Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ildelugtende klumper i munden

Hej

For små to måneder siden begyndte jeg at opleve at få nogle klumper i munden. De var cirka et par millimeter i diameter. Der kom måske tre af disse klumper på en dag.

Umiddelbart lugtede de ikke, men jeg synes de var underlige, så derfor spyttede jeg en klump ned på noget køkkenrulle og maste den. Da begyndte den at stinke ret voldsomt af sådan en lille klump at være.

Nu er jeg også begyndt at få en dårlig smag i munden når jeg hoster. Jeg føler mig ikke forkølet, og jeg mærker ikke noget i halsen, men jeg hoster for at få de der klumper op og ud af mig. Ofte uden held.

Jeg har spurgt folk jeg stoler på vil svare ærligt, om jeg har dårlige ånde, og de har svaret nej.

Jeg synes det er ret så ubehageligt, og jeg håber virkelig at I kan hjælpe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg forstår ikke hvad du mener med klumper. Er det slimklatter?
    Uanset hvad, så smut dog til lægen og få afklaret hvad det er i stedet for at gå og være nervøs :-)
  • Indstillinger
    Det er nogle "klumper", som kommer fra dine mandler. De er sikkert hvid-gullige, ikke?
    Jeg har haft mange halsbetændelser, og jeg tror, der dannes nogle huller i mandlerne, hvor gammelt væv, mad, etc. kan klumpe sig sammen. Efter noget tid kommer de så ud som disse klumper og de stinker forfærdeligt. Hvis det bliver ved, kan du gå ned til din øre-næse-halslæge, som så kan kigge på det og vurdere, om du skal have gjort noget ved det.
    Jeg ved, at hos nogle mennesker, er det så udtalt, at de faktisk får fjernet deres mandler.
    Umiddelbart, tror jeg, at det er noget mange oplever at få et tidspunkt i livet. Men ja, de stinker noget så forfærdeligt, men er ganske harmløse...
  • Indstillinger
    Som der allerede er blevet sagt, så er det nogle helt harmløse klumper af gamle rester af mad og affaldsstof fra mandlerne. De smager og lugter forfærdeligt, men er meget normale. Især børn mellem 10 og 15 oplever dette meget tit. For ca. et år siden, hoster jeg konstant de der klamme klumper op, en efter en. Det er gået væk nu, og kommer kun EN gang hver 3. måned, hvis jeg er uheldig. Går det dig dog meget på, kan du jo altid tale med en øre-næse-halslæge om det.
  • Indstillinger
    Det er helt normalt, selv om det lugter helt forfærdeligt. Får selv en enkelt klump eller 2 i løbet af et år.

    Når jeg bemærker dem, fjerner jeg dem selv med en stegenål. Det virker fint for mig.
  • Indstillinger
    Tusind tak for svarene, selvom det nu er ved at være godt et år siden.

    Jeg kan bekræfte at jeg heller ikke har mærket meget til dét efterfølgende!
  • Indstillinger
    Jeg har flere gange hostet meget små brune rimelig tørre klumper op som nærmest smuldre mellem fingrene. Har jævnligt følelsen af kriller i halsen men de er svære at hoste op. Jeg har ellers ikke hoste. Jeg er (desværre) ryger og har været det i mange år. Nogen der har en ide om hvad det kan være?
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg kender godt de klumper... tonsil propper..
    Jeg får dem, ved at spise franskbrød..
    Jeg er begyndt nu lange perioder at undgå franskbrød.... og der er ingen klumper... men får ejg så franskbrød i et par dage.... så er de tilbage...

    En langemand på mandlen kan godt klemme dem ud...
  • Indstillinger
    Hej! Er det sådan en slags klump der bliver snakket om ? Der går ca. to uger og så falder der en klump ned på tungen, som er ildelugtende, når man maser den. Det føles som om, at den kommer oppe fra og ikke fra mandlerne, altså en slags snot der bliver dannet et eller andet sted deroppe. Men på den anden side, så har den en meget detaljeret struktur og ligner derfor aflejringer. Men hvor skulle den side ved mandlerne? Det forstår jeg ikke! Jeg har altid haft problemer med næsen, da jeg altid har haft en forhøjet slimproduktion.. jeg bliver også nødt til at rømme og synke meget slim omme bagved ... det er ret træls! Jeg er ikke allergisk overfor noget mig bekendt. Har fået taget allergiblodprøve hos næse/øre halslæge.

    Er det bare almindeligt? Det med klumperne har jeg jo ikke haft før!


    https://www.dropbox.com/sc/zq5mhj1idwp3 ... nrSYUFGQta
  • Indstillinger
    Jeg har kigget lidt på nettet, og hvis det kommer fra mandlerne, så hedder de "Tonsil stones". Se her hvad man kan gøre ved det: http://www.webmd.com/oral-health/guide/ ... ion?page=3

    Jeg prøver lige at se, om det kommer derfra og om jeg i såfald kan fjerne dem manuelt eller med saltvand.
Log in eller Registrér for at kommentere.