Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

bivirkning af Euthyrox - hvad gør man - hjælp venligst

sirene7sirene7
Redigeret 22 februar, 2016, 17:41 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej alle - Det er da rart at læse at der også er andre der har fået bivirkninger af Euthyrox. Jeg fik henvisning til Herlev, endokrinologisk afd. fordi jeg ikke havde det så godt med den nye eltroxin. Havde håbet på en behandling med T3. hvilket de ikke syntes var en god ide. Her fik jeg så tilbudt Euthyrox , men desværre har den givet mig så mange bivirkninger, smerter i led, albue især, hævet i halsen, som en slags bihulebetændelse - hedeture, uregelmæssig hjerterytme - høj puls 170 i min, pludselig muskelsvaghed, rød i ansigtet, hævet næse, hævet mave - har øget min vægt, depression og træt træt - ja det kan næsten ikke være værre, har nu taget Euthyrox i en måned 150 mg daglig - fortalte om mine bivirkninger på Herlev, men fik at vide at jeg bare skulle fortsætte - det kan jeg så simpelthen ikke holde ud, da jeg føler mig rigtig syg. Er nu gået tilbage til Eltroxin og har det lidt bedre - men ville så gerne vide om der ikke er andre muligheder, er der nogen der har prøvet et T3- produkt med et godt resultat ? og hvis hvad hedder det ? og hvor får jeg det. ? Ville være utrolig glad for information.
Forårshilsner Lene
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.
    Det lyder som om mange af dine symptomer peger i retning af for højt stofskifte? Der er mange der har følt at euthyrox optages bedre end eltroxin, dvs hvis du er gået fra 150µg eltroxin til 150µg euthryrox så får du måske for meget. Har du fået målt dine tal efter skiftet? Du kunne evt selv prøve at sætte dosis ned i stedet for at skifte tilbage til Eltroxin?
    God bedring.
  • Indstillinger
    hej - tak for dit svar, ja jeg har fået det målt og jeg ligger i den for mig lave ende, dvs. 3.5 - har det bedst med 1,0 - mange hilsner Lene
  • Indstillinger
    man kan da sagtens få vægtstigning selv om man ligger for højt. Det som er det trælse ved stofskiftesygdomme er at symtomerne næsten er de samme ved både for højt og for lavt stofskifte.vh Petra
  • Indstillinger
    Hej Sirene.

    Jeg skiftede også til Euthyrox i juni 2009. Jeg forsøgte at vænne min krop til dem i 8-9 måneder. Jeg fik det bedre, men havde det stadig meget dårligt: stærke hovedesmerter, hjertearytmi, hævede næseslimhinder, klump i halsen, så jeg knap turde spise, Kæmpe oppustet mave med stilstand i tarmene som ved tarmslyng, fik koldsved af det, varm i hovedet sov med kolde klude på panden, vægttab, hårtab ja, og sikkert mere.
    I marts skiftede jeg til Eferox, som jeg købte på Nord Apotheke i Flensburg. Den første uge fik jeg kvalme og så var det overstået. Jeg har nu taget dem i 4½ uge og har det som følger: 1. uge med kvalme, 2 uger og 5 dage havde jeg det rigtig godt, dvs helt normalt, så kom et par dage med konfus i hovedet og et par pletblødninger (jeg har ikke haft menstruation i 12 år, dette fik jeg også en enkelt gang på Euthyrox) og så har jeg haft det supert igen resten af tiden. Jeg mangler bare at få indstillet blodprøverne, som jeg får svar på i dag.

    Man fremsender recepter med brev eller ringer, og så sender de medicinen sammen med en giro, så man kan betale dem.

    Jeg er i hvert fald glad for at jeg skiftede og tror at jeg nu er på rette vej.

    god bedring og hilsen Birgitte
  • Indstillinger
    Hej Sirene.
    Vil bare lige sige, at mine blodprøver ligger nu indenfor normalområdet allesammen. TSH er faldet og T3 steget efter at jeg skiftede fra Euthyrox til Eferox på samme dosis. Så jeg er rigtig glad for skiftet.

