Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

andre?

Redigeret 15 oktober, 2010, 04:30 i Tvangstanker
Hejsa..

Jeg har OCD. jeg tænker ofte ret obsessivt omkring min fortid, er der andre der også gør det?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Kan du beskrive nærmere, hvad du mener med at tænke obsessive kompulsive på din fortid.
    Måske har jeg det ikke sådan, siden jeg ikke forstår hvad du mener, men jeg vil meget gerne høre, hvordan du mener.

    Venlig hilsen den interesserede
  • Indstillinger
    Hejsa..

    Jamen jeg har det sådan at jeg tænker på fortiden.Det kan være nederlag/en følelsesmæssig påvirkning eller bare en situation som jeg har været i som har betydet noget.Så skal jeg tænke situationen i den rigtige rækkefølge og så kan jeg bruge masser af tid på at genskabe situationen i mit hovedet indtil jeg har alle detaljer på plads.Det er lidt svært at beskrive og forklare, men håber alligevel at du kan bruge det til noget..

    Hilsen Mick
  • Indstillinger
    Hej Mick

    Måske er det fordi, du har nogle ting fra fortiden, der trænger til at komme frem og blive bearbejdet og set i sammenhæng med den nutidige situation?
    Jeg kan jo forstå, at du må have været i kontakt med en psykiater, siden du har fået diagnosen. Men har du også fået terapi?
    Hvor gammel er du?

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Mick.

    Jeg tror faktisk, at Helene kan have ret.
    Jeg har en tvangspræget personlighedsforstyrrelse, som er lidt i familie med OCD'en. Jeg har nok bare en del nemmere ved ikke at gøre de compulsive handlinger, som popper op i min hjerne.

    Men jeg har det præcist på samme måde som dig. Det er selvfølgelig oftest situationer, der har påvirket mig negativ. Fx. situationer, hvor jeg er blevet skældt ud.

    Er det nogle bestemte slags situationer, du ser for dig?

    For mig handler det om, at de situationer er der, hvor det hele begyndte for mig. Og jeg i dag havner i de samme situationer. Og det hjælper mig meget at få terapi hos min psykiater, hvor vi kigger på, hvorfor mon det lige er de ting, der popper frem. For der må jo være en mening med det.

    Men jeg kan godt forstå, at du måske tænker, at det skyldes din OCD. Og det kan måske også være medvirkende til, at du obsesser så meget på det, og ikke kan slippe tanken igen. Men jeg tror faktisk, at det er noget, som mange mennesker oplever, og at det nok er tegn på, at der er noget, du skal have bearbejdet. Om ikke andet, så for at give din hjerne lidt fred fra alle de tanker og billeder, du må have. Hvis det altså er forstyrrende for dig?

    Venlig hilsen Trine
Log in eller Registrér for at kommentere.