Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gode raad mod depression?

Hej. Nogen som har nogle gode raa mod deprssion. Jeg har vaeret deprimeret et par maaneder, har haft jern mangel og vaeret traet og lidt stresset bla pga nyt arbejde. Jeg spiser vitaminer og fiskeolie og proever at spise mere sundt.
Synes jeg har det rimeligt om dagen, men bliver lidt mere depri om aftenen og foeler mig lidt ved siden af mig selv, det er dog blevet en del bedre. Andre som har foelt sig lidt ved siden af sig selv ved depression?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej...
    Jeg er en kvinde på 36 som lider af gentagen deprissioner...
    Har lige haft en voldsomt dyb deprission..
    Vil gerne fortælle dig at specielt stress kan udløse en deprission,hvilket jeg slet ikke var klar over...
    Det har en meget stor betydning,at du ikke udsætter dig selv for for meget stress,da dette kan udløse en evt. deprission...
    Sørg for at du har hvile perioder på dagen hvor du kan fuldstændigt slappe af,om det så bare er fem, ti minutter,gør dette rigtig meget.
    Har før lidt af deprissioner, men efter en stress fyldt periode fik jeg den værste deprission af dem alle...
    Så mit råd til dig er,sørg endeligt for at slappe af ind imellem.Det er yderst vigtigt.Specielt for mennesker som lider af gentagen deprissioner...Lyt til din krop,og sørg for at få hvile og ro...
    kram og håber du får det rigtigt godt...
  • Indstillinger
    Hej Blomst

    Jeg har et langt livs erfaringer med gentagne depressioner. Og det er min erfaring, at depression kan komme som følge af ALLE former for belastning.

    Der er nogle – også læger – der tror, at depression udelukkende kan komme af arvelige årsager eller af en dårlig barndom. Men enhver form for belastning kan udløse en depression, f.eks.

    • Jernmangel
    • D-vitaminmangel
    • Lavt stofskifte
    • En væremåde, hvor man kun tænker på andre – og ikke opfylder sine egne behov og ønsker
    • Stress
    • Mobning
    • Nære pårørendes sygdom eller død

    Jeg vil tro, at en depression ofte er forårsaget af flere belastninger på én gang, f.eks. jernmangel og stress, som i dit tilfælde. Man bliver i øvrigt også mere belastet af stress, når man er i underskud med vigtige næringsstoffer. Jernmangel i sig selv kan give psykisk uro og søvnforstyrrelser. Og når man er stresset, forbruger organismen mere magnesium og flere B-vitaminer, siges det. Dvs. at problemer som stress og næringsstofmangel gensidigt påvirker og forværrer hinanden.

    Derfor synes jeg, at det lyder som en god ide, at du fokuserer på sund mad og tager vitaminer og fiskeolie. Selv om fiskeolie i sig selv nok ikke kan helbrede en depression, så vil den hjælpe den øvrige behandling til at virke, som psykiateren Poul Videbech skriver.

    Jeg kan desværre ikke længere finde den udmærkede liste med råd, som Poul Videbech har skrevet, og som plejer at ligge her på Netdoktor. Men nu har jeg fundet en artikel fra Ekstra Bladet, hvor Videbech er citeret for rådet om fiskeolie:

    http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1275311.ece

    Derudover er det en god ide at få meget lys og frisk luft og motion.

    Ellers må du jo prøve at undgå at blive stresset og måske tænke over, om der er andre mulige årsager end stress og jernmangel.

    I mit eget tilfælde har der været 5-6 forskellige former for belastning som årsager til de mange depressioner, og ikke altid de samme.

    Personligt har jeg meget glæde af naturmedicinen perikon og af at opholde mig ude i naturen, samt naturligvis sund mad, vitaminer, mineraler og fiskeolie, hvilket sammen med en roligere og mere behovs-tilfredsstillende tilværelse har holdt depressionerne væk i 8 år.

    Til sidst spørger du, om der er andre, der har oplevet at føle sig ved siden af sig selv under en depression.

    Ja, det har jeg i høj grad. Måske tænker du på det fænomen, der kaldes fremmedgørelse?

    Jeg vil tro, at det er individuelt, hvordan denne fremmedgørelse føles. Hos mig var der tale om en stærk hæmning af både tankevirksomhed, følelser, bevægelser og ansigtsmimik. Jeg mistede totalt evnen til at være spontan. Jeg mistede alt det, der gør, at man kan føle sig som et levende menneske. Jeg følte mig som en ting eller et objekt. Man kan jo også se dette på depressive. De har mistet deres udstråling, det vil sige den dimension, der både fungerer som beskyttelse af dem selv og som rækker ud mod andre mennesker. Der er bare en tilsyneladende livløs skal tilbage. Og det er en skal, som føles umådelig sårbar og udsat for andres blikke, uden sit beskyttende lag af udstråling.

    Jeg håber, at du kunne bruge noget af det, jeg har skrevet.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Mange tak for jeres gode svar.
    Jeg tror ogsaa der er flere grunde til at jeg foeler mig deprimeret. Har nok ogsaa puttet for meget pres paa mig selv. Jeg tror ikke jeg har haft depression foer, men har haft en del angst for nogle aar siden, det har jeg ikke meget af mere,- har bla. gaaet til kognetiv terapi, det hjalp en del og saa er det jo med at finde balance i sit liv og leve sundt, det proever jeg paa nu. :-)
    mht at foele sig lidt ved siden af sig selv saa er det godt nok ubehageligt, og ogsaa den tomhed man kan foele ved depression. Savner godt nok at grine. :-> men som jeg skrev foer er det bedre nu, tror paa det gaar den rigtige vej.
  • Indstillinger
    Ps. Til Kameliadamen. Jeg har i et stykke tid taenkt paa at starte paa perikum, kan du anbale et maerke og hvor laenge gik der for det virkede for dig?
  • Indstillinger
    Jeg kan anbefale perikum (spørg på apoteket) ved MILD depression/nedtrykthed. Hvis ikke det hjælper tilstrækkeligt, så skal du tale med lægen om antidepressiva.

    Det lyder dog som om, at du bare er inde i en lidt tung fase. Du skal spise jerntilskud, så du kan få din blodprocent op, for det vil give dig mere energi, hvilket automatisk vil smitte af på humøret.
    Du kan eventuelt også få tjekket dit d-vitaminniveau.

    Du siger, at du vist har taget lidt for meget på dig på det seneste, og at du tidligere har gået i kognitiv terapi. Jeg tror godt, at du selv kan klare det her, hvis du sørger for at få ryddet op i dit liv og sagt noget mere fra så du har tid til dig selv, genopfriske de kognitive redskaber du fik dengang og fokusere på sund kost, DAGLIG motion (bare en halv times gåtur hvis det er hvad kræfterne er til), multivitaminpille, jerntilskud og eventuelt perikum.
    Hvis du føler at det vil være en hjælp, kan du bede din læge om en psykologhenvisning, så du kan få fundet de kognitive redskaber frem.

    God bedring! :-)
  • Indstillinger
    Hej Blomst

    Ja, jeg kan anbefale perikon af mærket Modigen, som er apotekets mærke.

    Perikon har ved videnskabelige undersøgelser vist sige mere effektivt end den almindelige lægeordinerede antidepressive medicin, men uden dennes bivirkninger.

    Det kan du læse om i artiklen ”Perikum overtrumfer lykkepiller” her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M59de7c85bed.0.html

    I artiklen kan du også læse, at man normalt skal bruge ca. det dobbelte af den dosis, der er angivet på pakningen. Det hænger sammen med, at perikon i Danmark ikke er godkendt til behandling af depressioner, kun tristhed. Vil man derfor behandle en egentlig depression, er man nødt til at tage en større dosis for at få en effektiv virkning.