    Mvh birgitte
  • Indstillinger
    Håber meget at du er klar over at du skal væsentligt ned i dosis fra ny eltroxin til euthyrox. Jeg gik fre 125 til 100 mcg. Den virker meget bedre. Men pas på med at skifte medicin hele tiden. Det gør det kun værre. Hævelser/ødemer i hover, hænder og mave samt fornemmelse af stoppethed i hovedet og være lidt i en osteklokke er også symptomer jeg har på Euthyrox. jeg skal til ny endokrinolog med henblik på at få Levothyroxine fra Skanderborg Apotek. her kan de fremstille den uden bindemidlerne talkum og laktose.
  • Indstillinger
    Hej----Jeg må nu igen konstatere at flere af MINE indlæg og ANDRES er blevet slettet
    Jeg mener ikke at have skrevet noget stødende
    Jeg kan kun gå ud fra at nogen kun vil have DERES egen personlige mening frem og derfor får dem som ikke passer dem slettet.
    Jeg tænker bare mit, bare jeg ikke tænker højt, så bliver det jo bare slettet----.

    Hilsen Albini.
  • Indstillinger
    Nu har jeg i 8 måneder taget Euthyrox og hver gng jeg har fået kontrolleret mine tal blev jeg sat op. Nu tager jeg 6 x 75mg og 1 x 50mg.
    Med Eltroxin skulle jeg kun tage 50 mg daglig.

    I all den tid har jeg har haft problemer med muskelsmerter men siden jeg sidst fik forhøjet mit dosis er det gået helt galt. Har store problemer med at komme ud af sengen og har mere eller mindre ondt hele dagen. Det skal siges at jeg indimellem hat haft dårlig ryk og også går til fitness men nu er det lige meget hvilke øvelser jeg laver så hjælper det ikke.

    Fik konstateret muskelsvæghed gennem blodprøver men så fik jeg sat mit kolsteringmedicin ned til det halve. Men jeg tror ikke at det er derfra det kommer.

    Er der nogen som har en mening om det?
  • Indstillinger
    Ja det ser for mig pudsigt ud. mange af os andre har netop fået meget mindre medicin på euthyrox. Jeg er gået fra 133 1/3 mcg pr uge på ny eltroxin til 87.5 mcg på euthyrox. Jeg har taget euth. i 6 måneder og det har været meget svært at ramme en dosis jeg har det godt på. Lige nu ligger TSH på 3.43 og det kan forklare min mathed i mine led og mine muskelsmerter

    Jeg har dog stadig bivirkninger i form af masser af slim i halsen specielt om morgenen. Propper i højre øre, stigende tinnitus, mavesyre, stikken og prikken i hænder og er i en osteklokke. Endokrinologen har villet have mig stabiliseret først inden han vil søge om medicin lavet på Skanderborg apotek.
    Jeg har i en måned taget 87.5 pr dag ved at dele tabletter og får på den måde 2 og en halv tablet hver dag. Før fik jeg 100 og 50 i alt 600 mcg. jeg kunne ikke tåle disse udsving. Men mere af hjælpestofferne er mine bivirkningsreaktioner blevet større. Jeg har dog bedre end på ny eltroxin Er stadig ikke på arbjejde...

    er også interesseret i at høre fra jer der ikke tåler euthyrox? Hvad gør I........
    MVH Jonna
  • Indstillinger
    Ja det forstår jeg heller ikke jeg er også gået ned, men vi er jo forskellige. Jeg er også nede på 87,5 har været på 75 men det er bare for lidt. Jeg er ike kommet af med de kilo som jeg tog på med ny Eltroxin så jeg vejer nu 78 kg. Mon også dosis af Euthyrox er afhængig af hvor meget man vejer? Skal gerne af med 5 kg. vh Petra
Log in eller Registrér for at kommentere.