Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stærke håndledssmerter

Redigeret 8 august, 2012, 05:22 i Håndskader og musearm
Jeg er en pige på kun 17 (snart 18 år), som lider af meget stærke smerter i højre håndled. Smerterne opstår i hvile og anstrengelse, og snurrer ud i mine fingre (pegefinger-ringfinger). Jeg har nu været til lægen hele TRE gange med den, og den første gav mig ibuprofen, den anden sagde jeg skulle gå med en skinne (som så overhovedet ikke har hjulpet), og den tredje sagde at hun var i tvivl om det var seneskedehindebetændelse eller karpaltunnelsyndrom. Den sidste læge sagde også at jeg har mindre kræfter i min højre hånd end venstre (den "gode" hånd), og har nu sendt mig til en fysioterapeut.
- Så ville bare høre folk med noget erfaring, hvad jeres læger har gjort med jeres hånd, eller sagt til jer?
For synes bare det er lidt underligt at jeg skal igennem så meget før jeg kan få et endeligt svar på hvad det er, og hvad der skal ske med det? For det her piner mig virkelig meget, nu når jeg er igang med en uddannelse og skriver meget både på computer og i hånden ..

- Hilsen Louise

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lundberg

    Hvis jeg var dig, ville jeg læse noget om de forskellige tilstande. Umiddelbart vil jeg mene, at det drejer sig om karpaltunnelsyndrom, fordi du har denne karakteristiske snurren i nogle af fingrene, som du kan læse om her:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... elsyndrom/

    Seneskedehindebetændelse kender jeg ikke, men jeg bringer lige et link til sygdommen for en ordens skyld:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... osynovitis)-/

    (Nå, linket fungere åbenbart ikke, men du kan selv prøve at søge på www.google.dk)

    Jeg har selv prøvet at have karpaltunnelsyndrom. Du spørger, hvad lægen sagde eller gjorde.

    Min læge vidste heller ikke, hvad jeg fejlede. Og han gjorde endda nar af mig, da jeg sagde, at jeg følte det, som om noget var i klemme i håndleddet, sådan at der ikke var fri passage ud til fingrene. Det er ret ubehageligt, når en læge gør nar ad én!

    Men han kunne godt se, at jeg var stærkt plaget af problemet, så han skrev en henvisning til en reumatolog (speciallæge i gigtsygdomme) og sørgede endda for, at jeg kom til med kun få ugers ventetid. Desuden var der ikke nogen problemer med at få en sygemelding af ham, sådan at jeg kunne melde mig syg og dermed få hånden aflastet. I ventetiden gav han mig stærke gigtpiller, som jeg tog en enkelt af, og den hjalp overhovedet ikke på smerterne.

    I stedet fandt jeg ud af, at et elastikbind om håndleddet kunne afhjælpe smerten, i hvert fald hos mig. Her bagefter kan jeg regne ud hvorfor. Når pladsen er trang inde i det hulrum i håndleddet, hvor nerven går, og nerven derfor bliver klemt med disse smerter og denne snurren i fingrene til følge, så kan smerterne måske afhjælpes, hvis pladsen bliver fordelt anderledes ved hjælp af et elastikbind.

    Dagen efter at jeg havde været ved læge, ringede min søster og fortalte mig, hvad jeg fejlede. Hun havde nemlig en nabo, der fejlede det samme, og da hun hørte om de snurrende fingre, var hun ikke i tvivl.

    Så da jeg kom til speciallæge efter nogle uger, vidste jeg godt, hvad jeg fejlede. Og speciallægen kunne se det fra flere meters afstand, som hun sagde. Mit håndled var hævet, og da hun hørte om de snurrende fingre, var der ingen tvivl: Karpaltunnelsyndrom.

    Speciallægen undrede sig meget over, at min praktiserende læge ikke havde kunnet stille diagnosen. Det er meget karakteristisk for karpaltunnelsyndrom, at det kun er nogle af fingrene, der snurrer. På illustrationen i det første link kan man se, hvor skillelinjen går.

    Men sagen er jo, hvad du skal gøre.

    Aflastning er nødvendig. Har du ikke påskeferie nu og kan sørge for at holde din hånd i ro?

    Ellers kan du læse om behandlingen af karpaltunnelsyndrom, som plejer at være enten operation eller indsprøjtninger med binyrebarkhormon. Jeg har en veninde, der er fysioterapeut, og hun behandler karpaltunnelsyndrom med øvelser. Men så vidt jeg ved, kræver det en meget stor faglig viden, fordi en fysioterapeut nemt kan komme til at gøre problemet værre, hvis hun ikke ved, hvad hun har med at gøre (og hvis hun ikke kender den præcise diagnose).

    Jeg klarede problemet ved hjælp af total aflastning af håndleddet og altså elastikbind om i den første tid. (NB jeg tror ikke, at man skal gå med elastikbindet hele tiden, for det er også vigtigt, at håndleddet bare får lov at passe sig selv, uden at der er noget, der strammer om det).