    I Tyskland bruger psykiaterne perikon til depression.

    For mærket Modigens vedkommende vil det sige, at man skal regne med at være nødt til at tage 3 kapsler dagligt.

    For mit vedkommende forsvandt depressionen efter nøjagtigt 4 uger. Det var pragtfuldt, for hverken læge eller psykiater havde kunnet hjælpe mig. De almindelige lægeordinerede antidepressiver, så som Seroxat, Zoloft og Cipramil havde blot forværret depressionen. Derfor kan jeg varmt anbefale Modigen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    er der ikke noget med at man ikke må tage PERIKOM-sammen med medicin for forhøjet blodtryk ---
  • Indstillinger
    Du har vist ret i at man skal konsultere sin læge om det først. Det står i så fald på pakken.

    I det hele taget vil jeg opfordre til at man taler med sin læge hvis man føler behov for at tage et perikumpræparat. Det er godt at lægen er med inde over fra start i tilfælde af at tristheden udvikler sig til egentlig depression, og også så lægen har chancen for at tilbyde eventuel samtaleterapi.
  • Indstillinger
    Hej Solo

    Det er rigtigt, at perikon – ligesom mange former for lægeordineret medicin – kan reagere uheldigt sammen med (andre former for) lægeordineret medicin.

    Det er derfor en god ide at læse indlægssedlen, som er vedlagt perikon. Her findes alle de nødvendige oplysninger.

    Hvad angår blodtryksmedicin, så er der, så vidt jeg ved, kun en enkelt type blodtryksmedicin, som ikke kan forenes med perikon, nemlig de såkaldte calciumantagonister, hvoraf et kendt mærke hedder Zanidip. Men der findes flere andre calciumantagonister. Og der findes mange andre slags blodtryksmedicin, som udmærket kan forenes med perikon.

    Jeg tager selv to slags blodtryksmedicin, nemlig Atacand og Centyl, som udmærket kan forenes med perikon. Så man kan altså sagtens tage blodtryksmedicin sammen med perikon. Man skal bare sikre sig, at man ikke tager den slags, der ikke kan forenes med perikon.

    Jeg råder altid folk til at købe perikon på apoteket, fordi man dér får en kvalificeret rådgivning, blandt andet med hensyn til, om perikon kan forenes med en eventuel anden medicin.

    Jeg vil give Anna ret i, at det altid er en god ide at gå til læge, hvis man har symptomer på depression, Det er vigtigt, at man blive grundigt undersøgt og i den forbindelse får taget blodprøver. Men sådan som jeg forstod på Blomst, som startede denne tråd, så har hun været ved læge, hvor hun fik konstateret jernmangel. Så jeg går ud fra, at Blomst er blevet undersøgt.

    Det er ikke mit indtryk, at der er ret mange læger, der ved noget om perikon, selv om interessen fra lægernes side er ved at blive lidt større.

    I øvrigt kan jeg anbefale Internetsiden www.sjwinfo.org, der udelukkende handler om perikon. Det er en meget brugervenlig Internetside, men på engelsk.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    hvor er det dejligt der er saa mange som har svaret med gode raad. Det er jeg virkelig glad for. Jeg har besluttet at jeg vil proeve at starte med perikum. laegen jeg snakkede med sagde han kendte det godt og havde vist hoert godt om det. jeg bor ikke i danmark og skal foerst til danmark om ca 6 uger hvor jeg kan snakke med min laege og gamle psykolog. Det er lidt haardt naar man staar i saadan en situation og har brug for hjalep. Derfor er jeg glad for at der er et sted som netdoktor.
    Jeg synes det gaar ret op og ned for tiden, men er ret overbevist jeg har en lettere depression. Synes det er ret traels det bliver en del vaerre om aftenen, men glaeder mig over de gode oejblikke!
Log in eller Registrér for at kommentere.