Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

så træt

Redigeret 16 april, 2010, 08:14 i Åben debat om overvægt
Hej ,. jeg er en kvinde på 33 som er meget overvægtig .- det har jeg altid været . for 2 år siden fik jeg en svært Deperssion og lukkede mig selv inde jeg fik ingen motion og spiste ret usundt .Nu har jeg så fået Venlafaxin mod min Depertions i ca 1 år og jeg har fået det en del bedre. her de sidst par måneder ville jeg så ændre min livs stil med først at stoppe med at ryge og de lykkes også jeg har ikke røget i 2 Måneder nu , men derimod har jeg taget volsomt på . det er jeg blevet meget bange over og er derforstartet på Kostomlægning . jeg har siden jeg var ca 12 år brugt store mængter sukker i min kaffe + jeg også har spist en del søde sager. nu har jeg så været uden skukker i over en uge spiser meget mindre fed mad går og cykler hver dag , men jeg er så træt selv om jeg sover 8 timer hver nat er jeg allrede træt igen kl 10 om morgen . først trorde jeg det kunne være mit blodsukker men ingen ting hjælper ikke engang at tage noget sødt jeg spiser også chrom.. jeg er blevet testet for skukker syge og det har jeg ikke.. hvad kan det være ?`jeg er så træt om dagen så jeg bare ville ligge mig i min seng. det kan hjælpe lidt hvis jeg går ud en tur men der går 10 min så jeg træt igen. jeg har også en underlig trykken i mit hoved ..
hvad skal jeg gøre ?
venlig hilsen Ditte

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du har ændret din levevis radikalt på meget kort tid, og kroppen kan godt reagere voldsomt på den udrensning det automatisk har ført med sig.
    Chrom og zink skulle rigtig nok hjælpe på blodsukkeret - men som alt andet tager det nogen tid før det virker.
    Jeg tror at din trykken i hovedet kan være forårsaget trætheden.

    Det lyder som om, at du er ret nervøs, så jeg syntes, at du skal få en tid hos din læge. Så kan du også få en snak omkring din nye livsstil, så du er sikker på at du gør det på en sund måde.
  • Indstillinger
    Jeg synes ikke, at det er mærkeligt, at du er så træt. Der sker jo rigtigt mange forandringer for dig lige nu. Et rygestop og en kostomlægning er ikke kun en fysisk handling, det påvirker også psyken rigtigt meget. Ikke bare din krop men også dit sind, skal bruge en masse energi på at finde ud af, hvad der nu sker og indstille sig på forandringerne. Når du i forvejen har en depressiion, kan dit sind sikkert være meget påvirket af forandringerne. Jeg tror også, at det kan være årsag til din trykken i hovedet.
    Sov alt det du har brug for og mulighed for. Det skal nok nå et mere almindeligt niveau efterhånden.

    Stor ros til dig, at du gør så meget for dig selv nu. Giv dig selv et stort klap på skulderen.

    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar :) jeg tor i har ret i at man nok bliver træt når man sådan laver det hele om. håber bare snart det går væk syntes det er lidt trist altså..
    og svært at komme ud og bevæge sig når man er så sløv..
    jeg har også været lidt bange for det måske er de Anti depri Piller jeg får , der står nemlig under bi virkener Uandmindelig træthed og døsig i hoved og meget gaben hva jeg også har..
  • Indstillinger
    Det er super flot, at du har besluttet dig for at ændre din kost og samtidigt stoppe med rygning.... for begge dele er lige svært. Jeg vil råde dig til, at
    samtale din læge eller hvis der er en sygeplejerske tilknyttet lægehuset.

    Det hjælper med en ugentlig samtale vedrørende de ting som bekymrer dig.

    Men STOR ROS til dig. :-)
  • Indstillinger
    Hej Dittelina

    Jeg tror også, at dit rygestop og din kostomlægning kan være årsag til dit problem, for din træthed er, så vidt jeg forstår, opstået efter at du har ændret vaner, ikke?

