Neglebidning - SLEM.
Jeg har siden jeg var helt lille pillet og bidt negle, neglebånd og negleomgivelser (huden). Det veksler meget i sværhedsgrad, og jeg har da et par gange formået at få en lille smule længde på, men det varer ikke længe.
Mine hænder er tørre pga. årstiden (bruger selvfølgelig creme, men har tendens til håndeksem), og negleomgivelserne er helt smadrede af samme grund. Mine negle er helt pillede ned, og jeg bider den tørre hud omkring neglene af. Det er sjældent, at jeg kommer så langt ned at det giver blødning, men jeg er jo godt klar over, at jo mere jeg bliver ved at bide og pille, jo værre bliver det her.
Jeg formår ikke at bryde den onde cirkel. Når noget er ujævnt skal det bare væk - og jeg er jo sjældent bevidst om det når jeg går i gang, og er ikke i stand til at stoppe når jeg vil.
Jeg kan ikke få sat kunstige negle på som det er nu: Mine negle er for korte, og huden omkring er for ødelagt.
Hvad pokker skal jeg gøre; både nu og på sigt?
HVIS det lykkes mig at holde mig fra det et stykke tid, hvad er der så af muligheder for at få mine fingre pæne igen efter over tyve års svær neglebidning?
Bare for at undgå basisrådene, kan jeg lige gennegå hvad jeg har prøvet:
Jeg har forsøgt mig med Go' negl i sin tid, men så pillede jeg i stedet eller ignorerede smagen.
Jeg har prøvet med kunstige negle i perioder, men piller dem af og står så med et næsten større problem i og med at limen giver ujævnheder som jeg mere eller mindre panisk kaster mig over at få væk.
Jeg har prøvet noget negleforstærkende lak, som faktisk hjalp mig til at holde stand et stykke tid - tror det var det psykiske i et par gange om dagen at påføre det for at styrke neglene; men det holdt kun til de var blevet en smule længere end ellers; så bed jeg dem ned igen.
Når jeg sidder stille, for eksempel foran tv, hækler jeg for at holde hænderne beskæftiget. Men kan jo ikke hækle hvert vågent øjeblik og jeg kan lægge hækletøjet fra mig ubevidst for at bide negle (suk).
Jeg har i perioder været mere eller mindre tvangspræget omkring det. Har klippet hård hud af, har brugt pincet til at rive neglerødder op og jeg ved ikke hvad mens jeg har kunne sidde og tænke at jeg skulle stoppe men ikke formået at gøre det.
Råd, please!
Mine hænder er tørre pga. årstiden (bruger selvfølgelig creme, men har tendens til håndeksem), og negleomgivelserne er helt smadrede af samme grund. Mine negle er helt pillede ned, og jeg bider den tørre hud omkring neglene af. Det er sjældent, at jeg kommer så langt ned at det giver blødning, men jeg er jo godt klar over, at jo mere jeg bliver ved at bide og pille, jo værre bliver det her.
Jeg formår ikke at bryde den onde cirkel. Når noget er ujævnt skal det bare væk - og jeg er jo sjældent bevidst om det når jeg går i gang, og er ikke i stand til at stoppe når jeg vil.
Jeg kan ikke få sat kunstige negle på som det er nu: Mine negle er for korte, og huden omkring er for ødelagt.
Hvad pokker skal jeg gøre; både nu og på sigt?
HVIS det lykkes mig at holde mig fra det et stykke tid, hvad er der så af muligheder for at få mine fingre pæne igen efter over tyve års svær neglebidning?
Bare for at undgå basisrådene, kan jeg lige gennegå hvad jeg har prøvet:
Jeg har forsøgt mig med Go' negl i sin tid, men så pillede jeg i stedet eller ignorerede smagen.
Jeg har prøvet med kunstige negle i perioder, men piller dem af og står så med et næsten større problem i og med at limen giver ujævnheder som jeg mere eller mindre panisk kaster mig over at få væk.
