Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Velzina/Perikon

Redigeret 15 november, 2016, 12:13 i Alternativ behandling
Hejsa

Man kan tage for meget og man kan tage for lidt! Er der nogen der kan fortælle mig hvornår man får det rette??
Har taget Velzina i 3 uger. den første uge 1 kapsel og gik så over til 2 dgl. som jeg så har fået i 14 dage nu.
Ved godt der skal gå 4-6 uger før man kan forvente en effekt, men kan man ingen forskel mærke op til? F. eks at det lige så stille bliver bedre? Jeg synes jeg mere har en fornemmelse af det går den forkerte vej, derfor kom jeg til at tænke om jeg måske fik for meget og det så havde modsatte effekt. Havde et par rimelige dage i sidste uge, men så er det ellers væltet i weekenden.
Eller er det simpelthen min tålmodighed jeg bare må styre.............

Mvh B
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Birgit

    Jeg vil meget gerne fortælle dig om mine erfaringer med perikon. Jeg tager perikon af mærket Modigen. Jeg prøver lige, om jeg kan finde noget om Velzina:

    http://www.netspiren.dk/pi/Velzina-90-k ... 6-523.aspx

    Er det den type, du får?

    Jeg kan se, at Velzina (i hvert fald den slags, der omtales i linket ovenfor) og Modigen er af samme styrke pr. kapsel.

    Har du været ved læge? Er det en regulær depression, du vil behandle, eller er det bare lidt tristhed?

    Det er meget vigtigt at blive grundigt undersøgt hos lægen, hvis man har symptomer på depression. Der kan jo være fysiske årsager til depression, så som lavt stofskifte eller mangel på vigtige næringsstoffer.

    Hvis det er en regulær depression, du vil behandle, så er der lige noget du skal vide:

    Den dosis, der står angivet på pakningen, er ikke beregnet til at kurere en depression, for I Danmark er perikon slet ikke godkendt til at behandle depressioner, kun tristhed. I Tyskland er perikon som regel førstevalg af præparat mod depressioner, og mod en regulær depression bruger man en dosis, der er dobbelt så stor, som den, der er angivet på pakninger med perikon i Danmark. Derfor skal du op på det dobbelte af den angivne dosis. Det vil normalt sige 3 kapsler dagligt.

    Det kan du blandt andet se her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M59de7c85bed.0.html

    Jeg har selv kureret en svær depression, som var opgivet af den psykiater, jeg dengang gik hos. Jeg droppede psykiateren og den antidepressive medicin, som han havde givet mig, og begyndte på Modigen. Hos mig kom virkningen efter 4 uger på den optimale dosis. Virkningen kom meget pludseligt. Den 27. dag havde jeg stadig en svær depression, og den 28. dag var jeg fuldstændig mig selv igen.

    Jeg vil tro, at virkningen godt kan komme før, men kun hvis man får en tilstrækkelig dosis. Og det tror jeg ikke, at du får på kun to kapsler.

    Der findes en meget brugervenlig side om perikon, som dog er på engelsk:

    http://www.sjwinfo.org/

    Her kan du få svar på alle tænkelige spørgsmål.

    Held og lykke med det!

    Kameliadamen

    P.S. Husk at det også er vigtigt at finde ud af årsagen til depressionen og gøre noget ved den.
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Tak for dit svar. Det er dem jeg tager ja.
    Det link du sender med vedr. dosis og hvad de bruger i tyskland, er jeg bekendt med. Er bare ikke vild med at tage mere end højst nødvendigt og er bekendt med én der opnåede effekt på 2 stk dgl.
    Jeg mener ikke selv jeg har svær depression, men følte stærkt der var en på vej og ville tage den i opløbet.
    Desværre føles det som om den udvikler sig, derfor spørgsmålet: om man ikke mærker nogen positiv ændring undervejs, eller om det pludselig skifter.... Er det normalt det bliver dårligere før det bliver godt??
    Mener ikke jeg mangler noget, tager både vitaminer og mineraler og jern startede jeg på for 2 uger siden.

