Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sygdomsangst- seriøs hjælp!

Redigeret 29 marts, 2010, 13:46 i Angst
Hej alle på Netdoktor.dk

Jeg er en dreng på 17 år, snart 18 som virkelig føler at jeg ikke kan bevæge mig nogen steder uden at blive bange for at blive syg.

Det hele startede for ca. 1 år tilbage, og jeg vil gerne komme med den korte historie så folk har overskud til at læse den.

Maj måned 2009 valgte jeg at tabe mig pga. at jeg var begyndt at blive for tyk. Min vægt var ca. 85 kg. og min højde 171 cm. Efter ca. 4-5 måneder m. 1500 kcal om dagen og varieret sund kost vejede jeg 58 kg. og havde en højde på 171 cm stadig. Jeg havde meget store forventninger til mit vægttab, jeg troede at jeg ville få det godt og være sund og stabil, men der skete faktisk det modsatte.

Da jeg i et stykke tid havde rendt rundt og forsøgt at føle mig godt tilpas i min "nye" krop begyndte underlige ting at ske. Jeg begyndte at få det dårligt, lægge mærke til min krop, og jeg begyndte at få stærke mavesmerter. Som tiden gik blev jeg mere og mere bange indtil det en dag krakelerede.

Jeg skulle på studietur i en uges tid med min daværende klasse, jeg ville egentlig gerne bare blive hjemme for hvad nu hvis jeg blev syg, men jeg valgte at tage med alligevel. Da vi ankommer og har været der halvdelen af tiden fik jeg pludselig diaré, og jeg blev meget meget bange for om jeg skulle få det igen, og jeg begyndte at tænke over det konstant resten af ugen vi var på tur.

Det har så resulteret i, at jeg stadigvæk i dag et år efter ikke kan bevæge mig nogen steder uden at være nervøs for om jeg har eller får Roskildesyge. Jeg tror at jeg er blevet bange for at blive syg, bange for at jeg ikke kan "holde" opkast eller (nu siger jeg det lige ud) lort inde i mig.

Jeg har prøvet at søge psykolog hjælp, og jeg tør dårligt nok besøge min læge efter utallige besøg uden nogen form for reelle tegn på sygdomme.

Mit spørgsmål er så nu om der er nogen som lider af det samme og som evt. vil dele med mig, og har i evt. nogle gode råd?

Anonym

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Thies

    Det er et rigtigt flot vægttab - men desværre har du så fået det værre af det rent psykisk. Men det kan man også prøve at gøre noget ved, hvis du får noget hjælp til det.
    Jeg kan se i dine svar i en anden tråd, at din sygdomsangst ikke er det grundlæggende problem, selvom det er det, du skriver om i dette indlæg. Men du havde andre psykiske problemer, allerede inden du tabte dig. Derfor kan jeg kun anbefale dig at søge hjælp hos din læge mod disse problemer.
    Tingene hænger som regel sammen - din sygdomsangst, dit vægttab og dine øvrige symptomer, har formentligt en fælles årsag.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Jeg får allerede hjælp nu af en psykolog, men jeg føler mig ikke at der sker så meget, og på grund af min fars indtægt får vi ikke betalt psykolog regninger, det skal vi selv. Det kan vi også godt, men jeg føler bare at jeg står i vejen.

    Jeg er sten sikker på at det er flere ting der spiller ind.

    Jeg vil følge dit råd :-)
  • Indstillinger
    Hej Thies

    Godt at du får psykologhjælp.
    Det tager lang tid at arbejde med psyken og skabe forandringer. Men det er også vigtigt, at det er en form for psykologhjælp, du føler hjælper dig. Nogle psykologer arbejder meget med her-og-nu situationen og hjælp til at ændre uhensigtsmæssige tankemønstre. Andre arbejder mere med, hvad årsagen til problemerne er.

    Jeg mener, at overvægt ofte skyldes, at man har brug for en slags følelsesmæssig beskyttelse. Taber man sig så, så fjerner man den følelsesmæssige beskyttelse og så kan man risikere at komme i kontakt med følelser, man ikke kan magte og kontrollere. Man kan bl.a. blive meget mere sårbar og kan føle sig mere ubeskyttet og 'hudløs'.

    Din frygt for, at du ikke kan holde opkast og lort i dig, hænger selvfølgeligt sammen med den oplevelse du havde, hvor du fik dårlig mave. Du mistede kontrol og kontroltab kan give meget angst.
    Men set mere psykologisk og symbolsk, så kan den frygt måske også hænge sammen med, at du har noget lort med dig fra fortiden, som du kunne kaste op over. Det kan give en angst for, at du ikke kan holde alt det 'ulækre og grimme' indeni dig og at det pludseligt vælter ud, så andre ser, hvordan du virkeligt har det indeni.
    Derfor, mener jeg, at det vil være godt at arbejde med, hvad det er for noget følelsesmæssigt lort, du føler, at du har med dig. Men om I arbejder på den måde i din terapi, ved jeg jo ikke.
    Og selv hvis I gør, så tager det tid, før man mærker forandringer, for alt 'det gamle lort' vælter ikke bare lige pludseligt ud. De grimme følelsesmæssige ting kommer ganske langsomt frem i det tempo, du er klar til at lade det komme ud.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hejsa :)

    Du har jo helt tydeligt en lidelse der skal behandles. Jeg syntes, at du skal tage til din læge igen, og så være helt ærlig og fortælle hvordan du har det. Du har brug for at få en henvisning til en behandler som sygesikringen betaler for.

    Ønsker dig det bedste!
Log in eller Registrér for at kommentere.