Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

1 times motion...

Redigeret 11 april, 2010, 06:20 i Motion
Hej:)

Jeg håber, der er nogen, der kan give mig et svar på mit spørgsmål...
Det siges jo, at man skal dyrke motion i en time om dagen, men HVAD er motion?
Jeg cykler 8 km på hverdage, og løber 3 gange i ugen. Men så er jeg i tvivl om en rask gåtur også gælder? Hvis nu jeg f.eks. en dag cykler i en halv time, og så går i en halv time, er det så nok? Eller gælder en gåtur ikke som motion?

Håber nogen ved det...

Hilsen Marica:)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Som jeg har forstået det, så er det børn der skal røre sig i en time, og voksne i mindst en halv time. Men skidt med om det er det ene eller det andet.

    Det sundeste er at få pulsen op hver eneste dag - men når du rører dig meget i hverdagen, lyder det da glimrende at du løber og dermed får pulsen helt op to-tre gange om ugen.

    Alt tæller med: Cykeltur som transport, travetur til supermarkedet, rengøring og at slå græs. Men igen: At få pulsen helt op er vigtigt for kredsløbet og godt for forbrændingen. Og så er der jo også noget rent psykologisk positivt i at motionere for motionen og ikke bare fordi det nu engang er nødvendigt for at nå frem til arbejdet...

    Et andet aspekt er jo hvorvidt du søger at tabe dig eller bare vedlige din krops sundhed. I første tilfælde er det naturligvis med at få pulsen op og ringe dagligt, og styrketræning er i begge tilfælde godt for både udseendet og kroppen.
  • Indstillinger
    Mange tak for dit svar:)
    Det hjalp mig rigtig meget...
    Men ang. styrketræning... hvad indebærer det? Altså, gælder f.eks. armbøjninger, mavebøjninger, rygbøjninger og sådan noget? Det gør jeg nemlig derhjemme, men går ikke i fitness-center..
  • Indstillinger
    Jeg vil gerne lige understrege, at jeg ikke har nogen form for uddannelse til at underbygge mine udtalelser. Jeg har dog stor interesse for feltet, og har oparbejdet en del viden.

    Når det er sagt: At du lave mave-, arm- og rygtræning derhjemme og du løber, så er du da helt igennem godt rustet. Grunden til at jeg nævner styrketræning er, at muskelmasse er god for forbrændingen såvel som for kropsholdning og -styrke. Musklerne støtter dit skelet.

    Naturligvis kan man klare sig glimrende uden at løfte vægte i et fitnesscenter - med mindre man ønsker at være meget markeret, for så gør det det altså noget nemmere at træne med ekstra vægt på.
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar, du lyder til at have meget forstand på det:)

    Marica
Log in eller Registrér for at kommentere.