Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har brug for hjælp...- det hedder ikke en psykolog test..?

AnonymousAnonymous
Redigeret 29 juli, 2010, 13:22 i Åben debat om depression
Puha for ca 4 år siden fik jeg tilkendt førtidspension og skal revurderes indenfor 2010.

Inden jeg fik førtidspension, gennemgik jeg en ressourceprofil med min sagsbehandler og en helbredserklæring ved lægen.

Nu er det så at jeg skal ind og tjekkes ved en psykolog igen. Kan huske sidste gang, at jeg var igennem en masse spørgsmål ang. min tilstand på daværende tidspunkt, MEN jeg kan ikke huske. hvad testen ved pyskolog'en hedder... er der nogen jeg kan hjælpe mig?

Hilsen Tower

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tower

    Der findes jo mange forskellige slags test og spørgeskemaer, afhængig af hvad psykologen skal undersøge ved en personlighedspsykologisk undersøgelse.

    Mest kendt er nok Rorschachs blækklat-test, som for nogle år siden blev taget i brug igen, fordi der var blevet udviklet et computerprogram til vurdering af test-personens svar.

    Derudover er der flere forskellige slags test for depression. Jeg ved, at psykologer ofte bruger Hamiltons depressionstest.

    Endelig er der forskellige spøgeskemaer, hvor testpersonen bliver præsenteret for en række spørgsmål, som der skal svares enten ja eller nej til. Der er f.eks. Millon’s Clinical Multiaxial Inventory, der er et spørgeskema indeholdende 175 spørgsmål til belysning af problemskabende psykiske træk eller psykiatriske lidelser.

    Men der er sikker flere endnu. Er det en bestemt slags test, som du ikke lige husker navnet på?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej

    Mange tak for dit svar... her er da lidt at gå i gang med.
    Og nej husker desværre ikke navnet på selve den test jeg var igennem..

    Knus Tower
  • Indstillinger
    Hej Tower,

    kan du måske beskrive nærmere hvad testen gik ud på?
    Altså om det var konkrete spørgsmål til din tilstand og hvor mange der cirka var?

    Mvh. Oktober
  • Indstillinger
    Hej Tower.

    Hvorfor er det vigtigt for dig det her? Det lyder som om, at du tænker, at du skal "bestå" testen, og derfor vil forebrede dig... Jeg tror dog slet ikke, at du kan regne med at få præcis den samme slags test denne gang; om overhovedet nogen.
  • Indstillinger
    Hej

    Hvorfor skulle jeg dog øve mig?
    Jeg ønsker som alle andre at kunne have et liv, hvor jeg kan klare mig bedst muligt. Men jeg tror ikke et 37- eller 25 timers uge er noget jeg nogensinde kommer til at klare igen. Og vil helst ikke ud en arbejdsprøvning, da jeg er næsten 100 på at det vil trække mig ned i dybet igen... Ser dog jævnligt dybet fra sine værste sider og at skulle igennem det hele igen ønsker jeg bestemt ikke, hvis det altså kan undgås ...

    Er bange for at jeg bliver skubbet ud i noget, jeg ikke kan klare og derved skal starte forfra, hvilket jeg ikke ønsker!!! Kæmper stadig hårdt hverdag med at holde mig oppe.. skal alt dette ødelægges? Derfor ville jeg gerne, hvis jeg kan tackle psykologens spørgsmål på bedste vis... er der noget galt idet?

    Tower

    Tower
  • Indstillinger
    Hej Tower

    Det er godt at være forberedt, så tingene ikke kommer bag på én.

    Jeg ved ikke, om du er klar over, at man har mulighed for ikke at komme i arbejdsprøvning, hvis det vurderes, at det kan skade éns helbred eller forværre éns helbredstilstand.
    Hvis det er tilfældet, kan du fortælle det til din sagsbehandler på kommunen og bede om, at der bliver indhentet en erklæring fra din læge. Din læge skal jo i så fald være enig i, at det vil forværre din tilstand, så han vil skrive en sådan erklæring.

    Jeg slap selv for yderligere arbejdsprøvinger på dette grundlag.

    P.S.: Tilføjelse - jeg har lige set i dit første indlæg, at det handler om revurdering af pensionen. Så er mit svar til dig jo nok ikke særligt aktuelt.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Ja det er jo netop fordi jeg ikke vil overraskes.
    Jeg er skide dårlig til at formulere mig og vil helst ikke misforstås, da det sker ofte, pga de skide facader, som jeg ikke har helt styr på:S

    Nej jeg vidste ikke, at jeg kunne undgå arbejdsprøvning, men det ved jeg nu og jeg er ret sikker på, at mine bostøtter, psykiater, terapeut og læge vil informerer mere omkring det og det er jo egentlig også dem der skal være med til at vurdere mig, når den tid kommer, så jeg håber de hører på, hvad jeg siger til dem(det plejer de nu at gøre).

    Tower
Log in eller Registrér for at kommentere.