Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bør jeg blive tjekket hos lægen?

Redigeret 21 april, 2010, 08:03 i Åben debat om diabetes
Hej jeg er en pige på 21, næsten 22 år.

Jeg blev for under 2 mdr. siden tjekket hos lægen, fordi jeg havde været meget syg, altså jeg gik hele tiden og fik svær lungebetændelse, og var også til vagtlægen fordi jeg kastede meget blod op.

Hun tog en blodprøve og den viste at jeg mangler d-vitaminer i stor grad og det var derfor jeg blev syg og var træt.

jeg købte så nogle piller der hedder kolos og tog dem de første 2 dage. Jeg er virkelig dårlig til at tage piller, og det sagde jeg også til lægen, men hun sagde det nok skulle gå. Jeg har så ikke fået taget dem siden, jeg glemmer det simpelthen, hader piller.

De sidste par dage har jeg følt mig ualmindeligt meget træt, uoplagt og igår var jeg ude og tisse 10 gange, i dag lidt mindre, men klart mere end jeg plejer.

Jeg tog en lur igår og da jeg vågnede gik jeg straks ud og spiste 2-4 mundfulde teskeer med ren sukker og det hjalp et lille stykke tid.
Jeg er meget tørstig og har haft kløe i underlivet i weekenden, det er gået væk nu dog. Jeg føler mig meget tørstig og tør i munden hele tiden, og normalt er jeg aldrig tørstig. Jeg har svært ved, at rejse mig når jeg sidder ned, og bliver hurtigt forpustet.

Jeg læste, at mangel på d-vitaminer kan udvikle sig til sukkersyge? Kan det være rigtigt? Der er ingen i min familie der har det og jeg er nu begyndt at tage pillerne mod d-vitamin manglen og håber det måske kan hjælpe, hvad synes i?

(Føler lidt det er dumt at gå til lægen igen, da jeg jo lige har været der og blev tjekket)

hilsen!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Samm

    Det er jo klart, at du bliver ved med at være træt og uoplagt, når du går med en stor D-vitaminmangel og ikke får taget dine piller.

    Din sukkertrang er typisk tegn på lavt blodsukker. Også meget typisk, at det kan være værre, når du lige har sovet. Mange mennesker lider af for lavt blodsukker. Så spiser man noget sødt og så stiger blodsukkeret lynhurtigt og man får det lidt bedre - men desværre kortvarigt. På længere sigt ødelægger sukker blodsukker balancen. Den rutscher op og ned. I stedet skal der nogle langsomme kulhydrater til i form af groft brød og grøntsager. Skal det gå hurtigere så noget frugt. I det hele taget styrkes blodsukkerbalancen med sund, varieret kost - med et minimum af sukker.
    Sukker fremmer bl.a. svampevækst og det er formentligt derfor, du har haft kløe i underlivet. Der er en naturlig bakterieflora, der skal være der og denne naturlige balance ødelægges af sukker.

    Det er klart, at du glemmer at tage pillerne, når du hader at tage piller. Men du må jo vælge, om du vil prøve at få det bedre eller om du vil ikke vil. Hvis du vil have det bedre, så slipper du altså ikke uden om pillerne. Man skulle jo tro, at du ville huske dem, hvis du havde det slemt nok.

    Dit helbred er dit ansvar og så længe du ikke påtager dig det ansvar ved at spise de piller, du tydeligvis mangler, så mener jeg, at det er meningsløst at gå til lægen og blive chekket for sukkersyge. Det forsvinder din D-vitaminmangel jo ikke af. Hvis du tager dine D-vitaminer som anbefalet af din læge og de ikke hjælper, så mener jeg, at det kan være aktuelt at gå til din læge igen.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej
    Tusind tak for dit indlæg, du åbnede mine øjne :)

    Jeg vil prøve at spise mere rugbrød og frugt og i det hele taget spise noget. Jeg går hjemme og nogen gange glemmer jeg at spise!

    Jeg har nu fået min kæreste til, at tvinge mig til at tage pillerne. Det er den eneste måde jeg får taget dem på nemlig :) Men i øjeblikket er jeg også ret motiveret for at tage dem, da jeg simpelthen har det rigtigt skidt!
    Jeg har før i tiden besvimet fordi mit blodsukker var for lavt og blev regelmæssigt tjekke for det. Det er nok også derfor jeg har det skidt når jeg står op, også når jeg ikke får spist noget før nogle timer efter, bliver det jo først rigtig slemt.

    Jeg vil give pillerne en chance til at virke, og hvis ikke de hjælpe efter en måned, går jeg til lægen. Det kan jo også være så meget andet :)

    tak for dit hurtige svar, jeg går straks ud og tager dagens første pille og spiser mig en god frokost :)
  • Indstillinger
    Hej Samm

    Det lyder godt :-)
    Ingen tvivl om, at dit blodsukker vil rutsche op og ned, når du ikke husker at spise og der går så lang tid, inden du får spist om morgenen.
    Jeg ved ikke, hvor lang tid der går, før man kan mærke effekt af D-vitaminerne. Men rimeligt faste måltider med sunde fødevarer og så D-vitaminerne, så burde du få det bedre i løbet af nogen tid. .

    Held og lykke med det :-)


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Samm88.

    Hold da op... Jeg forbløffes i ekstrem grad over, at du tager så let på dit eget helbred. Mangel på d-vitamin kan føre til alvorlige lidelser som knogleskørhed, hjerteproblemer, tyktarmskræft og sukkersyge. Du oplever allerede muskelsvækkelse, almen træthed og problemer med blodsukkeret. Kan du så se at åbne øjnene og tage noget ansvar for dit liv!
    Du skal spise tre måltider om dagen plus mellemmåltider, og du skal drikke mindst to liter væske, sørge for at røre dig hver dag og komme ud i solen når den er fremme.

    Med hensyn til de piller du tager, Kolos. Er det dem din læge har anbefalet dig eller bare nogle du selv har købt?
    Så vidt jeg kan se på nettet, indeholder
    Kolos:
    30 mikrogram d-vitamin og
    250 mg. calcium
    pr. tablet.

    Jeg fik for nyligt målt mit d-vitaminniveau til 22, hvilket er alt for lavt. Jeg er blevet sat til at spise UniKalk Mega, og jeg skal tage en tablet både morgen og aften i tre måneder for at få mit niveau op. Hver tablet indholder
    38 mikrogram d-vitamin og
    400 mg. calcium

    Jeg syntes derfor, at du skal tjekke med din læge, om det er Kolos du skal tage og hvor mange du skal tage dagligt. Du kan også tale med lægen om muligheden for at få indsprøjtninger i stedet for piller.
Log in eller Registrér for at kommentere.