    Og det er jo temmelig paradoksalt. Her prøver du at gøre noget godt for dig selv, og så får du det værre! Men specielt hvad angår rygestop, har jeg før i disse debatter læst om lignende tilfælde.

    Jeg tror, at rygning er noget, der griber ind på mange ting i organismen, både fysisk og psykisk. Det er en stor stress-faktor for din organisme, at den nu skal undvære stoffer, som den er blevet afhængig af. Man siger jo, at det ikke blot er nikotin, det drejer sig om. Tobaksfabrikanterne fylder visse kemiske stoffer i tobakken – stoffer, der er beregnet på at gøre folk endnu mere afhængige!

    Også jeg vil gerne ønske dig til lykke med rygestoppet. At holde op med at ryge er meget svært, og du kan roligt være stolt over, at det er lykkedes for dig :o)

    Men det er klart, at noget er galt!

    Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du førhen spiste ret usundt, og selv om du nu heldigvis er begyndt at spise sundt, så kan du sagtens have mangel på vigtige næringsstoffer. Det tager tid at få fyldt lagrene op.

    Desuden ved jeg, at visse typer af medicin, også visse typer af antidepressiver kan give mangel på vigtige næringsstoffer. Desværre har jeg ikke oplysninger om, hvilke næringsstoffer man kan komme til at mangle, når man tager Venlafaxin, men det er jo et antidepressiv, der virker ind på flere signalstoffer ligesom de tricykliske antidepressiver, og jeg ved, at disse kan give mangel på Q10 og B2-vitamin. Det kan du læse her:

    http://www.dsgnet.dk/Sites/mfjartikler/ ... dsgnet.asp

    Under skemaet længst nede kan du se, at Q10 og B2 især har betydning for energidannelsen.

    Endvidere siger man, at en stresset organisme forbruger flere vitaminer og mineraler, og din organismer er – på grund af abstinenserne fra rygestoppet – under stress.

    Du skriver, at du er blevet tjekket for sukkersyge. Det er godt. Men hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen om et tjek for mangel på alle de næringsstoffer, som en praktiserende læge kan tjekke for, især de næringsstofmangler, som er kendt for at kunne udløse træthed, så som jern, D-vitamin, B12 og folinsyre.

    Derudover vil jeg råde dig til at tage en god multivitamin og -mineralpille dagligt og derudover tilskud af Q10 og alle B-vitaminerne.

    Du skal vide, at lægen ikke kan tjekke for alle næringsstoffer. Af B-vitaminerne kan han kun undersøge for B12 og folinsyre. Men der er ikke noget forgjort ved at tage en pille med alle B-vitaminerne i. Det vil ikke kunne skade, selv om du ikke skulle være i mangel, hvad jeg nu tror, at du er. Og tilskud af Q10 vil under alle omstændigheder gavne dit energiniveau.

    Du skriver også, at du spiser mindre fedt. Du skal være opmærksom på, at din organisme har brug for sunde fedtstoffer – også selv om man forsøger at tabe sig. Hjernen består af to tredjedele fedtstoffer, og det er specielt vigtigt, at hjernen får tilført byggesten fra sundt fedt. Den kendte og respekterede psykiater Poul Videbech råder depressive til at tage fiskeolie. Det vil jeg også råde dig til.

    Endelig skal der måske kigges på din medicin. Den dosis Venlafaxin, som du får, er jo tilrettelagt efter dine tidligere ryge- og spisevaner. Men nu er massevis af processer i din krop ændret, og derfor er det muligt, at din dosis af Venlafaxin skal ændres. Din læge kan evt. henvise dig til at få taget en blodprøve, der måler koncentrationen af det virksomme stof fra Venlafaxin i dit blod. Det er i høj grad muligt, at din dosis skal justeres, og det kan en blodprøve vise.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    mange tak igen for svar. jeg har faktisk været træt længe også før jeg stoppede med at ryge og ændre mine kostvaner. men det var lidt på en anden måde , jeg fik ca 5 gange om dagen en sløv periode som vared ca 10 mins . men nu er det så faktisk gået hen og blevet til stort set hele dagen.
    jeg tror i har ret i at jeg nok må ringe og få en tid hos lægen.
    jeg har ikke noget problem med at overspise mad jeg har bare spist atl forkert faktis det jeg havede lyst til uden at tænke over fedtindholdet også brugte jeg enormt meget skukker i min kaffe det var særlig slemt i de 3 år jeg lukkede mig selv inde og jeg fik næsten ingen motion. alligevel tog jeg ikke volsom på det er føsts kommet efter jeg stoppede med at ryge.

