Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ACE-hæmmere (Enalaprilmeleat) og amning

Redigeret 15 april, 2010, 06:40 i Hjerteproblemer
Er der nogen der har erfaring med ACE-hæmmere og amning?

Jeg var på Centyl (vanddrivende) da jeg blev gravid, men stoppede da jeg havde en positiv test efter råd fra lægen. Da jeg så var i 7. måned begyndte jeg på Aldomet (Methyldopa). Det blev senere suppleret med Trandate. Jeg udviklede svangerskabsforgiftning så jeg var ved fødslen oppe på 2 x 500 mg Aldomet 4 gange dagligt, 1 x 100 mg Trandate 4 gange dagligt (+ yderligere 100 mg Trandate efter behov) samt Magnesiumsulfat i drop.

Nu her snart 4 måneder efter fødslen er jeg trappet ud af Magnesiumsulfat'en (gjorde jeg på hospitalet et døgns tid efter fødslen) og i starten af april trappede jeg ud af Aldomet'en. Efterfølgende er mit bt steget igen og jeg er gået fra 2 x 100 mg Trandate til 3 x 100 mg Trandate uden den synderlige effekt :-(

Nu er jeg startet på på Enacodan. Jeg har slet ikke erfaring med ACE-hæmmere og er usikker på om jeg kan blive ved med at amme min datter. Jeg ville være rigtig ked af at stoppe amningen "bare" på grund af noget medicin, men som min mand siger hjælper det jo ikke datteren at mor får en blodprop fordi hun ikke vil tage det effektive medicin, men hellere vil amme... Umiddelbart virker det som om hun er blevet lidt mere træt efter jeg er startet op, men det kan også være pga forkølelse.

Er der nogen der har erfaring med ACE-hæmmere og amning?

Efter jeg er begyndt at tage pillerne er jeg blevet MEGET træt. Jeg kan næsten ikke holde mig vågen om formiddagen og det har ikke hjulpet synderligt på hovedpinen. Går ud fra, at det er bivirkninger, men kan jeg forvente at de holder op når min krop "vænner" sig til den nye medicin?

BV

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej BV

    Jeg vil anbefale dig at straks at læse indlægssedlen, som er vedlagt medicinen:

    http://www.pharmacodane.dk/data/images/ ... danpil.pdf

    Under” Særlige forholdsregler” står der:

    ”Enacodan bliver udskilt i modermælken, og De bør derfor ikke bruge Enacocan, hvis De ammer.”

    Hvis jeg var dig, ville jeg absolut ikke turde amme mit barn, når man advares mod at gøre at gøre det, samtidig med at man får Enacodan. Jeg forstår virkelig ikke, at din læge ikke har rådgivet dig omkring dette problem.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.