Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Planlagt Kejsersnit el. Fødsel efter Resection af kønslæber?

Redigeret 11 april, 2010, 14:27 i Åben debat for kvinder
Jeg er gravid i 20.uge, for 3.gang. Jeg har haft 2 normale vaginale fødsler i 2004 og i 2006, som er gået rimeligt hurtigt, og derfor har jeg kun kunnet få lattergas som smertestillende.

Jeg fik i 2007 fået konstateret svære celleforandringer og fik først lavet en lidt voldsom biopsi, ambulant, men hvor jeg styrtblødte på vej hjem trods mesier i skeden. Blødningen stoppede efter 3 timer og en stor koagel kom ud af skeden.
Så skulle jeg keglesnitopereres og det gjorde enormt ondt, trods bedøvelse. Lægen sagde, at han tog en "ordentlig bid".

Jeg har siden jeg blev opmærksom på det, som teenager, haft meget store indre kønslæber, og efter 2 graviditeter var det blevet værre. Jeg valgte at få en Labia resection i oktober 2009, egentlig uden de store overvejelser, da Gynækolog med det samme sagde, at "det ville han gerne operere". Operationen gik som den gik, men der var komplikationer en time efter, og jeg måtte reopereres i fuld anæstesi igen 6 timer efter, hvor hele den ene labia blev omsutureret, da den stod og blødte hele tiden.
Her valgte den ny vagthavende læge desværre at brænde labia, og jeg har efterfølgende haft temmelig mange smerter. Det postoperative operationsforløb var det værste jeg nogensinde har oplevet, og havde jeg vidst det, havde jeg aldrig gjort det. Jeg er dog tilfreds med resultatet nu. De er ikke helt ens, p.g.a. brændingen i den ene side, men det ser okay pænt ud og der føles kun lidt irritation nu.

Ved vores første samleje i decenber efter operationen, bliver jeg mirakuløst gravid. Dét havde vi ønsket i 9 mdr, men projekt baby måtte vige for projekt labia resection.

Nu står jeg så og har termin 6/9 og har ønsket et kejsersnit. Og nu er jeg blevet i tvivl om det er dét jeg skal. Jeg tror jeg er blevet så smerteforskrækket af alt det mit underlig har været igennem. Jeg har spurgt min praktiserende læge, som med det samme sagde, at det kunne han godt forstå. Jeg har sagt det til den gynækolog der lavede labia resectionen, da jeg for nyligt var til kontorl, og han sagde at det kunne han godt forstå.

Jeg synes dog pludselig at det måske er lidt dumt at skulle koste et kejsersnit og leve med et ar, når jeg nu har født 2 gange selv før. Men samtidig er jeg stiv af skræk. Hvad hvis smerten bliver voldsommere end den har været ved de andre fødsler? Jeg revnede i hele den ene labia efter første fødsel og glemmer aldrig hvor det sviede. Hvad hvis det revner igen, fordi begge labia er fhv. nyopererede? Jeg vil garanteret føde lige så hurtigt som jeg plejer, og selvom vi kørte fra hjemmet ved første tegn på fødsel, skal vi køre 45 Km til sygehuset og jeg bare VED at jeg igen ikke når at få smertestillende :(
Jeg er heller aldrig gået over tiden. Fødte første gang på terminsdato og 2.gang 4 dage før.
Og nu måske før endnu grundet keglesnit? Dén gynækolog sagde, at det var normalt at føde 1 uge før når man har fået lavet keglesnit.

Er der nogen der har erfaring med fødsel efter større operation i underlivet?
Log in eller Registrér for at kommentere.