Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Irriteret tyktarm eller hvad?

Redigeret 3 juni, 2010, 10:20 i Irriteret tyktarm
Jeg har et problem med min tyktarm, men jeg ved ikke hvad jeg kan gøre ved det, eller hvad det egentligt er.
Jeg har siden januar haft helt andre toiletvaner end jeg plejer. Jeg er nødt til at gå på toilettet og komme af med afføring to gange mindst hver morgen. Jeg får ikke samme "advarsel" en time eller to før at jeg skal på toilettet, som man normalvis gør. Når jeg skal så skal jeg, og der går ikke mange minutter før det nærmest bliver skudt ud. Dette er jo noget af et problem, da jeg ikke er i nærheden af et toilet 24/7.
Jeg føler aldrig at tarmen er helt tømt. Der er altid noget tilbage. Afføringen er i alle afskygninger. Normalt, mørkt, små hårde mørke kugler, blandet mørkt og lyst, tyndt og næsten diarre agtigt. Og det kan skifte mellem alle disse ting meget hurtigt, og på samme toiletbesøg.
Jeg spiser sundt, og cykler hver dag, så det burde ikke være pga. forkert mad. Jeg er dog plaget af næsten konstant sult efter jeg har fået tarmproblemer.
Hvis jeg bliver meget nervøs (hvilket jeg har et problem med) bliver afføringen fremkaldt som ved et trylleslag. Og da jeg tit kan blive nervøs er det ikke særlig praktisk.
Jeg er nu nødt til at stå 20 min før op om morgen for at have tid til at komme på toilettet to gange. Dette gør mig mere nervøf for at jeg måske ikke når det, og jeg kan ikke sove hos nogen i hverdagene da jeg skal på toilettet så mange gange på en morgen.

Nogen der ved hvad jeg kan fejle, og hvad jeg kan gøre.?
Kræver dette evt. læge hjælp?

Hilsen mig

Kommentarer

  • Indstillinger
    Til dit sidste spørgsmål: Ja, se at komme af sted. Man skal ikke gå i månedsvis med en dårlig mave.
  • Indstillinger
    Noget undrer mig uden jeg på nogen måde kan blande mig i det du fortæller.

    citat
    advarsel" en time eller to før at jeg skal på toilettet, som man normalvis gør.

    citat slut

    Min mave fungerer perfekt, men jeg får da ikke så lang tids "advarsel" før. Måske en halv time. Måske kun 10 min. men jeg kan altid vente til jeg finder et toilet. Venter jeg for længe går maven i stå.
    Jeg spurgte lige min mand, hvordan han har det. Han kan godt mærke det en time før.
    Så hvad er normalt og hvad er unormalt.
  • Indstillinger
    jeg synes du skal til læge straks! meget af det kan være Psykisk,men der kan også være noget galt,det skal du have ordnet nu og her!jeg vil også anbefale dig at du har nogle notater klar til din læge så du får svar på de ting du ønsker svar på!når du bestiller tid ved lægen så sig at der skal være god tid til dig! husk på jo mere man spekulerer jo værre har man det!
    held og lykke til dig!
  • Indstillinger
    Jeg har heller ikke en time eller to's varsel. 10-15 minutter måske, dog kan jeg ligeledes vente til jeg finder et toilet. Mit "problem" er så desværre, at jeg helst vil sidde i fred og ro på egen "potte". Et offentligt toilet til den slags fungerer ikke så godt hos mig, hvorfor min mave så kan finde på at gå helt i stå, hvilket jo ikke er så behageligt. Den kommer dog hurtigt i orden igen.

    Så en time eller to genkender jeg heller ikke som "normalt".
  • Indstillinger
    okay, og mange tak til jer alle sammen.
    Jeg kan heller ikke sige hvad der er normalt når det kommer til hvor længe der går fra at man kan mærke at man skal ¨på toilettet, til at man er nødt til det. Men har normalvis kunne holde mig i flere timer.

    Men igen mange tak:)
  • Indstillinger
    Du skriver, du normalt har kunnet holde dig i flere timer. Men når du har gjort det kan jeg godt forstå, du nu har problemer med din mave.
  • Indstillinger
    Jeg har præcist de samme symtomer som dig. Jeg fik dianosen irreteret tyktarm for 3-4 år siden, er næsten sikker på du får den samme dianose at vide. Har du fået svaret fra din læge? Er meget nysgerrig omkring om du har fået en anden dianose end jeg.
  • Indstillinger
    Ja jeg har været til lægen, og fået at vide at det er irriteret tyktarm. Nogen der har nogle gode midler imod det, så man ikke hele tiden skal have et toilet i nærheden?
    Jeg har skulle tage HUSK og Paraghurt i en måned, hvilket hjælper en smule. Men skal stadig på toilettet mindst 2 gange hver morgen. Kan det afhjælpes med andre midler?
Log in eller Registrér for at kommentere.