Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

har jeg fået mit livs chok???

Redigeret 18 april, 2010, 16:00 i Angst
Hej jeg mistede min mor for 14 år siden, hun døde i en højresvingsulykke.
Og jeg kan ikk finde ud af mit liv heller ikk som 31 årig er bange for at miste dem jeg holder af, og ved ikk om jeg har en drpession eller det er ansgt??? Spiser antidrepressiv hver dag men de hjælper ikk, jeg tror det er noget andet i vejen men ikk nogle læger tager det seriøst??? hva skal jeg gøre????
hilsen fuglsang

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Fuglsang

    Ja, det er højst tænkeligt, at du har fået dit livs chok, da du mistede din mor. Det er der ingen medicin, der kan fjerne.
    Jeg havde selv et traume p.g.a. min fars død, da jeg var 10½ år. Ingen læger eller psykiatere forstod mig. Det var først, da jeg startede i terapi (NLP- og hypnose), som 43 årig, at jeg blev forstået og fik mulighed for at få bearbejdet de gamle traumer. I dag er jeg ude af såvel angst som depressioner.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene

    Jeg aner ikk hvordan jeg skal få min læge til at forstå jeg ikk har det godt??
    jeg føler mig helt alene i denne her store verden, selvom jeg har mange mennesker omkring mig.
    Jeg vil bare så gerne ha det som jeg ser som et normalt liv, og være glad.

    Kram Fuglsang
  • Indstillinger
    Hej Fuglsang

    At du ikke føler dig forstået af din læge, kan enten handle om, at du ikke har fået udtrykt præcist, hvor dårligt du har det eller også, at din læge simpelthen ikke har forstand på eller ikke kan forholde sig til depressioner og psykiske lidelser. I så fald kunne det måske være værd at overveje at skifte læge.

    Men din læge må jo trods alt have forstået noget, siden du har fået antidepressiv medicin. Derudover har din læge mulighed for at henvise dig til en psykolog, hvis du er under 37 år (og det er du jo) og har en let til moderat depression (http://www.psykologkontakt.dk/info.asp?id=8). Samt din læge kan henvise dig til en psykiater. Nogle psykiatre kan faktisk samtaleterapi, men det er desværre ikke så mange af dem.
    Hvis du har råd til selv at betale for behandling, har du altid mulighed for selv at søge en psykolog eller terapeut.

    Min oplevelse har helt klart været, at det etablerede behandlingssystem ikke er gode til at forstå, at man vedvarende kan være så præget af voldsomme oplevelser i fortiden, så man ikke kan fungere godt nok i nutiden.

    At føle sig alene i verden, selvom man har mange mennesker omkring sig, kender jeg så udmærket. Det er klart, hvis man bl.a. går med meget sorg og/eller angst indeni sig, så er det svært at føle sig som en del af et fællesskab. Så er det også svært at føle glæde. Man mangler én at tale rigtigt med, så man kan få luft for alle de sorte følelser og lære at tackle dem på en anden måde. Derfor er det så godt at få professionel hjælp, for det hjælper så meget at få sat ord på og føle sig forstået.
    Du er IKKE alene, for vi er mange, der kender til de tunge følelser og forstår hinanden.

    Medicin alene kan ikke skabe et godt liv med glæde. Medicin kan i visse tilfælde hjælpe men det kan ikke alene gøre det. Der skal også samtaleterapi til, når man har det, som du har det.

    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.