Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Koncentrations evnen

Redigeret 22 april, 2010, 08:31 i Åben debat om hjernen
Kære medlemmer.

Jeg er studerende på Teknisk Gymnasium Esbjerg. Jeg er i gang med et teknologi projekt og kunne derfor bruge noget ekspert viden indenfor området.

Mit spørgsmål er ganske enkel: "Hvorfor nedsættes koncentrations evnen, når oxygen mængden i kroppen/hjernen er lav.

Med venlig hilsen
Jacob Olesen

Kommentarer

  • Hejsa,

    nu gætter jeg (men dog baseret på min viden fra en masse anatomi og neurologi undervisning).
    Helt generelt gætter det for kroppen, at den skal bruger ilt for at fungere. Fx. er den hyppigste årsag til pludselig døvhed, at den blodåre, der forsyner det indre øre med ilt, bliver klemt sammen. Også selv om, det kun sker i få sekunder.

    Det samme må gælde med koncentrationsevnen, som reguleres i hjernen. Hvis hjernen ikke får ilt til at arbejde med, så nedsættes dens evne til at fungere. Det ses helt tydeligt ved centret for bevidsthed, som styrer om vi er vågne. Vi besvimer jo, når vi ikke får nok ilt.

    Jeg håber at du fik lidt ud af det, selv om det ikke var et præcist svar på det du søgte. Jeg vil evt. prøve at spørge en læge eller neurolog.

    Mvh. Oktober
  • Tak for dit svar :)

    - det var dog ikke helt det jeg søgte, jeg vil gerne vide den biologiske grund for det :)
Log in eller Registrér for at kommentere.