget jeg en anden gastroskopi, som bevist at jeg har mavekatar og reflux( men den er svært at sige kun fra denne undersøgelse, om man har reflux- men symtomerne tyder meget på ).
    Nu er jeg kun på PPI medicin(Esomeprazol) kur, som ikke hjælper rigtig meget.
    Jeg meget glad at høre, at du har fået det godt af Lactulose.
    Men hvordan har du det nu( håber det går godt med dig)? Fik du undersøget din mave på et andet hospital, og hvad sagde de, hvis du har?

    Med de beste hilsner!

    Hristo
  • Indstillinger
    Hej!
    jeg har her i efterårsferien været på ferie i usa og har derfor været ude for en lang flyvetur. udover at jeg havde kvalme på vej der hen og hjem, og ikke kunne spise så meget på ferien, har jeg nu, efter vi er kommet hjem, fået en brændende fornemmelse i maven. lidt som det I beskriver.
    jeg er 15 og tænkte derfor ikke at der burde være noget alvorligt galt. men man kan self. aldrig vide.
    Jeg har for et års tid siden haft noget med forstoppelse efter en lang lang køretur, og tænkte derfor at det måske kunne være sådan noget, men den her gang er det lidt anderledes, og brænder på en virkelig ubehagelig måde.
    jeg er ret forvirret.
  • Indstillinger
    Hej sådan brændende fornemmelse får jeg også i min mave . jeg har fået konstanteret for høj mavesyre produktion. hvis jeg spiser saltet . røget mad. rå og stegte løg . alt syltede grønsager og rodfrugter og smør. får jeg ondt i maven. du skal tale med din læge om det. men ellers på håndkøb kan du få noget der heder Link du skal drikke det tager den kraftige brænden i maven. held og lykke spider68
Log in eller Registrér for at kommentere.