Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Myksødem - spørgsmål...

Helene2Helene2
Redigeret 23 april, 2010, 13:42 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej...

Jeg fik i forgårs konstateret 'en bragende Myksodem' (med min læges ord) samt nogen D-vitaminmangel.
Mine største problemer er ekstrem træthed og uoverkommelighedsfølelse samt jeg har taget ca. 10 kg på i løbet af de sidste år.
I dag er jeg startet på Eltroxin 100 mg og 1 D-vitamin ('Kolos') dagligt. Skal have taget kontrolblodprøver om fire uger.

Jeg vil høre, om nogen kan sige, hvorlænge det ca. varer, inden man kan forvente at mærke en forbedring i sin tilstand?

Hilsen Helene

Kommentarer

• Nogen oplever at alle symptomer forsvinder efter kort tids (uger) behandling og andre skal igennem en finjustering af dosis som kan tage helt op til et år. Lad os håbe du hører til den første gruppe. Held og lykke (og ps: læs en masse, men pas på, og vær kritisk, da der findes meget vrøvl om sygdommen på nettet).
    Der er ikke så meget info her på netdoktor da debatten ofte går lidt i selvsving. Men den her side er god hvis man har mod på at læse Norsk http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/index.php
  • Hej Helene.
    Velkommen i "klubben".
    Det er meget individuelt, hvor lang tid der går, inden man er "fit for fight".
    Det har selvfølgelig også noget at gøre med, hvor lang tid man har gået rundt og været syg uden at vide det.
    Mange får det godt igen og lever "helt normalt" med en lille pille, mens andre slås i årevis uden rigtig at blive raske.
    Et godt råd vil jeg dog godt give dig.
    Få udskrifter af alle dine blodprøver og skriv ned, hvor mange mg Eltroxin du tager.
    Skriv et par stikord hver dag om dit velbefindende f.eks træthed, ledsmerter,
    åndenød, hjertebanken, vægt osv.
    Når du får udskrifterne er det meget nemmere at søge på nettet efter TSH, T4, T3, TPO osv.
    God bedring.
    Hilsen Inge
  • Tak for Jeres respons og gode råd.
    Jeg håber virkeligt også, at jeg er én af de heldige, hvor medicinen bare hjælper i løbet af kort tid :-)

Mange hilsner Helene
  • Hej

Det er meget individuelt hvor længe der går inden man er indjusteret og det afhænger i stor grad af hvor længe man har gået med sin dårlige stofskifte

Jeg fik konstateret lavt stofskifte sidste år i april og først i marts 2010 kom jeg for første gang ned i normal området med en TSh på 0,8 efter mange sving ture op og ned.

SÅ skulle man jo mene at så ville man automatisk få det bedre men det gør man ikke altid, idet der kan gå yderlige uger eller måneder før kroppen har vendet sig til det "nye" stofskifte. Det er ikke for at skræmme dig at jeg skriver det, men jeg håbede også at jeg ville være en af de heldige der kom hurtigt på plads. og da mine tal så blev flotte kunne jeg ikke forstå at jeg stadigvæk havde det dårligt. Jeg håber bare for dig at du får meget mere info om din sygdom en jeg gjorde. jeg har måtte finde ud af næsten alt selv.

Jeg døjer stadigvæk med svimmelhed ind imellem, Især under eller efter et måltid kan det være slemt.
  • Pas på med Eltroxin og skift hvis det ikke virker. vh Petra
  • Redigeret 22 april, 2010, 14:26
    Hej hestepige.

Måske var det en rigtig god ide at prøve euthyrox
    det lyder ikke som om du har det særlig godt
    det er vi mange andre der har prøvet.

Hilsen Albini.
  • Tak for svar.
    Jeg har læst nogle af de tidligere indlæg og kan forstå, at Eltroxin for nogle giver en del problemer. Nu må jeg lige se, hvordan det går, ellers vil jeg helt sikkert tale med min læge om at skifte.

Hilsen Helene
  • Hej Albini

Jeg er opmærksom på de problemer der er med eltroxin, men jeg vil lige give det en chance i et par måneder endnu før jeg vil kræve at få den anden medicin.

Jeg er jo først lige kommet ned i normal området og jeg har lige fået afvide at det er helt normalt at man kan havd det dårligt noget tid da kroppen lige skal vende sig til det nye stofskifte. Og det kan godt tage lang tid især hvis man har haft lavt stofskifte i lang tid
  • Ja men det er da for træls at få dårlig medicin som bare gør at man aldrig får det godt, men du er obs på det og det er fint. vh Petra
  • Ja jeg syntes også det er fint at du er opmærksom på det.

Hilsen Albini.
Log in eller Registrér for at kommentere.