    men som i skriver er det nok alle de nye ting jeg har ændret.. så som
    2 måneder uden røg
    2 uger ingen sukker i kaffen.
    2 uger. gået efter diabetis fedt/kulhydrater tabel
    gå ca 1 km 2 gange om dagen .og cykler også lidt
    får en vitamin pille og en fiskeolie om dagen samt chrom for blodskukkert

    .jeg vil meget gerne tabe mig og er også motivert for det men må indrømme at det nok ville være meget letterne når jeg ikke var så træt og døsig, det er ikke til at holde ud .
  • Indstillinger
    Hej Dittelina

    Selvfølgeligt er det en god idé at blive chekket hos lægen og få undersøgt, om der kan ligge noget fysisk til grund for din træthed. Men derudover ser jeg altid mest tingene udfra et psykologisk/følelsesmæssigt perspektiv.

    Du lider af en depression. Undersøgelser har vist, at mange (især kvinder) faktisk bruger cigaretter som et beroligende eller antidepressivt middel. Det viser sig, at salget af nervemedicin (bl.a. antidepressive midler m.m.) er eksploderet siden, folk er holdt op med at ryge, som det er sket i de senere år.

    Mange mennesker er altså ikke kun fysisk afhængig af cigaretterne men også følelsesmæssigt afhængige. Ligeledes er mange ikke kun fysisk afhængige af mad men også følelsesmæssig afhængige. Såvel mad som cigaretter (og alkohol) kan være en kompensattion for nogle følelsesmæssige behov, man ikke har fået dækket. Derfor kan man ved at putte noget i munden, der smager godt eller som giver tilfredsstillelse, føle sig bedre følelsesmæssig tilpas. Man oplever en øjeblikkelig tilfredsstillelse.
    Det kan også betyde, at man så ikke så tydeligt mærker, hvad det egentligt er man har brug for eller savner. Der kan ligge mange følelser gemt som f.eks. savn og sorg m.m., som man ikke mærker, fordi man spiser, ryger eller drikker i stedet for. Følelser der faktisk kan være årsag til en depression.
    Når man så holder op med at ryge eller omlægger sine spisevaner, så kommer man mere i kontakt med disse følelser. For ikke at mærke dem, finder dit sind finde en anden måde at beskytte dig på. Det kan medføre, at du i stedet bare bliver TRÆT, TRÆT, TRÆT. For så rører du dig ialtfald ikke så meget og så mærker du heller ikke følelerne rigtigt. Dermed kan du stadigt lade være med at mærke det, der gør ondt følelsesmæssigt.

    Man kan også sige, at hvis cigaretter, mad eller alkohol ubevidst har været med til at skabe en følelsesmæssig kontrol, så mister man denne kontrol over følelserne, når man så ændrer disse ting. For i det mindste at bevare en sidste kontrol, så der ikke sker et følelsesmæssigt kontroltab, så slår kroppen fra og bliver TRÆT.

    Der findes en bog, der hedder 'Overvægtens psykologi' af Tove Hvid. Jeg har ikke selv læst den (endnu) men jeg har læst et uddrag, der gav rigtigt god mening for mig. Du kan læse omtale her http://www.elounge.com/Pages/ProductDet ... ks=3743314

    Hvis dette siger dig noget, vil det måske kunne hjælpe dig at gå til noget samtaleterapi, hvor du prøver at finde ud af, hvad depressionen handler om følelsesmæssigt og få bearbejdet disse ting.


    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.