Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tilbagevendende lændesmerter

Redigeret 10 april, 2010, 03:21 i Rygsmerter
Hej Alle læsere herinde.

Jeg har desværre haft tilbagebendende lændesmerter det sidste 1½ år.
Det startede med at jeg var begyndt at løbetræne, jeg kan i hvert fald ikke huske at jeg havde smerterne før det.
Jeg var dengang til en kiroprakter som gav mig behandlinger men det hjælp ikke og til sidst sagde han at han nok ikke kunne hjælpe.

Det er heldigvis ikke hele tiden at jeg har det men i perioder af nogle uger.
Problemet opstår især når jeg står op i nogle timer af gangen, for eksempel når jeg er ude og fiske hvor jeg står stille på nogenlunde samme sted.
det opstår selvfølgelig stadig hvis jeg løber en tur en cykler langt.
Når jeg har været ude og fiske så har jeg meget ondt nogle dage efter især hvis jeg har siddet i en stol nogle timer så har jeg svært ved at rette ryggen ud når jeg rejser mig, nogle gange værre end andre.
Når det er på sit højeste så skal jeg ikke bukke mig ned for så risikerer jeg at lænden ligesom giver et jag så man føler at man ikke kan rejse sig igen.

Nogle som kan komme med nogle gode råd om hvad jeg skal stille op, evt rådgive om nogle øvelser eller anden der kunne være noget for mig.

På forhånd tak
Monty

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Velkommen i klubben..............

    Jeg har de på nøjagtig samme måde og har lige været ved lægen her fik jeg en henvisning til en Fys.
    Mit er sikkert kommet af for meget cykling "Mountain-bikning i skoven" her cykler jeg ca. 4x30km om ugen, så min version må være en form for overbelastning eller en muskel der sidder i klemme. Mine smaerter starter fra højrefod og op til ryggen/lænden (højre flanke) jeg håber sandelig det hjælper med en gang Fys i næste uge. skal nok informere/skrive om dette var løsningen. Jeg har haft de utallige gange før men kun i ca. 3-4 dage men nu sidder det bare konstant efter ca. 2 ugers ro.

    men som du beskriver løber du jo også så har du prøvet at få målt dine fødder (forkerte sko eller manglende indlæg)

    men god bedring
  • Indstillinger
    Hej Monty

    Jeg har et forslag til, hvad årsagen kunne være, og dette forslag overrasker dig måske. Men formålet med et debatforum som dette er vel, at alle forslag til løsninger af problemet kommer på bordet:

    Jeg tror, at årsagen kan være D-vitamin-mangel. Man siger, at 45 % af danskerne lider af D-vitamin-mangel.

    Hvis du læser i nedenstående beskrivelse, står der:

    ”En D-vitamin mangeltilstand debuterer gerne med smerter i lænden, der gradvis glider ned i benene og der er ømhed ved sammentrykning af rygsøjlen. Det bliver svært at rejse sig fra en stol uden at skulle bruge armene til hjælp. Sluttelig kommer triadeklangen: Smerter, træthed og depressive symptomer.”


    http://depressionsforeningen.dk/Artikle ... syken.html

    Nu er det jo en side fra en depressionsforening. Tag dig ikke af det! Jeg synes, at beskrivelsen af, hvordan D-vitamin-mangel mærkes til at begynde med, kan ligne din situation.

    Under alle omstændigheder er det en god ide at blive undersøgt for D-vitamin-mangel hos din læge.

    Nå ja, jeg ser nu, at du er fisker. Hvis du spiser mange fisk, kan det jo tale imod teorien om D-vitamin-mangel. Men jeg synes, at det alligevel er en god ide at blive undersøgt hos lægen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.