Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

manglende d-vitamin og stofskiftesygdom

2»

Kommentarer

• Hej Dowling2.

Ifølge flere læger og apoteket
    (glostrup) må D vitamin ikke indtages sammen med mælkeprodukter.
    Det er den besked jeg har fået hver gang jeg har fået målt mangel på D vitamin.
    Ifølge det du skriver lyder det også som om at det ikke skulle betyde nogen forskel ,men det er den besked jeg har fået og der er da også nogen i tidligere indlæg der har sagt det.
    Jeg ville da meget gerne kunne tage dem om morgenen sammen med youghourt i stedet for sammen med vand, da de er nogen arrige krabater at sluge.
    Tak for dine oplysninger. jeg vil prøve at undersøge det nærmere.
    Nej det er jo ikke altid man kan regne med hvad lægerne siger.

Hilsen Albini.
  • Hej Albini

tak for svar.
    Jeg vil nu stadig stille mig tvivlende overfor påstanden,da man har overvejet at tilsætte D-vitamin til mælk fordi så mange er i mangel.
    Jeg arbejder i sundhedssektoren og tager ikke alt læger siger om medicin for givet, da deres uddannelse er noget mangelfuld der synes jeg,men "farmaseuten" (kan ikke stave dette) tror jeg har mere forstand.
    Når jeg tager mine D-vitaminer som jeg gør med youghurt får jeg jo ligeledes fedt tilsat som jeg skal bruge for at det optages.

Jeg er uddannet hvor man skal kunne vise kilder og jeg er sådan indrettet at hvis ikke jeg kan se en artikel hvor en anerkendt læge/forsker har skrevet at sådan er det,retter jeg mig ikke efter det.
    Jeg har også set at der er en påstand om at D-vitamin skal tages sammen med kalk tabl...ellers udvaskes kalken i kroppen
    Det gør jeg altså ikke!!! jeg drikker mælk spiser ost og youghurt ,samt de grønsager der indeholder kalk
    Det lyder da uhyggeligt at kalken skulle komme ud i blodet og jeg siger ikke at det ikke er sandt,men vi må alle finde det der virker for os.
    Hilsner Dowling
  • Det er altså noget sludder at man ikke må tage D-vitamin sammen med mælk.

Husk at D-vitamin tallet skal ligge mellem 125-200 nmol/l for at virke beskyttende på kroppens helbred.

Hilsen Niels
  • Fandt lige tråden her, da jeg lige har fået konstateret myxødem. Samtidigt fik jeg også konstateret D-vitamin mangel. Min læge skrev, at D-vitamninmangel kan være en del af stofskiftelidelsen, så den skal behandles i opstarten.

Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.