Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er der andre?

Redigeret 15 januar, 2011, 16:44 i Galdesten
For omkring 4 mdr. siden begyndte jeg at få galdestenanfald - jeg vidtste på tidspunktet selvfølgelig ikke hvad det var - og fik hurtig konstanteret galdesten. Jeg besluttede at se tiden lidt an, men da anfaldene blev hyppigere og hyppigere, besluttede jeg sammen med min læge at få min galdeblære fjernet. Denne operation blev foretaget for lidt over 2 uger siden, og jeg må sige at jeg er godt tilfreds, da jeg nu kan spise igen!=) Min læge sagde ingenting om hvad jeg måtte og ikke måtte spise, så derfor spiser jeg bare det jeg har lyst til - som jeg gjorde før jeg fik konstanteret galdesten. Jeg kan ikke ligefrem sige at jeg har gener, eller smerter efter at have spist lidt for fed mad, men jeg kan mærke et eller andet der hvor galdeblæren ellers skulle sidde - er dette normalt? Oveni har jeg bemærket at jeg tit har meget luft i maven - kan dette være forbundet med fjernelsen af galdeblæren?

Smiley82=)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu skriver du ikke din alder, hvilket muligvis heller ikke er nødvendigt, men for godt 20 år siden, da jeg var i begyndelsen af 30-erne fik jeg også fjernet galdeblæren, og i lighed med dig, mærkede jeg som sådan heller ikke problemer efterfølgende mht. indtagelse af føde. Dog har jeg siden haft store problemer med især rødvin, som jeg slet ikke kan tåle. Jeg ved dog ikke, om det kan skyldes dette eller noget andet. Ligeledes har jeg også problemer med visse former for medicin - især acetylsalisylsyre - f.eks. codimagnyl, treo, og den slags, som jeg slet, slet ikke kan tåle, og det kan sagtens have forbindelse, så det skal du måske være opmærksom på.

    Men - det største problem, som jeg senere har haft det noget voldsomt med, er at fjernelsen af galdeblære betyder en noget øget belastning af lever og nyrer. Det kan jeg godt huske, at jeg den gang fik at vide, og jeg fik ligeledes at vide, at det "sikkert" ikke betød noget.

    For mit vedkommende har det muligvis kostet en del år med meget voldsomme migræneanfald som blev affærdiget med at det "nok bare" var overgangsalder, indtil en akkupunktør kom frem til at netop denne øgede belastning på lever og nyrer sagtens kunne udløse netop de anfald af migræne, og derfor intet havde at gøre med eventuel overgangsalder.

    Det er da meget muligt, du ikke mærker disse ting, men jeg vil da foreslå dig at være opmærksom på det.

    Jeg har også noget luft i maven, men om det har noget med netop galdeblæren at gøre, ved jeg ikke.
  • Indstillinger
    Jeg fik fjernet min galdeblære for ca. 2 år siden. Jeg har ikke mærket noget umiddelbart til det og dog!
    Jeg har siden haft utrolig meget luft i maven, men ved ikke om der er sammenhæng. Jeg kan umiddelbart kun komme af med det på toilettet, da det presser så meget på at man tror man skal af med noget "stort". Prutterne kan vare 5-10 sekunder og der er virkelig tryk på - undskyld udtrykket. Efterhånden er jeg nærmest hudløs bagi, og da jeg samtidig har hæmorider, er det faktisk temmelig træls.
    Vores mad er normalt en del krydret, og jeg har hørt fra andre at man skal passe på med fed og krydret mad. Nu har vi eksperimenteret lidt og i en 3 dage ikke krydret maden på nær salt og peber, og det lyder mærkelidt , men jeg har ikke problemet mere. Det skal lige siges at vi igen har prøvet at krydre maden lidt og straks er luften tilbage. Det er iøvrigt mest om natten.
    Lad mig høre om der er nogle der kan genkende dette.
Log in eller Registrér for at kommentere.