    Mvh B
  • Indstillinger
    Hej Birgit

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen om en undersøgelse. Jeg synes, at det fint, at du tager vitaminer og mineraler, men det er faktisk ikke godt at tage jernpiller, hvis man ikke har fået konstateret jernmangel. Man kan også få for meget jern, selv om jeg vil tro, at de fleste kvinder snarere er i underskud med jern, på grund af menstruationen. Desuden kan dit problem også være udløst af et for lavt stofskifte, og det kan du jo ikke selv gøre noget ved.

    De fleste mennesker har det sådan, at de ikke ønsker at tage mere (natur)medicin end højst nødvendigt. Som du selv skrev i dit første indlæg, så dur det ikke, hvis man får for lidt perikon, og det dur heller ikke, hvis man får for meget.

    Men det er jo bittert at gå og døje i ugevis på en for lav dosis.

    Hvis din lever omsætter medicin normalt, så kan du roligt regne med, at den optimale dosis er tre kapsler om dagen

    Jeg citerer fra www.sjwinfo.org:

    ”Hvad er den korrekte dosis?

    Den normale dosis, ifølge den oprindelige afhandling i British Medical Journal, er 3 kapsler perikon-ekstrakt om dagen, hver indeholdende 300 mg og standardiseret til at indeholde 0,3 % hypericin (NB i alt en dosis på 900 mg daglig med et hypericin-indhold på 0,3 %). En for lille dosis vil nok ikke virke, men nogle mennesker foretrækker ikke desto mindre at starte ud med en lavere dosis, eller måske har de en mindre kropsstørrelse.” (min oversættelse til dansk).

    Jeg synes, at det er en god ide at begynde med en mindre dosis. Det gjorde jeg selv, for man vil jo gerne lige gå lidt forsigtigt frem. Men min er faring er altså, at man skal tage den optimale dosis i flere uger, før man kan forvente en bedring. For mit vedkommende tog jeg kun en mindre dosis i et par dage, og derefter gik jeg op på den optimale dosis, som jeg tog i 4 uger, før depressionen forsvandt.

    Nej, det er ikke normalt, at der skal komme en forværring, før der kommer en bedring. Jeg vil tro, at det er din depression, der forværres, fordi du er udsat for en eller anden belastning. Har du selv en ide om, hvad årsagen til depressionen er?

    Jeg mærkede som sagt ingen gradvis bedring. Hos mig kom bedringen meget pludseligt, fra den ene dag til den anden. Men det kan jo være, at der er andre, der har erfaringer, der er anderledes end mine.

    Held og lykke med det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Du skal være opmærksom på, at perikum er beregnet til behandling af tristhed og let forsænket stemningsleje.
    Hvis du er decideret depressiv må du tage til lægen. Lægen kan tage blodprøver for at kontrollere blodprocent, d-vitamin, b-vitaminer, blodsukker o.a. der kan have indflydelse på energiniveauet og humøret. Lægen vil også kunne vurdere, om det vil være hensigtsmæssigt for dig at få antidepressiv medicin.

    Vh. Anna
  • Indstillinger
    Tak til jer begge for svar.

    For at gøre en lang historie kort, så er jeg løbet dørene ind ved lægerne de senere år og er derfor undersøgt i både h og r. Hver gang fik jeg stukket i næsen det var psyken og har derfor af flere omgange prøvet div. lykkepiller uden held, og har ikke rørt dem i 2 år, de gør mig dårlig...... så jeg kender godt rumlen.....
    Først efter at ha' opsøgt speciallæge fandt man at jeg havde lettere forhøjet stofskifte, som jeg er blevet behandlet for i 1½år. Det har jeg nu været ude af i over et halvt år. Mine tal var fine og tror jeg såmænd de stadig er, men desværre fortsatte min krop med uro, anspændthed, utilpas osv, specielt i underliv (er undersøgt) mave og bryst og ingen har kunnet give mig svar på hvorfor... Endelig var der en der mente jeg led af kroniske spændinger i bækkenet, for det kunne godt give disse symptomer. Jeg har så opsøgt en fysioterapet med speciale for dette område.
    Og der måtte jeg sande at jeg var totalt anspændt i samtlige muskler. Har formodentlig gået i en konstant kamp/forsvarsposition for at beskytte mig selv, simpelthen fordi jeg har været dårlig i flere år og ingen har villet lytte.
    Behandlingerne resulterer så i, er min vurdering, at jo mere hun/og jeg løsner mine muskler, jo mere ramler mit gamle forsvar. Det skal det selvfølgelig også, men det påvirker umiddelbart mere end jeg lige regnede med.
    Grunden til at depressionen nok bliver værre, er nok fordi, at når det går ned af bakke, så spekulerer jeg som en gal på, hvorfor det ikke virker...... Fordi at ønsket om at blive rask, simpelthen fylder så meget, gider ikke være ustabil mere.
    Alt det her har gjort at jeg er blevet meget sensitiv hvad angår medicin, derfor har jeg ikke lyst til for meget, er også kun en lille str. på 56 kg.
    Mht jern, har jeg før haft for lavt og jeg tager kun en enkelt om dagen, det kan jeg ikke lige se gør meget skade, specielt ikke når jeg menstruerer en uge af gangen..
    Så ja, jeg håber bare på, at jeg lige som Kameliadamen, kan vågne op til en verden der er vendt helt op og ned
    Jeg har både rimelig gode dage og mega dårlige dage, de kan også vende i løbet af dagen, også derfor jeg mente det kunne være nok med 2 stk.

