Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

projektuge-selvskade

Redigeret 13 april, 2010, 06:19 i Selvskade
Vi er to piger som har projektuge, vi har valgt selvmord og selvskade som underemne, da det er noget vi gerne vil vide mere om. Derfor kunne vi rigtig godt tænke os at høre jeres historie.
Her er nogle spørgsmål som vi gerne vil have jeres svar på:

Alder:
Hvordan selvskader du dig selv?
Hvorfor startede du ( og hvor gammel var du)?
Hvordan var det første gang?
Hvordan føler du, efter du har gjort det (godt/skidt)?
Hvad får du ud af, at gøre det?
Fortryder du det bagefter?
Går du altid med f.eks. et barberblad?
- hvis ja hvorfor?
Hvor ofte skader du dig selv?
ligger der altid noget til grunde, f.eks. en dårlig dag, eller er det impuls?
Ved din familie/venner det?
- hvis ja hvordan har de det med det, hvordan påvirker det dem, hjælper de dig?
Holder du det skjult? (hvis ja hvorfor?)
Tror du at du kommer helt ud af det, eller vil det altid sidde i en?
Hvorfor er det svært at stoppe igen?

Hvis der er andet du godt kunne tænke dig at fortælle, er du meget velkommen til også at skrive det.
Mange tak på forhånd.
Hilsen os.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tjek alle de andre tråde herinde om selvskade!:-) Der er svaret på de samme spørgsmål.
  • Indstillinger
    Redigeret 13 april, 2010, 08:43
    ja det har du selfølgelig også ret i ;) men vi kunne bare rigtig godt tænke os at få svarene samlet
  • Indstillinger
    I kan få mine svar til en anden; så må I selv sætte det sammen med jeres egne spørgsmål :-)


    -Er du en dreng eller pige?
    Kvinde

    -Hvor gammel er du nu og hvor gammel var du da du startede med at skære i dig selv?
    Jeg er 25 år gammel, og jeg skar første gang i mig selv da jeg var omkring 12 år. Jeg var meget selvskadende da jeg var omkring 20 år, og jeg var indlagt på psykiatrisk afdeling fordi det var så slemt.

    -Hvad var grundene til at du startede som cutter?
    Det er man sjældent klar over NÅR man starter. Der er bare noget forkert indeni. Senere hen har jeg fundet ud af, at det drejede sig om, at jeg ikke kunne finde ud af at håndtere mine følelser.

    -Hvor længe har du gjort det?
    Jeg holdt op for flere år siden efter at have været i langvarig behandling.

    -Er du kommet ud af det?
    Ja.

    -Hvis ja, hvordan? Hvis nej, får du så hjælp og Hvordan?
    Ved hjælp af terapi men også antidepressiv og antipsykotisk medicin fordi jeg har andre psykiske problemstillinger. Når man skærer i sig selv er det fordi man har det dårligt psykisk, og man skal have hjælp af en læge, psykiater eller psykolog. Det er ikke alle cuttere der er psykisk syge - men de har formentlig alle nogle psykiske problemstillinger.

    -Hvor og hvor mange gange skærer du i dig selv om ugen?
    Det gør jeg jo ikke mere. I starten gjorde jeg det en gang i mellem, men da det var meget slemt og jeg blev indlagt, gjorde jeg det igen og igen og igen og igen hver dag. Kunne slet ikke stoppe.

    Med hensyn til hvordan man behandler cutting: Så piger, det er mening at I skal lave opgaven, ikke vi andre ;-) I kan finde oplysninger om hvordan man behandler cutting i bogen "At skære smerten bort" af Bo Møhl. I kan læse virkelige historier i bogen "Når livet gør ondt" af Per Straarup Søndergaard. Også min.

    Venligst Anna
Log in eller Registrér for at kommentere.