Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Depression? Hjælp :/

Redigeret 29 marts, 2010, 14:00 i Studerende og unge
Jeg er en pige på 16 år, det sidste halve år, er alt overskud fløjet væk fra min krop. For at være ærlig, er jeg på mit værelse hele tiden, alle dage om ugen. Jeg føler mig trist til mode, og bare nedtrykt i det hele taget. Mine tanker er forvirrende, har svært ved at styre mine følelser, og bliver let irriteret og vred... Nogle gange tænker jeg på selvmord, det er ikke fordi jeg gerne vil tænke sådan, men det kommer bare... Eller også tænker jeg hvis nogen omkring mig dør, mine forældre, veninder/venner eller nogle andre :/
Det hele virker uoverskueligt, det er bestemt blevet værre de sidste par måneder, jeg lukker mig totalt inde i mig selv, tænker at jeg bare gør alt forkert, så gør ingenting i stedet. Har ingen veninder tilbage, kun en, som jeg er sammen med meget sjældent... Jeg lades bare som om jeg er glad og frisk hvis jeg er sammen med nogen.

Kan det være en depression??? Eller er jeg bare deprimeret?? :/
PS - har stærkt overvejet at gå til læge, men er der nogen der ved hvad man skal sige? Er virkeligt bange for at snakke bare med en læge om det? Hvad hvis lægen tænker jeg bare er dum!?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Mie Mulle

    Hvor jeg dog føler med dig. Det du har skrevet, kunne være mig, da jeg var lidt yngre end dig. Eller det kunne have været min datter, da hun var på alder med dig.

    Det kan godt tænkes, at du har en depression men mere vigtigt er, hvorfor du så har det? