Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mangler de to små fortænder

De to små fortænder i overmunden hos min datter på 10 år er desværre ikke dannet, og derfor skal vi vælge mellem to løsninger.
Den første løsning er, at hendes hjørnetænder skal vokse ind på de små fortænders plads og med en bøjle flytte resten at tænderne i overmunden frem, således at der ikke bliver store mellemrum mellem tænderne. Derefter skal hjørnetænderne slibes til så de kommer til at ligne de små fortænder så meget som muligt.
Den anden løsning er at holde hjørnetænderne fra at vokse ind mod fortænderne, således at der bliver plads til at indsætte to implantater når hun bliver 20 år. I mellemtiden skal hun have en protese med to kunstige fortænder.
Der er ca. 5 % af alle danske børn, der bliver ramt at denne arvelige mangel på tænder. Er der nogen som har erfaring inden for dette, hvilken løsning skal vi vælge??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har ikke erfaring med manglende tænder, men jeg havde problemer med mine tænder som helt ung. Der var ikke plads til mine.

    Jeg fik trukket tænder ud både i over- og undermunden for at få plads til mine tænder. Gik med bøjle i årevis; først ganebøjle, så togskinner og så ganebøjle. Det var ikke spor sjovt. Det er årsag til daglig irritation; både på det praktiske og selvtillidsmæssige plan, og dertil kommer, at det sgu gør ondt.

    Hvis jeg forstår dig ret, så er der i dette tilfælde mulighed for at indsætte en protese, og så kan hun få implantat når hun er udvokset. Umiddelbart lyder det for mig som den mulighed der har de færreste "bivirkninger".
  • Indstillinger
    Jeg vil helt sikkert anbefale den sidste løsning. Når man flytter tænderne i overmunden så vil sammen biddet blive forkert og der kan opstå komplikationer med biddet.

    Det er aldrig godt at slibe på tænder, og som voksen tror jeg, din datter vil blive mest tilfreds med at få implantater.

    Ulempen for din datter er selvfølgelig at hun i mange år skal gå med en lille plade bag på tænderne, hvor det bliver sat to kunstige tænder på. Men gjort op mod ulempen ved at skulle igennem en regulering med bøjler og skinner så ville jeg ikke være i tvivl om, at implantater er den bedste løsning.

    Hilsen Sofie
  • Indstillinger
    samme problem havde jeg.

    men min tandlæge ville ikke flytte rundt på tænderne.

    så efter bøjle og operation fik jeg kunstige tænder af porcelæn. jeg er meget glad for resultatet.

    hvis du har spørgsmål, så skriv endelig
Log in eller Registrér for at kommentere.