Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pludselig ringen for ørene

I går da jeg lå og så fjernsyn klokken ca. halv et om natten, følte jeg pludseligt at jeg mistede en del hørelse på mit venstre øre. Det føltes helt tykt, og jeg havde en ringen for det. Det sker tit for mig, og det plejer at forsvinder igen i løbet af få sekunder. Men denne gang gad det ikke gå væk igen. Jeg valgte at falde i søvn, for at se, om det ville gå væk i løbet af natten. Det gjorde det ikke, jeg havde præcis den samme følelse. Jeg prøvede at "udligne trykket" i øret, ved at holde mig for næsen, lukke munden, og så puste. Det hjalp ikke. Jeg har heller ikke noget ørevoks i øret.

Jeg lod mærke til at ringen for mit øre stadig var der, men at jeg knapt nok kunne høre den, når jeg ikke tænkte på det. Høje lyse lyde gjorde ondt i øret, mens at lidt mørkere nærmest kunne virke beroligende. Det forsvandt lidt i løbet af dagen, efter at have hørt en masse musik (Selvfølgelig lavt) Mit øre føles slet ikke sådan tykt mere, og jeg kan kun høre ringen, når jeg holder mig for det venstre, eller begge ører. Mit højre fejler ikke det fjerneste. Jeg ved ikke hvad det kan være, og jeg er også ret bekymret for, om det er noget alvorligt. Det kan jo være det går væk meget hurtigt, da jeg knapt nok kan høre det nu, men man ved aldrig.

Det skete meget pludseligt, og meget "voldsomt". Ikke sådan over lang tid, så kan det overhovedet være tinnitus f.eks? Eller måske en sprængt trommehinde? Jeg har hørt det skulle gøre rimeligt ondt og væske, men jeg har ikke oplevet noget af dette. Dog synes jeg alt virker en del højere på det venstre øre, end på det højere, men en smule som om, at jeg er under vand. Det føles også som om jeg kan få en del luft ind i øret, når jeg er udenfor. Jeg har altid haft en slags baggrundsstøj i ørerne når der var helt fuldstændig stille, men det går jeg ud fra er helt normalt? Jeg håber I kan hjælpe mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Den følelse, som under vand, den kender jeg og døjede med i mange år.
    En dag jeg igen prøvede en ørelæge sagde han til mig, det var infiltrationer omkring ørerne.
    For første gang i mange år fik jeg en diagnose. Det var en meget stor lettelse.
    Jeg fik en henvisning til en fysioterapeut, som masserede omkring ørerne.
    Det hjalp, det forsvandt helt, men kommer igen med lange mellemrum. Men nu kender jeg årsagen.

    Tinnitus har jeg også haft. Det startede pludseligt en aften. En zoneterapeut fik bugt med den lyd. Jeg tror dog, jeg har været meget heldig med at få lyden væk. For det er vist ellers ikke så nemt.
  • Indstillinger
    Okay, nu forsvinder ringen for mine ører sommetider, og kan høre helt normalt på det igen. Det er vist ikke noget alvorligt, for det er allerede blevet meget bedre. Det var dog rimeligt voldsomt de første 12 timer.
Log in eller Registrér for at kommentere.