Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kronisk jernemangel

Redigeret 30 marts, 2010, 01:19 i Vitaminer og mineraler
Jeg ved ikke så meget om det her, så håber der er noget mere om det her emne. Jeg fik målt mit jernindhold til at være på 8, hvor de på sygehuset sagde at det er meget lidt, altså næsten lig nul, men min blodprocent er normal. Jeg har været på sygehuset og fået jern via drop, men når manglen er kronisk er det så noget der skal gentages evt hvor ofte?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Theresia

    Du skriver, at din blodprocent er normal, men at dit jernindhold er 8, og du har fået at vide, at det er meget lidt, næsten ingenting.

    For de fleste lyder dette nok meget mystisk, for der skal jo være tilstrækkeligt med jern, for at man kan have en normal blodprocent. En normal blodprocent ligger i intervallet 7,5-9,6 for kvinder og lige lidt anderledes for mænd, så vidt jeg husker.

    Lægerne plejer at måle en hel masse andre værdier for at sikre sig, at man har tilstrækkeligt med jern i blodet, f.eks. de røde blodlegemers størrelse og antal og indholdet af et protein, der transporterer jern rundt i blodet og flere andre værdier.

    Hvis blodprocenten og alle disse andre værdier er i orden, så plejer de lige at tjekke værdien for plasmaferritin, som er et protein, der sørger for at oplagre jern i kroppen. Man siger, at denne værdi er et udtryk for, hvor meget jern, der ligger på depot. Plasmaferritin skal ligge mellem 10 og 120.

    Jeg vil tro, at det er denne plasmaferritin, der er unormalt lav hos dig.

    Jeg har selv haft alvorlig jernmangel, og til at begynde med interesserede ingen læger sig for plasmaferritin. Men jeg var på sygehuset for at blive undersøgt, og dér målte de plasmaferritin til 6. Jeg fik brev fra sygehuset om, at jeg igen skulle begynde at tage jernpiller, på trods af at min praktiserende læge havde sagt at jeg skulle stoppe, fordi min blodprocent nu var blevet normal.

    Jeg tog jernpiller igen, og min læge gik senere med til at måle denne plasmaferritin. Men det er aldrig lykkedes mig at få den over 13. Jeg forstår det sådan, at jeg har den jernmængde, jeg skal bruge, men at jeg ikke har ret meget liggende i depoterne, og at det måske heller ikke er så slemt, når bare jeg sørger for at spise tilstrækkeligt med jernholdige fødevarer i det daglige, sådan at blodprocenten bliver ved med at være normal.

    Så vidt jeg har forstået, er der uenighed blandt eksperter om, hvor vigtig plasmaferritin er. Min nuværende læge siger, at plasmaferritin er uden betydning, når bare blodprocenten er i orden. Når man læser om plasmaferritin på nettet får man det indtryk, at det er vigtigt at få den op.

    Hvis jeg var dig, ville jeg læse noget om dette problem. Så har du en bedre mulighed for at stille kvalificerede spørgsmål til din læge.

    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/jern.htm Som du kan se omtales plasmaferritin slet ikke i artiklen om jernmangel her på Netdoktor, men det gør det her:

    http://www.restlesslegs.dk/jernmangel.asp?ID=57

    Derefter spørger du din læge, hvad du skal gøre. Jeg undrer mig over, at de ikke på sygehuset har sagt til dig, hvad du skal gøre.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.