    Mvh B
  • Indstillinger
    Redigeret 22 april, 2010, 01:44
    Hej Birgit

    Efter alt det, du har været udsat for, kan jeg godt forstå, at du er træt af læger og træt af at være syg.

    Jeg kender fornemmelsen, for jeg har været i samme situation. Jeg blev dog ikke undersøgt for noget som helst. Jeg fik blot antidepressiv medicin, som først gjorde mig meget syg både fysisk og psykisk, og senere ”blot” forværrede depressionen.

    Grunden til mit problem var jernmangel, som er kendt for at kunne udløse en depression, men det vidste jeg jo ikke.

    Jeg kender fornemmelsen af at være i forsvarsposition. For det første skal man forsvare sig mod læge og psykiater, som kigger bebrejdende på én, når depressionen ikke går over. Og for det andet skal man klare sig på arbejdsmarkedet, hvilket ikke er let, når man er syg, og hvis man sygemelder sig, kigger sagsbehandleren bebrejdende på én og siger: ”En depression? Jamen, en depression kan jo behandles!”

    Den situation gjorde også mig meget anspændt.

    Jeg har fået en god hjælp af en psykolog, der arbejder med kropsorienteret psykoterapi. Vi har dels set på de psykiske årsager til depressionerne (for jeg har haft mange), og derudover har vi brugt meget tid på den psykiske efterbearbejdelse af fejlbehandlingen hos læger og psykiatere.

    Selve depressionen har jeg selv kureret, og jeg er nu kommet så langt, at jeg kan sige:

    Lægen er der for at hjælpe mig, og derfor vil jeg også benytte mig af hende, når jeg har brug for hende. Jeg skal ikke forsvare noget eller leve op til noget. Jeg betaler min skat, og jeg har ret til lægehjælp, når jeg har brug for det.

    Ih, hvor jeg kender den dér udtalelse: ”Det er nok noget psykisk”, og jeg har endda også skullet høre på variationen: ”Det er nok overgangsalderen”!

    Hos mig viste det sig at være alvorlig jernmangel, som jeg gik med i flere år, inden det blev opdaget. Hos dig var det stofskiftet.

    Hvis jeg var dig, ville jeg – på trods af alle de dårlige erfaringer med læger – alligevel bede om at blive tjekket.

    Jeg har en veninde, der også har været i behandling for forhøjet stofskifte. Men senere blev det for lavt. Og som du ved, kan for lavt stofskifte udløse en depression.
    Og der er da al mulig grund til at få målt din blodprocent, når du har voldsomme menstruationer. Som du ved, kan lav blodprocent udløse en depression. Min blodprocent blev, på grund af den kraftige menstruation, ved med at være lav længe, selv om jeg tog to jernpiller.

    Hvis jeg var dig, ville jeg også bede om at få tjekket D-vitamin-niveauet. Man siger, at 45 % af danskerne lider af D-vitamin-mangel, og D-vitamin-mangel kan udløse en depression.

    Lægen er til for dig. Der står ikke noget i loven om, at patienterne skal sørge for lægens velbefindende!

    Hvad angår din perikon-dosis, så taler din vægt måske for, at 2 kapsler skulle være nok. Det er ikke til at vide.

    Jeg synes, at det er godt, at du får behandling af dine spændinger. Men den psykiske side af spændingerne har en fysioterapeut normalt ikke kompetence til at tage sig af. Selv om perikon kan hjælpe dig, så du får det bedre, tror jeg, at det er en god ide at få psykoterapi også.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen

    Du har ret, læger hænger mig langt ud af halsen................

    Kan da godt være en ide at blive tjekket for jern/blodprocent (det er da det samme ik?) samt stofskiftet, det er vel ved at være tid igen.
    Dog tror jeg ikke det er for lavt. Har studeret stofskifte i flere år og med en puls der ligger på omkring de 80, tror jeg ikke det er for lavt....

    De forskellige vitam. fik jeg tjekket for et par år siden og der var intet at påpeje. D-vitaminer har jeg taget de sidste par år, kombineret calsium, magnesium og D-vit. Derudover B-vit. complex og ultra omega 3-6-9, så jeg føler selv jeg er godt dækket ind.

    Den med overgangsalder, kender jeg også til. Der er eksperimenteret med hormoner og p-piller, uden held..........

    Ved skam godt at fysioterapeuten kun er til det fysiske. Men meget af det der sker i kroppen er psykosomatiske, så jeg tror også på, at jo mere ro jeg får i kroppen, jo mere ro får jeg til hovedet. Har været ved psykolog og div. andre alternative steder og føler jeg har fået mange gode værktøjer, som jeg også bruger.

    Hvor længe var du egentlig på fuld dosis, før du gik ned igen? Tager du dem stadigvæk. Så til sidst, hvornår på dagen ta'r du dem? Jeg tager dem når jeg går i seng, men de kan somme tider godt slå lidt på maven.

    Oplevede du også at dagene var forskellige, op og ned............

    Har tænkt på, at skulle det blive nødvendigt for mig at gå op på 3, så kan det da næsten ikke passe, at det yderligere skal gå 4 uger før det virker, kroppen er jo i forvejen fodret med 2, det må da give en fordel :o)

    Mvh B
  • Indstillinger
    Hej Birgit

    Blodprocenten bliver lav ved jernmangel, men den kan også blive lav ved mangel på B12-vitamin og folinsyre. Det kan du læse om her på Netdoktor:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... gelb12.htm

    Men hos mig skyldtes blodmanglen (den lave blodprocent) mangel på jern, som igen skyldtes alt for kraftig menstruation.

    Det lyder jo, som om du er godt sikret med vitamin- og mineraltilskud og tilskud af vigtige fedtstoffer. Men lige præcis blodprocenten og stofskiftet var det nok en god ide at få undersøgt igen.

    Du spørger mig, hvor længe jeg tog fuld dosis.

    Nu er min situation nok lidt speciel, fordi jeg har haft 20 depressioner, hvoraf de fleste var svære. Og læger og psykiatere har prædiket for mig i årevis om, at jeg skulle tage antidepressiv medicin resten af mit liv. Der var bare det problem, at den lægeordinerede antidepressive medicin ikke virkede. Så da jeg endelig fandt perikon, og det virkede, var jeg indstillet på at tage det meget længe.

    I de første par år var der i hvert fald ikke nogen mulighed for at trappe ud, for da var jeg stadig under pres. Men efterhånden som også mit fysiske helbred blev bedret og jeg fik psykologhjælp til at bearbejde lægesvigtet, kom der mere ro på mig – både hoved og krop. Da gik jeg ned fra en dosis på 3 kapsler til 2 kapsler, og det har jeg stort set taget lige siden. I alt har jeg taget perikon i lidt over 8 år, og jeg har ikke haft tilbagefald. Men der har været perioder, hvor jeg igen er gået op på 3 kapsler på grund af forskellige belastninger.

    Som jeg plejer at skrive, så har jeg ikke noget imod at tage perikon resten af mit liv, for jeg har ingen bivirkninger. Men det er min plan, at jeg for eftertiden vil trappe ud af det om sommeren, men jeg tror ikke, at jeg nogensinde vil kunne undvære det om vinteren. De sidste to somre nåede jeg at trappe ganske langsomt ud, men så skete der noget belastende, der gjorde, at jeg var nødt til at tage perikon hele sommeren alligevel.

