Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Konstant svimmel og angst

Redigeret 28 juni, 2016, 01:30 i Angst
Hej med jer,
Jeg er en pige som har lidt at angst i de sidste 10 år. Jeg har kæmpet en lang kamp mod angsten, med psykolog hjælp og uden medicin. Mine symptomer syntes jeg har ændret sig løbende, og nu er jeg konstant svimmel. Det er som om at jeg går på en færge der gynger hele tiden, det er sindssygt ubehageligt.
Ligenu er jeg ude og rejse med min kæreste, og har svært ved at finde ro da vi er i en storby. Jeg ved godt at det kan være derfor at min svimmelhed er ekstrem.
Men jeg er lige nu i syv sind og aner virkelig ikke hvordan at jeg skal få den svimmelhed til at gå væk eller bare blive mindre, er der nogen som har et godt råd..? - Tror i at det er farligt..?
Hilsen en meget fortvivlet og ked af det pige...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa :)

    Er du helt sikker på at svimmelheden stammer fra angsten?

    Der kan jo være mange grunde til svimmelhed.

    -For lav blodprocent
    -For lidt væskeindtag
    -Træthed

    Det er rigtig træls at døje med og har selv været der, men det var nu grundet en meget lav blodprocent..

    Kan foreslå en halv times mediteren (Slappen helt af i knolden så godt man kan)..

    Ellers ikke rigig noget godt råd andet end at lade være med at have for travlt med livet..

    Håber snart du får det bedre og håber andre måske har nogle bedre råd eller erfaringer <3
  • Indstillinger
    Nej, jeg tror ikke, at din svimmelhed er farlig – men det er hamrende ubehageligt at være svimmel. Jeg tror, at det er din krop, der fortæller dig, at nu skal du holde dig i ro og passe på dig selv.

    Svimmelhed kan være et angstsymptom men det kan også skyldes for lidt væske, for lidt søvn, for lidt mad, for lavt blodsukker, for lav blodprocent og den slags. Så sørg først og fremmest for, at du får nok at spise og drikke og får sovet nok. Når du kommer hjem fra ferien, kan du søge din læge og få chekket din blodprocent m.m.

    Jeg kan forestille mig, at en storbyferie næppe er det mest afstressende, når man lider af angst. Det giver mange sanseindtryk og der er hele tiden rigtigt meget at forholde sig til. Når man lider af angst, har man så at sige et meget sensibelt nervesystem, man skal passe på ikke at overbelaste. Stress i enhver form er skidt. Derfor kan det virke helende, når man opholder sig i naturen og i øvrigt er i omgivelser, der er rimeligt trygge og overskuelige.
    Men jeg ser lige, at du godt er klar over, at det kan være p.g.a. storbyen, at din svimmelhed er blevet ekstrem.

    Du spørger, hvad du kan gøre. Ud over som sagt at sørge for at passe på dig selv fysisk, så må du måske nøjes med at gå ud i byen i små portioner af gangen. Sæt nogle overskuelige mål for, hvad I skal nå, så du har en plan at forholde dig til. Hold dig i nærheden af hotellet, eller hvor I bor. Brug måske en del tid på hotelværelset. Tag mange pauser. Find nogle steder, hvor du kan slappe mest muligt af, så du kan få mest muligt overblik og ro i krop og sind. Planlæg hvad I skal i stedet for at gøre tingene spontant.
    Det var jo næppe sådan, du havde forestillet dig ferien, men der kommer ikke noget godt ud af, at du overskrider dine egne grænser og tonser rundt i byen, mens du er hamrende svimmel.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg synes at når det er så galt som du siger,så burde du gå til læge hvor du kan få hjælp.
    Du kan ikke snakke problemet væk.
    Har man angst så har man også en trang til at snakke om det for at få forståelse som får os til at føle os bedre for en stakkels stund,mendet fjærner ikke angsten,så gå til læge før det bliver værre og uoverkommelig.God bedring.

