Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

adhd og risiko for udvikling af psykose

Redigeret 18 august, 2010, 18:05 i ADHD
Jeg synes i skal holded jer fuldstændigt væk fra ritalin, selvom den gavner en masse. grunden til at jeg råder jer til det er fordi det er et amfetaminligende præparat, og dermed hvis man tager det i alt for mange år risikere at udvikle psykose. jeg fik det siden jeg var 6 år gammel, ellers kunne jeg ikke få lov at gå i skole. brug strattera i stedet for. jeg har en psykose sygdom idag, muligvis begrund af ritalin.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej. jeg er ny med adhd. men fik ritalin i 2 uger. og kunne hurtigt mærke at det ihvertfalde ik var sundt. så jeg droppede det. så nu står jeg med et valg mellem Stratega og Conserta.

    hva ville du foreslå jeg skulle tage?

    Mvh Den ny adhd'er?
  • Indstillinger
    Hej. jeg synes helt klart du skal vælge strattera. det stimulerer noradrenalin som ikke udløser psykoser. det andet præparat kender jeg ikke. bare det ikke stimulere dopamin så er det et rimeligt sikkert valg, ritalin er et amfetamin lignede stof og dermed øger risikoen for at man får en psykotisk sygdom i løbet af nogle år begrund af at den stimulere dopamin på samme måde som stoffer gør. grunden til at der kan gå år før man får en psykose er fordi det ikke er nær så stærk som ægte amfetamin men husk det er slet ikke sikkert at man får det. for der er ikke videnskabelig belæg for det. jeg synes bare det virker som om der er samnmenhæng ud fra det de skriver på videnskab siderne. noget andet som ifølge mig også kan bruges imod adhd symptomer er kobber. VED GODT DET LYDER MEGET MÆRKELIGT. der står en masse om det inde på farmaceutiske/ medicinske sider med læger og psykiater indblandet. det sørge for overførsel af nerveimpulser og dannelsen af dopamin, noradrenalin, andrenalin, og serotonin. ved godt det lyder som et mirakel middel, laver sjov. jeg har selv prøvet det i doser langt over det normale, og jeg kunne tydelig mærke at det satte gang i hjernen, jeg blev meget mere frisk og glad, og det er ikke i nærheden af en ustyrlig oplevelse når man tager det, og dermed ikke psykotisk. ud over det har jeg læst at man har underskud af dopamin og noradrenalin når man har adhd, så når man skal stimulere dopamin for at få nedsat symptomerne på adhd så skal det ikke være stoffer som høre under narkotika gruppen. ved godt at jeg har lavet en lille fejl omkring det med ikke at stimulere dopamin. gider ikke at skrive det hele om he he. held og lykke med fremtiden.
Log in eller Registrér for at kommentere.