Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bekymret for arbejdslivet..

Jeg har fået konstateret for lavt stofskifte og D-vitaminmangel.

Jeg har nu i 2 måneder taget eltroxin (er lige steget til 100 mikrogram i døgnet) og er lige begyndt at tage 2 D3 vitaminer dagligt..

Jeg lider af extrem træthed og af store smerter i ben, lænd, ryg og muskler..

Jeg er rigtig hæmmet af smerterne og kan trods mine kun 26 år, ikke holde ud at gå ret langt, før mine ben og hofter giver efter..

Jeg har 4 børn og er pt på barsel.

Min bekymring ligger i, at min barsel er slut om ca. 2½ måned og så kalder arbejdslivet!

Så ondt som jeg har og så træt som jeg er, så kan jeg slet ikke overskue at skulle ud og arbejde! Jeg har ikke noget arbejde pt, da jeg "bare" var i et vikariat som dagplejer inden barslen, så skal ud og søge nyt.

Jeg er rigtig ked af måske at skulle se frem til en sygemelding lige efter barslen, men det er virkelig den eneste mulighed jeg pt ser for mig.

Jeg er slet ikke hjulpet af hverken medicin eller vitaminer endnu og går heller ikke ud fra at det når at få sin fulde virkning inden barslen er slut.

Lige nu synes jeg det er rigeligt at passe hjemmet og det ene barn jeg så har hjemme.

kan man overhovedet blive sygemeldt på grund af for lavt stofskifte og D-vitamin mangel??? Hvis ikke, aner jeg ikke mine levende råd..

Hvis ikke man er depressiv, så blir man det godt nok af alle de bekymringer alle symptomerne giver.. Man føler jo nærmest at man er fyldt 80...

Hilsen en lidt tris, ung mor, der ser en sort fremtid for sig..

Kommentarer

• Kære Destiny.
    Jeg har lige læst dit indlæg og jeg synes bestemt du skal tage en snak med
    din læge om en sygemelding,hvad jeg mener du må kunne få pga, at du har det
    så dårligt med dit stofskifte og d-vitaminmangel.
    Det kan godt tage lang tid,at få stofskiftet der hvor det skal være.
    Dernæst får du en stor knus fra mig ,jeg har selv 4 børn og er klar ovre at det
    kræver noget ekstra og være syg og have ansvar for at et hjem fungere.
    Kærlig Hilsen HN.
  • Kære Destiny.

Jeg syntes også du skal tænke på at prøve at få euthyrox i stedet for eltroxin, den træthed du beskriver er jo bare en af bivirkningerne ved eltroxinen.
    Jeg kunne heller ikke hænge sammen af træthed, svimmelhed og mange andre symptomer da de lavede de eltroxin om.
    Der gik kun 2 dage så hjalp det og efter 1 uge var det væk.
    Jeg ved ikke hvilke kalktabletter du tager. Jeg tager UNIKALK FORTE i stk. til frokost og en til aftensmad med vand til (ikke mælk) .
    Jeg fik at vide både af læge og apotek at det var de bedste og de har virkelig også hjulpet.

Hilsen Albini.
  • Hej Destiny

Først vil jeg sige, at det må være umådeligt hårdt og brand-ærgerligt at have det, som du har det lige nu.

En barselsorlov skulle jo gerne være en periode, hvor man hygger sig med den spæde og genopbygger sine kræfter, så man har noget at stå imod med, når arbejdet kalder.

Jeg vil råde dig til at udsætte alle bekymringer og forsøge at bruge den resterende barselsorlov på dig selv og barnet. Hvis du ikke når at blive rask, så må du sygemeldes. Den tid den sorg.

Selvfølgelig kan du sygemeldes, hvis du ikke når at blive rask.

Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at træthed, smerter og depression er ganske almindelige symptomer på D-vitaminmangel. Jeg citerer fra de to nedenstående henvisninger:

”Symptomer ved D-vitaminmangel kommer typisk snigende over måneder til år, efterhånden som patientens D-vitaminmangel forværres. De almindeligste symptomer i starten er almen træthed og muskelsmerter rundt i kroppen og ofte lokaliseret til specielt lår, læg og skulder- nakkemuskler, samt eventuelt krampetendens i arme eller ben og prikkende, stikkende, brændende eller sovende fornemmelse i fødder, hænder og rundt om munden.”

”Der er ganske solid evidens for, at D-vitaminmangel kan fremkalde eller forværre en depression.”

http://www.osteoporoseforeningen.dk/index.php?id=68

http://depressionsforeningen.dk/Artikle ... syken.html

Jeg kender ikke så meget til lavt stofskifte, men jeg ved da så meget, at lavt stofskifte kan give træthed og depression.

Så derfor synes jeg, at du skal insistere på, at arbejdslivet må vente, til du er rask, dvs. til dit stofskifte og dit D-vitamin-niveau er blevet normalt og muligvis et stykke tid mere, for du skal jo have ro til at komme dig ordentligt.

Du skriver, at du tager 2 D3-vitaminer dagligt. Hvor stor en dosis er det? Nyere undersøgelser har vist, at man kan tage op til 100 mikrogram D3-vitamin dagligt, uden problemer. Det er jo vigtigt, at du hurtigt får dit D-vitamintal i vejret, så du kan slippe af med smerterne og den del af trætheden, der skyldes D-vitamin-manglen.

Hvad lå dit D-vitamin-tal på, sidst du fik det målt?

D-vitamin er fedtopløseligt vitamin. Derfor er det en god ide at tage sine D-vitamin-piller ved et måltid, hvor man også får lidt fedt. Det letter optagelsen. Og det er en god ide at tage calcium (kalk) og magnesium sammen med D-vitamin – og det endda, selv om din læge skulle have målt dit calcium-niveau og sagt, at du ikke er i underskud med calcium.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Mit D-vitamin tal lå på 10, hvor den skulle ha lagt på 75.. Så godt og grundig i underskud må man sige.

Det var en reservelæge der rådede mig til at tage 2 D3 vitaminer dagligt. Jeg afventer nu svar fra egen læge, om jeg ikke skal have mere end blot de to tabletter.

Jeg tager ikke kalk endnu og er utrolig dårlig til at sluge piller, så de UNIKALK MEGA jeg først fik tilråddet, blev kasseret med det samme, fordi de er så store. Derfor jeg i stedet får D3-vitamin.

Jeg vil have undersøgt om der er andet jeg er i mangel af og så tage den derfra. Heldigvis har jeg en skøn læge der lytter godt og grundigt til sine patienter, så vi må jo blive enige om fremtiden efter jeg har nydt det sidste af min barsel.

Blir jeg sygemeldt, så kan jeg jo sætte mig ned og hyle over at det så er kommunen der smider på kursus osv osv.. Nææ nej.. I danmark får man i hvert fald ikke lov til at pleje sin sygdom.. Det er om at få os ud på aebejdsmarkedet til alle de job der netop ikke er ;o)

Tusind tak for svar..
  • Har så lige fået svar fra lægen.

Skal i stedet for 2 D3 vitaminer, tage 4 om dagen fordelt på to doser.

Det var jo en hel anden sag jo så.. Så håber jeg det gir et spark i den rigtige retning nu.
Log in eller Registrér for at kommentere.