Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

graviditet - ung mor?

Redigeret 6 april, 2010, 02:45 i Snart gravid
Hej. Jeg skriver i håb om at nogen vil læse og give deres besyv med.
Jeg har været i et fast forhold med en dejlig kæreste gennem 2½ år. For lidt over et år begyndte jeg at tage p-piller, hvilket aldrig har været noget problem. For 8 dage siden faldt jeg i midlertid i søvn (uden det var meningen) og havde ikke taget min p-pille. Jeg vågnede 9 timer efter den skulle være taget, og skyndte mig at tage den. Dette var den 7. pille i pakken, altså i slutningen af den første uge.
Min kæreste og jeg havde haft samleje (ubeskyttet bortset fra p-pillerne) i dagene op til og siden har vi brugt kondom, fordi jeg jo ved at der er en chance for ikke at være beskyttet af p-pillerne.

Jeg har i de seneste dage haft spændinger i brysterne samt været "øm" i kroppen, på en måde jeg ikke rigtig har prøvet før. Kan jeg være blevet gravid pga. samleje op til den glemte pille??

Jeg er snart 19 år gammel og har til sommer en god studentereksamen, som betyder at jeg kan gøre lige, hvad jeg har lyst til. Jeg har sparet op siden jeg var lille og har derfor også et okay økonomisk fundament. Dét at jeg kan være gravid sætter naturligvis en masse tanker i gang. Hvis det skulle være tilfældet er jeg nærmest helt afklaret med at beholde barnet. Bortset fra at tidspunktet i mit liv er dårligt, fordi samfundet (og mine forældre!) foreskriver at man gør tingene i en anden rækkefælge, føler jeg mig klar. Klar til at tage ansvaret og blive mor.

Men samtidig er det også skræmmende! Jeg frygter for mine forældres og venners reaktion, men fortæller mig selv, at det ikke er det, som er det vigtigste. Jeg tror/håber, at "de vigtigste" vil være der for mig. Jeg har også ambitioner, hvad angår uddannelse. Disse må jeg selvfølgelig udskyde lidt, men er det mon ikke muligt at være ung mor OG samtidig gå på universitetet? Det må da kunne forenes?

Beklager den lange smører - og tusind tak hvis nogen har gidet at læse den. Min situation sætter bare så mange tanker i gang. En graviditet ville gøre mig bange og lykkelig på samme tid. Men hvordan takler jeg det? Er jeg for optimistisk og urealistisk, når jeg tror jeg kan forene en god uddannelse og barn?

Alle kommentarer, råd og tanker er mere end velkommende!

:)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Sunshine

    Da jeg i sin tid tog P-piller, glemte jeg en gang imellem at tage en pille, uden at blive gravid, MEN når det er sagt, så kan det jo ske, også da P-pillerne ikke er 100% "sikre".

    Jeg er selv lige blevet mor, i oktober, i en alder af 34, det er måske derfor det er hårdt. Jeg havde troet at jeg lige tog ½ år hjemme på barsel, og så ud på arbejds markedet igen. Og troede´jeg kunne starte min træning igen, efter de 8 ugers hvile kroppen skal have. Men når der kommer sådan et lille vidunder, bliver alt man kender til, helt anderledes. Og det er ikke for alle det sker, men hos os, har vi ikke kunne lade andre passe hende, ikke engang far, da hun ikke vil tage flaske. Der følger en masse med en lille ny.
    Det kan dda tænkes at du kan klare, både at være ung mor og universitetet.
    Jeg vil ikke skræmme dig, bare forberede dig en smule på at, man IKKE kan forberede sig på hvad der følger med en baby ;-) Der er dejlige og lækre, og 3 mrd, med natteligt timeinterval, bliver tilgivet, når de smiler om morgenen.

    Er du gravid, så klare du den sikkert, men er du ikke, så syntes jeg du skal vente lidt endnu. Jeg er SÅ glad for alt de vanvittige ting jeg har lavet i 20èrne...

    Held og Lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.