Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Rytmeforstyrelser, unormalt EKG

Redigeret 26 maj, 2010, 08:55 i Hjerteproblemer
Hej,

Fakta: ung mand på 23. Licenscykelrytter så formen er ret god.
Problem: Har den sidste 1½ måned døjet med anfald af svimmelhed. Ofte i stillesidende situationer. I forbindelse med anfaldne kan vejrtrækningen virke forseret, uro i brystkassen, svag hyletone for øreren, samt kroppen ryster en smule. Er generelt mere træt og sover ikke altid så godt om natten.
Har fået taget EKG af egen læge uden han fandt noget. Derefter henvist til kardiologisk afdeling for længere måling med "optager".
Dette EKG over længere tid var efter kadiologens udsagn ikke helt normalt, hvorefter han valgte at lave en ultralydsscanning. Hjertet så helt fint ud, så han kunne umiddelbart ikke komme med en forklaring på disse anfald, og sagde jeg skulle fortsætte med min sport uden bekymring. Blev symptomerne ved skulle jeg henvende mig for ny optagelse.
Alt i alt går det lidt bedre. Men jeg får engang imellem stadig anfald af svimmelhed og uro i brystkassen, men er optimist eftersom det går fremad.
Men jeg savner lidt et svar på hvad katten det kan være der har påvirket EKG'et i en unormal retning.
Har haft en ret stresset periode de sidste 4-5 mdr. med studier, sygdom i familien, samt øget træningsmængde. Kan stress evt. påvirke hjerterytmen?
Er der andre ligesindede sportsfolk som har oplevet det samme som mig?
Man kan jo ikke lade være med at spekulere lidt når EKG'et ikke er normalt, og man stadig får anfald, og generelt ikke føler sig helt på toppen.

Håber i kan hjælpe, og evt. komme med egne erfaringer.

PÅ forhånd tak :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej
    Super at du har fået det undersøgt - det har jeg ikke kunne tage mig sammen til - Jeg har det af og til...dyrker også sport i fitness center - det er især hvis jeg er lidt træt eller stresset at jeg bliver svimmel - og hvis jeg har fået masser af kaffe inden træningen, kan jeg få hjerteflimmer, som det også kaldes. Min læge har sagt at det er ganske ufarligt, når man ellers er en rask person. Men det bekymrer da altid når man bliver svimmel. Jeg kan også godt sidde og arbejde og så pludselig få et svimmelhedsanfald - min læge har sat det i sammenhæng med stress og mine anlæg for panikangst. Træning er en god hjælp i den retning, så jeg bliver bare ved fordi det hjælper mig af med min stress. Hvis jeg presser mig meget (får pulsen godt op) under min træning på f.eks løbebåndet, så kan jeg bagefter opleve svimmelhed...er det også det du har??
  • Indstillinger
    Jeg har slet ikke tænkt på panikangst og lign. men nu hvor jeg har læst lidt om symptomerne synes jeg der er meget af det, som lyder bekendt.
    At man bliver svimmel når man presser kroppen til det absolutte max tror jeg ikke du skal ligge noget i. Det bliver jeg også nogle gange under træning, men så skal jeg virkelig også give den gas. Men tror nu det er meget normalt.
    Håber det okay jeg lige stiller et par spørgsmål:
    Det der panikangst har det udviklet sig i forbindelse med stress? Hvad hjælper ud over motion? Er det noget du har været til lægen med?
  • Indstillinger
    Hej
    Pige på 33 år:
    Nu er jeg igen løbe træning og træner jeg til maraton, og jeg løber 4 gange om ugen i forskellige distance, samt interval og tempo træning.

    Jeg fik også undersøgt af mit hjerte, foretaget almindelig EKG som viste sig at den er unormal, men arbejds EKG, og event måling, samt Ekkokardiografi viste sig at det er normale. Men jeg får stadig hjertebanke altså mit hjerte slår hård og pulsen falder til 44-48 i per minut, det er mest om aften jeg får anfald i næsten hver dag mens jeg sidder på sofaen. Jeg plejer ikke får svimmelhed, hovedpine.

    Lægerne har undersøgt mig flere gange, de fandt intet. De siger ellers at måske jeg har stresset, men det har jeg heller ikke. Og den anden kunne være at måske jeg har begynde syg sinusknude.

    Så jeg forstår dig godt med din tankegang, ligesom jeg har. Håber du får bedring med din svimmelhed.
Log in eller Registrér for at kommentere.