Jeg har prøvet noget negleforstærkende lak, som faktisk hjalp mig til at holde stand et stykke tid - tror det var det psykiske i et par gange om dagen at påføre det for at styrke neglene; men det holdt kun til de var blevet en smule længere end ellers; så bed jeg dem ned igen.
Når jeg sidder stille, for eksempel foran tv, hækler jeg for at holde hænderne beskæftiget. Men kan jo ikke hækle hvert vågent øjeblik og jeg kan lægge hækletøjet fra mig ubevidst for at bide negle (suk).
Jeg har i perioder været mere eller mindre tvangspræget omkring det. Har klippet hård hud af, har brugt pincet til at rive neglerødder op og jeg ved ikke hvad mens jeg har kunne sidde og tænke at jeg skulle stoppe men ikke formået at gøre det.
Råd, please!
Kommentarer
Jeg bed meget i mine negle (samt huden udenom) da jeg var lille. Dog kun i en kort periode.
Min mor skældte mig altid ud når jeg sad og pillede, og jeg holdt faktisk op fra den ene dag til den anden.
Jeg havde også ret grimme negle samt neglebånd, men det voksede altså hurtigt pænt igen.
Idag får jeg faktisk altid at vide at jeg har flotte negle. Bruger altid neglelak, filer neglene pænt og bider slet ikke mere.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal give dig af råd, da du tydeligvis er en en lidt anden situation (har bidt i flere år)
Du kan måske i matas få nogle specielle neglelak som man putter på neglene(ganske ufarligt) men det har en rigtig grim smag når man begynder at bide. Det er neglelak specielt lavet til dem som bider.
Min kusine bider selv negle. Hun får en gang imellem påsat negle (franske mm) for at "skåne" sine egne, og på den måde bider hun ikke i noget tid.
Måske kunne det være en mulighed? Så du langsomt kan vænne dig af med det.
held og lykke
Jeg har skam også prøvet Go' negl, medusa (en form for go' negl bare kraftigere), kunstige negle, og ja jeg ignorere det ..
Jeg har også bidt siden jeg var helt helt lille og er idag 22, og hader mine negle ...
Ville være rart hvis der var nogle der havde prøvet noget der virkede??
Jeg er 77 år, jeg bed negle til jeg var ca. 60 år. !!! Jeg var SÅ flov, man kan ikke gemme sine hænder.
Hvad skete så? Der blev skrevet meget om et nyt middel, som man først ikke kunne få, reserveret hjertepatienter. Det blev frigivet, og jeg begyndte med det, 30 mg om dagen, fordi jeg havde høj puls og hjertebanken, som jeg stadig må bruge medicin for.
MEN - efter omkring 3 mdr. gik det op for mig: Jeg kunne ikke bide negle mere!!! Neglene var blevet for stærke. Ydermere var jeg ikke plaget af hård hud under hælene mere.
I dag er jeg den eneste i familien, som ikke er hvidhåret, pænt brunt hår.
Og hvad hedder så dette middel?
Q 10.
Kærlig hilsen
Kathinga
Men det kan man vel kun bruge hvis man har hjerteproblemer?
Så jo, slå op på Q 10, det er styrkende.
Jeg har læst så mange forskellige forklaringer og eventuelle løsninger, at jeg har lavet en blog: http://selfhelp.dk/neglebidning/ - Nogle som vil smide en kommentar om hvordan de er kommet sig over problemet?
Det er en ikke kommerciel blog - Vil ikke komme reklamer, det er ment som en måde vi kan få samlet de bedste forslag på løsninger.
Jeg har også i mange år bidt negle, og jeg tror jeg har prøvet alt fra go negl til falske negle.
Det der virkede på mig var "nobite", det smagte så grimt at bare tanken var nok til at jeg stoppede - det der også var et plus, var at det ikke "smittede" af på mad osv.
Så det kan jeg helt sikkert anbefale..:)
( kan købes på nobite.dk )
Håber det kan hjælpe nogle af jer.
Mvh Jytte P