    I år tror jeg, at det vil lykkes mig at undvære perikon i flere måneder her i sommerhalvåret. Jeg er næsten trappet ud af det nu. For tiden får jeg kun 1 kapsel hver anden dag, og om et par dage holder jeg helt. Jeg mærker ingen forskel.

    Jeg har i de sidste par år taget min perikon-dosis et stykke tid, før jeg gerne vil sove, fordi perikon skulle styrke melatonin-produktionen. Melatonin er et hormon, der sikrer søvn og døgnrytme. På http://www.sjwinfo.org omtales det problem, at man somme tider kan få lidt maveproblemer. Det har jeg aldrig haft, men hvis man får maveproblemer, tilrådes man at tage sin dosis sammen med noget mad. Det skulle kunne forhindre maveproblemer.

    Og så spørger du, om jeg oplevede dagene som meget forskellige, op og ned. Nej, ikke på grund af perikon, i hvert fald. Jeg oplevede at perikon bevirkede, at jeg blev, som jeg er normalt.

    Og jeg er meget sensitiv, så små skuffelser kan godt påvirke humøret lidt, men det hører jo med til at være menneske, ikke? På den anden side kan jeg også blive helt ustyrligt glad over små ting, et venligt ord eller dejligt vejr…

    Med hensyn til dit sidste spørgsmål må jeg melde pas. Jeg var jo så heldig at finde den optimale dosis i første forsøg. Det var faktisk held. Jeg havde ingen til at rådgive mig. Jeg begyndte på perikon i vinteren 2002, og selv om jeg var på Internettet på daværende tidspunkt, gik der et stykke tid, før jeg fik fat i relevante oplysninger. Og jeg har endnu ikke set nogen omtale problemstillingen om, hvad det betyder, hvis man går i flere uger på en for lav dosis, og om man så skal starte helt forfra, når man begynder på den optimale dosis. Mon ikke, at der så vil komme en bedring lidt før?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hejsa

    Det er da godt nok noget af en omgang du har været igennem. Men hvor er det skønt at høre at det går dig så godt nu, det glæder mig.

    Har den samme tanke som dig, skulle det her komme til at virke for mig, så er jeg også villig til at tage det resten af mit liv, bare jeg må blive fri for at ha' det sådan her.

    Mht op og ned dage, da mente jeg ikke specielt fordi man tog perikon, men depressionen som sådan. Kan ha' dage hvor det går rimeligt, men kan mærke det ligger lige under overfladen, man er sart og føler at der ikke skal meget til, før læsset vælter.

    Er som dig meget sensitiv og mærker (desværre) alt hvad der foregår i min krop. Nogle dage kan jeg fint tålerere det, andre dage kan det slå mig helt ud og få mig til at tro at jeg aldrig bliver rask -og så kører møllen jo den forkerte vej. Der bruges mange kræfter på positiv tænkning :o)
    Der skal så siges, på de gode dage, da gør kroppen jo heller ikke så meget, derfor jeg siger, hvis kroppen bare ville lade mig være i fred, så har hovedet også ro.

    Mht Perikon, er det også det, jeg synes er så svært, hvor finder man råd og vejledning, også derfor jeg skrev herind. Havde læst om undersøgelsen fra Vitalrådet, men samtidig bliver man i tvivl om så meget undervejs.
    Får man det man skal ha'? Vil de virke for mig?
    Det er nok den største tvivl, der kan give mig sug i maven lige nu, vil de gå ind og gøre en forskel for mig?? Jeg håber det bare så inderligt, så jeg også kan blive den jeg er. Samtidig tænker jeg, så nemt kan det ikke være, når man har gået og bøvlet med det så længe.
    Tålmodighed er en kamp for mig lige nu................... nok også derfor jeg tænker alt for meget, hvad nu! hvorfor! hvis nu! osv.....

    Så det har faktisk været rigtig rart, at du havde tid og lyst til at svare på mine spørgsmål undervejs, det hjælper lidt på det, det kan vende humøret lidt ind imellem.


    Mvh B
  • Indstillinger
    Hej Birgit.

    Nå, det var i forbindelse med selve depressionen, at du stillede spørgsmålet om, hvorvidt jeg også oplevede, at dagene var forskellige, og at det gik lidt op og ned.

