Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

projekt 2010

Redigeret 16 april, 2010, 10:06 i Selvskade
hej jeg har projektuge, jeg har valgt at skrive om selvskade, men jeg mangler materiale så jeg tænkte om der var nogle (eks)cuttere som ville svare på nogle spørgsmål. i vil selvfølgelig være anonyme i min opgave.

er du en mand eller kvinde?
hvorfor skærer du i dig selv?
hvor gammel er du?
hvor gammel var du da du begyndte?
har du et godt råd til unge som vil prøve cutting?
cutter du stadigvæk?
hvad bruger du til at cutte dig selv?
prøver du at skjule det?
hvor og hvor tit skærer du dig selv?

pårørende:

hvordan fandt du ad af at personen skar sig selv?
gjorde du noget ved det?
hvis ja, hjalp det så personen?
har du et godt råd til andre der har venner/ familie osv. der skader sig selv?

tusind tak på forhånd.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu er der flere tråde herinde hvor de fleste af dine spørgsmål faktisk er besvarede, men alligevel svarer jeg lige herinde også.

    Jeg er en kvinde (pige) på 18 år, jeg startede med at skære i mig selv da jeg var omkring 15 pga. lavt selvværd da jeg blev mobbet rigtigt meget i folkeskolen, nu er mit selvværd egentligt okay igen, og jeg skærer ikke så tit længere, kun når der er nogle ting der virkeligt brænder på, og jeg virkeligt ikke føler jeg kan klare mere, men gør hvad jeg kan for ikke at nå derud, ved at tale med især mine venner/veninder om tingene, jeg er blevet meget bedre til at åbne mig.
    - Ja jeg skærer stadig i mig selv engang i mellem, dog ikke så tit længere, har i stedet fundet andre metoder.
    jeg bruger som regel et barberblad, og ja jeg skjuler det når jeg har gjort det, jeg ved ikke lige hvor tit længere, måske en gang i måneden (eller mindre), men jeg gør det på benet nu.

    Altså mit råd til unge (eller andre) der gerne vil prøve at skære i sig selv er:
    Lad være! uanset hvad grunden er til de følelser du har, så hjælper det ikke i længden at skære i dig selv, og der findes helt klart andre måder at få følelserne ud på, også selvom de måske er svære at sætte ord på. Åbn munden og fortæl nogen om at du har det svært, du behøver ikke at kunne fortælle præcis hvorfor du har det svært, hvis du ikke selv kan sætte ord på det, det kommer stille og roligt, men lad være med at ty til selvskade, selvfølgelig hjælper det i kort tid, men i længden giver det bare flere problemer end man startede ud med, også selvom det virker umuligt i øjeblikket.
Log in eller Registrér for at kommentere.