    Venlig hilsen
    lunaa1
  • Indstillinger
    Hej
    Hvordan går det med din svimmelhed? Er det blevet bedre?
    Jeg er nemlig helt sikker på at det skyldes din ANGST - Jeg har det af og til på samme måde - OG det skal lige siges at hos mig går det væk når jeg er i festlig lag med rødvin og gode venner - (jeg er ikke alkoholiker) Det får også mig selv til at sige at så er det ikke fysisk betinget svimmelhed. Jeg skrev også ned hvornår det kom - og det kommer når jeg skal have min menses, er træt OG når jeg er i mine panikangst situationer. Typisk kommer det når man tænker på det hele tiden. Der var een der skrev at man ikke skulle tvinge sig selv til at gå rundt når man er svimmel. Min læge + en psykolog jeg gik til engang, har sagt at det er vigtigt at tvinge sig selv til at leve normalt og gøre almindelige ting på trods af angsten, det skal man gøre for at vise over for sig selv at der ikke sker noget ved at have angstanfald - og det gør der jo heller ikke. Det er normale ting man laver når man er på storby´s ferie, se angsten i øjnene er et af redskaberne ved f.eks kognetiv terapi - derfor håber jeg også at du på trods af dine angstanfald med svimmelhed fik gennemført din ferie.
  • Indstillinger
    Jeg kan næsten ikke få armene ned........

    Jeg tror jeg er helbredt for den helvedes lidelse, at være svimmel, utilpas, bange for at falde om, for at stå i kø, møde på chefens kontor, køre bil hvis jeg havde passagerer med, og en langt række af alt muligt.

    Jeg har tænkt de sidste 45 år, hvordan slipper jeg for at være svimmel, og jeg har talt med den ene og den anden kloge, samt de ti forskellige læger jeg har haft i mit liv, og intet har været til nogen som helst hjælp.

    Jeg har kunnet holde det hen ved at drikke to guld øl inden jeg skulle et eller andet svært, så har jeg kunnet være 'normal' i op til en halv time, og så var jeg tilbage igen.

    Jeg skiftede så læge for et par år siden, og var til alm. tjek, og jeg var frisk som en havørn.
    Inden jeg skulle til at gå fra min læge spurgte han, om der ellers var noget han kunne gøre for mig, og jeg svarede nej, men så alligevel sagde jeg til ham, at jeg døjede med noget svimmelhed, men det ville han vel ikke kunne gøre noget ved alligevel.
    Min læge sagde, sæt dig lige ned igen, og så fortalte han mig en lang historie om, hvad det kunne være, og han havde nogle piller jeg skulle prøve, da han mente jeg manglede D3 vitamin, og én pille i døgnet, og så skulle jeg tage én pille som hedder 'Venlafaxin Stada 75 mg'. i døgnet, og det har jeg nu gjort i to år.

    Der gik ca. en uge inden virkningen kom...... og jeg har ikke været svimmel siden... Ja, jeg ved godt det lyder lidt mærkeligt, men jeg har det sku som en nyfødt.

    Jeg ved ikke om man kan kalde det lykkepiller, men de virker 100% på mig.

    JEG HAR FÅET ET HELT NYT LIV, OG ER SUPER GLAD FOR HVER DAG JEG ER HER.
  • Indstillinger
    Jeg er ny herinde, men jeg kender også til svimmelhed, der kommer af angst. I mange år var jeg svimmel hele tiden, men så ændrede det sig til at jeg rystede. Når det blev rigtig slemt både rystede jeg OG var svimmel.

    Men min psykolog har lært mig at skrue ned for min angst, så måske kan du også prøve det. Hun har lavet en app, der hedder "psykologens værktøjskasse", som man kan købe til sin telefom. Det kan du jo prøve. Jeg er vildt glad for den.

    knus fra Sarah
  • Indstillinger
    Jeg er ny herinde, men jeg kender også til svimmelhed, der kommer af angst. I mange år var jeg svimmel hele tiden, men så ændrede det sig til at jeg rystede. Når det blev rigtig slemt både rystede jeg OG var svimmel.

    Men min psykolog har lært mig at skrue ned for min angst, så måske kan du også prøve det. Hun har lavet en app, der hedder "psykologens værktøjskasse", som man kan købe til sin telefom. Det kan du jo prøve. Jeg er vildt glad for den.

    knus fra Sarah
  • Indstillinger
    Hej Sarah!

    Læs lige mit indlæg igen...

    Jeg har ikke fejlet noget de sidste 2 år, og lider hverken af svimmelhed og
    angst mere.
    Jeg er blevet meget mere rolig og afbalanceret nu, og nyder hvert minut jeg har.

    Prøv dette:
    1 stk. morgen D3 vitamin.
    1 stk. morgen 'Venlafaxin Stada 75 mg.

    Kærligst, HP
  • Indstillinger
    Tak og undskyld - jeg var lidt for hurtig.

    kærlig hilsen Sarah
  • Indstillinger
    Hej SarahHansen1

    Hvordan går det med din svimmelhed?

    Jeg er stadig totalt helbredt.

    -hpedersen60
Log in eller Registrér for at kommentere.