    Nej, det tror jeg egentlig ikke. Jeg husker mest den døgnvariation, der er typisk for en bestemt type depression, hvor man har det meget forfærdeligt om morgenen (såkaldt morgenvånde), og får det lidt bedre sidst på dagen.

    Men jeg husker, at jeg havde nogle tricks, der gjorde, at jeg var i stand til at klare bestemte opgaver, fordi jeg var nødt til det, f.eks. at gå til forældrekonsultation på min søns skole. Da gjorde jeg gerne det, at jeg tog vekselbad, dvs. brusebad, der var skiftevis iskoldt og almindelig temperatur. Et sådant vekselbad kunne klare hjernen i et par timer, sådan at jeg kunne gennemføre, hvad jeg skulle. Bagefter var jeg meget dårlig igen, fordi det selvfølgelig havde været for hårdt.

    Med hensyn til sensitiviteten, så er det for mit vedkommende mest sådan, at jeg opfanger stemninger og den slags, altså noget, der foregår uden for min krop. Jeg har aldrig været god til at mærke, hvad der foregår i min egen krop. Det var noget, jeg måtte lære under terapien, for på den måde at blive bedre til at mærke mine behov, sådan at jeg kan blive bedre til at tage vare på mig selv.

    Så set fra mit synspunkt er det godt, hvis man er god til at mærke, hvad der foregår i kroppen, fordi det giver en bedre mulighed for at passe på sig selv, sådan at man ikke overbelaster sig selv eller lader andre træde ind over éns grænser.

    Og så skriver du: ”Der bruges mange kræfter på positiv tænkning”. Hvis jeg var dig, ville jeg ikke spilde dyrebar energi på positiv tænkning. Set fra mit synspunkt er tidens fokusering på positiv tænkning et flop. De negative tanker skyldes jo depressionen, og de forsvinder af sig selv, når depressionen går over. De kognitive terapeuter, der vil forsøge at ændre folks tanker, er efter min mening fejlinformerede om depressionens natur.

    Jeg mener, at man skal finde årsagen til depressionen og gøre noget ved årsagen og samtidig helbrede depressionen med et antidepressivt middel. Der er ingen grund til at fokusere så meget på negative tanker. Hvis der kommer en negativ tanke, så lader man den bare passere uden at give den ekstra opmærksomhed. De negative tanker vil forsvinde af sig selv i takt med, at depressionen går over.

    Jeg kan godt forstå, at du føler, at du mangler råd og vejledning. Jeg har jo selv stået i samme situation gang på gang, når læger eller psykiatere havde udskrevet antidepressiv medicin til mig. Jeg følte mig totalt alene.

    Situationen var lidt anderledes, da jeg begyndte på perikon, for jeg tog det bare som et forsøg – uden at tro på, at det ville virke. Jeg havde jo prøvet så meget. Så jeg tænkte egentlig ikke særligt over det. Jeg tog bare rent mekanisk disse kapsler, men jeg er altid meget stabil, når jeg afprøver noget. Derfor blev jeg meget overrasket, da virkningen kom. Det var jo desuden et slumpetræf, at jeg tog den rigtige dosis i første omgang. Dengang var det absolut ikke muligt at finde brugbare råd.

    Når jeg siden har haft spørgsmål angående perikon, har jeg fundet svarene på den gode engelsksprogede Internetside http://www.sjwinfo.org. På denne Intenetside er der også et debat-forum, hvor man kan udveksle erfaringer med andre perikon-brugere.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. For resten skal jeg nok lige gøre opmæksom på, at man kan bruge googles oversættelsesmaskine til at oversætte ovenstående site om perikon til dansk.

    Jeg har lige prøvet. Man kan f.eks. gøre sådan her:

    Gå ind på www.google.dk

    I søgefeltet skriver du f.eks. sjwinfo, og skriver, at makinen skal søge på engelsk.

    Som første hit får du selvfølgelig den ovennævnte side, men ud for det, du skal klikke på, står der "Oversæt denne side", så det klikker du på i stedet for, og vupti, er det hele oversat!

    Oversættelsen er selvfølgelig lidt dum nogle steder, forsdi det er en maskinoversættelse, men hvis man står midt i en slem depression, så er det lidt dårlige dansk nemmere at forstå end det engelske.
Log in eller Registrér for at kommentere.