Klamydia
Hej alle
Jeg har det sidste 3 år og indtil nu, kun været sammen med min kæreste. Den eneste form for prævention vi har benyttet os af, er p-piller.
En dag ringer jeg til min læge for at få en ny recept, og han anbefalede mig at blive tjekket for klamydia. Jeg spurgte ham om det også var nødvendigt når jeg kun har været sammen med min kæreste. Omvendt har min kæreste heller ikke været sammen med nogen anden. Min læge fortalte mig, at jeg sagtens kunne blive smittet, selvom jeg har har været sammen med den samme person i snart 3 år.
Jeg står i en situation og tænker om jeg burde tjekkes, har ikke så meget for det, da det er en mandlig læge jeg har.... håber der er nogen af jer der forstår min situation. Jeg ved, at man sagtens kan spørge om at få en henvisning til en kvindelig læge, men ser stadig ingen grund til at blive tjekket for klamydia.
P.s. den sidste gang jeg blev tjekket er for cirka 3 år siden, da jeg lige begyndte med min nuværende kæreste.
Jeg har det sidste 3 år og indtil nu, kun været sammen med min kæreste. Den eneste form for prævention vi har benyttet os af, er p-piller.
En dag ringer jeg til min læge for at få en ny recept, og han anbefalede mig at blive tjekket for klamydia. Jeg spurgte ham om det også var nødvendigt når jeg kun har været sammen med min kæreste. Omvendt har min kæreste heller ikke været sammen med nogen anden. Min læge fortalte mig, at jeg sagtens kunne blive smittet, selvom jeg har har været sammen med den samme person i snart 3 år.
Jeg står i en situation og tænker om jeg burde tjekkes, har ikke så meget for det, da det er en mandlig læge jeg har.... håber der er nogen af jer der forstår min situation. Jeg ved, at man sagtens kan spørge om at få en henvisning til en kvindelig læge, men ser stadig ingen grund til at blive tjekket for klamydia.
P.s. den sidste gang jeg blev tjekket er for cirka 3 år siden, da jeg lige begyndte med min nuværende kæreste.
Kommentarer
Med hensyn til din læge, så må du huske på, at han formodentlig laver gynækologiske undersøgelser hver dag, og du derfor ikke skal føle dig pinligt til mode.
Hvis du fortsat ikke bryder dig om at blive testet af din læge, så kan du blive testet på en klinik for kønssygdomme. Der er for eksempel en på Bispebjerg Hospital hvor man bare møder op, venter og så bliver kaldt ind, får taget prøver og går igen. Så kan man ringe og få svar.
Jeg har ingen forstand på det her, så bær over med mig.
Hvordan kan en af os have bragt det ind i forholdet, eftersom vi begge blev tjekket dengang vi mødte hinanden, og endda inden samleje?
Hvilke konsekvenser er der ved bruge p-piller? Nogle kvinder får øget hovedpinetendens, vægtøgning, kvalme eller brystspænding, men det er dog meget sjældent. Vær derfor opmærksom på, hvad du spiser, og om din vægt stiger.
Dette svar fandt jeg her inde, og det, jeg tror, jeg er blevet påvirket med er vægtøgning. (som det eneste)
Der er mange synspunkter omkring p-piller. Som du selv nævner kan der være visse bivirkninger som ved al anden medicin. Nogen syntes, at det er problemfrit at tage p-piller - andre påpeger at p-pillerne hindrer kroppens normale hormonbalance i at fungere.
Jeg er selv for nyligt holdt op med at tage p-piller efter mange år. Jeg vil gerne lade min krop genfinde den normale balance, og jeg tænker også på, at jeg nu har forhindret ægløsning i mange år, og at det nok vil være meget sundt at få systemet til at køre naturligt igen.
Jeg forstår heller ikke hvordan I kan have fået det??? Håber ikke det er slemt mht. fremtidige konsekvenser af sygdommen. Kan følge dig. Jeg står lidt i samme situation som dig...
Til gengæld, så er det ikke en bagatel at have en ubehandlet klamydia....
Det er en af de klamme ting at en læge/patolog kan få lov at kigge på....
Derfor tag dig sammen.....
det jeg vil sige er at klamydia kun kan smitte hvis en af jer har vaeret sammen med en anden.
hena
http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200289.htm
Jeg har selv problemet med klamydia, samt kæresten har lige fået det konstateret, Men ingen af os har været sammen med andre, samt vi har begge fået taget test inden vi begyndte vores forhold for godt 1½ år siden.
Derudover skal det siges jeg dog har hørt at man ved brug af offentlige toiletter kan smittes med både HIV samt klamydia og diverse ting og sager,
Dog skal det siges, at det IKKE er en læge som har sagt dette til mig, Men har hørt det mange steder fra, Nogen der kan sige om dette er realitet ang. bruget af offentlige toiletter?
Jeg tænker så også stærkt på om det kan være "min" test som var falsk positivt? inden vi begyndte vores forhold.
Da en kvindes test tydeligvis er mere sikker end mandens?..
Mvh. Dan Kirke
"Derudover skal det siges jeg dog har hørt at man ved brug af offentlige toiletter kan smittes med både HIV samt klamydia og diverse ting og sager"
NEJ, NEJ OG ATTER NEJ.
Man kan IKKE blive smittet den vej.
Klamydia er udelukkende seksuelt overført.
HIV smitter ved at blod eller sæd kommer direkte ind i blodbanen, og at man skulle kunne blive smittet med HIV ved at drikke af samme glas, bruge samme toilet, kramme, kysse eller sove i samme seng som en HIV-smittet er en myte som skal manes i jorden.
Her et uddrag af pjecen "HIV og smitteveje":
"Der kan være hiv i alle kropsvæsker hos hiv-positive mænd.
Men det er kun i blod, sæd og præsæd, der er nok virus til at
kunne smitte andre.
Hiv kan kun smitte, hvis virus kommer ind i kroppens
blodbaner. Når en mand har sex med en anden mand, er
risikoen for hiv-smitte størst ved analsex. Det kan dog også
ske under oralsex, hvis den hiv-negative får den hiv-positives
sæd eller præsæd i munden."