    Speciallægen blev noget fortørnet, da jeg sagde nejtak til både operation og binyrebarkhomon-indsprøjtninger. Jeg vil tro, at det tog omkring 3-4 måneder, for problemet var helt væk.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tusind tak for svaret Kameliadamen.
    Jeg tror faktisk jeg har læst samtlige links omkring karpaltunnelsyndrom ink. det du har givet mig der.
    Men det der med at lægen har gjort nar ad dig, kan jeg slet ikke forstår! Sådan en burde bare ikke være læge!. Faktisk kan jeg huske, den første læge jeg var til, gjorde ingenting! Han kiggede bare på mig og sagde her har du nogle piller, ikke noget med at mærke efter hvor det gjorde ondt osv. synes det er utroligt, at læger kan være SÅ forskellige.
    Men omkring fysioterapeut, er jeg lidt i tvivl om det vil hjælpe, for nu har jeg haft den her lidelse i RIGTIG lang tid (hvis ikke for lang tid), og tænker lidt (som du selv siger) at hvis fysioterapeuten ikke ved tilstrækkeligt nok om det, kan de bare gøre det værre end det er i forvejen. Men tænker også at en fysioterapeut "bare" trykker lidt, og give mig en pjeece med nogle øvelser jeg skal lave, kender jeg lidt til, da jeg også har en skæv ryg.
    Men det er bare sådan at det med at holde den i ro, er som sagt RIGTIG svært for mig, da jeg går meget op i bl.a. styrketræning, da jeg jo har den ryg som jeg har skal der opbygges nogle muskler, og til de øvelser, bruger jeg også mine hænder meget, og det er SÅ ærgeligt at det lige er gået udover min højre hånd, da det er den hånd jeg bruger til at skrive mig osv.
  • Indstillinger
    Fysioterapeuten ----skulle du prøve --de har mange gode behandlinger af led ---de ved mere om den slaks end lægen --det hører nd under deres spiciale
  • Indstillinger
    Hej igen Lundberg

    Jeg glemte at skrive, at min søster nogle år efter mig fik karpaltunnelsyndrom i begge håndled. Hun havde ikke mulighed for at gå i en længere periode og skåne dem, så derfor tog hun imod tilbuddet om operation, som er den normale behandling for karpaltunnelsyndrom. Hun beskrev operationen som meget enkel og hurtig at komme over. I dag fungerer begge hendes hænder som før, og hun tænker ikke på det mere.

    Når jeg sagde nej tak til operation, var det mest, fordi min veninde – fysioterapeuten – mente, at det var en unødvendig operation, når nu problemet efter hendes mening kunne ordnes ved hjælp af øvelser. Men min veninde boede dengang i USA og kunne ikke lige hjælpe mig, andet end via brev. I Danmark er det ikke almindeligt, at give fysioterapi mod karpaltunnelsyndrom. Jeg kan ikke forestille mig, at fysioterapeuter har den nødvendige erfaring. Hvordan laver man øvelser, der kan aflaste et håndled? Det kræver en speciel viden. Jeg er også bange for, at en almindelig fysioterapeut kan komme til at gøre det værre.

    Jeg havde også den opfattelse, at når et arbejde var så belastende, at jeg fik problemer af det, så var det nok bedre at droppe arbejdet, end at reparere på håndleddene! Så det gjorde jeg. Min søster kunne ikke bare droppe sit arbejde, og for dit vedkommende har du vel ikke lyst til at droppe din sport.

    Jeg synes, at du skulle gå til din læge igen og bede om en henvisning til en speciallæge, der kan stille en præcis diagnose, når nu din praktiserende læge ikke kan stille diagnosen. Speciallægen kan også give dig rådgivning om behandling. I mit tilfælde var det en reumatolog, altså en gigtlæge, jeg blev henvist til, og hun var vant til at stille den slags diagnoser.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for dine svar Kameliadamen. Jeg beklager at der er gået så lang tid med mit svar, men har jo lige et studie jeg skal igennem så det gør at man glemmer nogle ting noglegange :-)
    Men var faktisk til lægen igen, igen, igen i dag, og blev så ENDELIG henvist til en neurolog, som jeg skal til her i slutningen af maj. De to læger jeg har været til nu vil GÆTTE på karpaltunnelsyndrom, og begge har sagt at man (som jeg jo ved) kan opereres for ... MEN så har jeg jo en mor, som er lidt usikker på en operation. Som hun selv sagde "man skal passe på med sådan noget". Kan selvfølgelig godt give hende ret i det. Men af hvad jeg har hørt og læst har folk med samme lidelse haft det meget bedre efter en operation.

    - Er der nogle som har haft andre oplevelser?
  • Indstillinger
    Jeg er for nylig blevet opereret for karpaltunnelsyndrom i højre hånd, og jeg fik at vide af håndkirurgen, at nerven kan tage varig skade hvis man ikke bliver opereret.
    Efter operationen sagde han, at nerven var rød og irriteret, så den havde trængt til mere plads.
  • Indstillinger
    Hej :-)

    Jeg har nogenlunde de samme håndledssmerter. De opstod ud af det blå. Jeg vågner op en dag om morgenen med virkelig heftige smerter, det er hvert fald mere end halvanden måned siden, tror jeg nok.
    De er så blevet værre på det sidste. Jeg havde dog forinden haft knækket håndled nogle få gange, men er så ved at stoppe med det og gør det kun meget sjældent.
    Ved mig er smerterne i/på den der lidt store runde knogle der stikker ud, og får at være helt ærlig.. Så stikker den mere ud end den anden. Smerter er kun i højre side, ikke i venstre, men smerterne går fra knoglen og lidt rundt om knoglen til den anden side, under der hvor ens hånd starter.
    Jeg ved ikke helt hvor forståeligt det her var, men for mig er det endnu et mysterium jeg ønsker at få opklaret. Bør jeg gå til læge med det?

    Venligst ...
    Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.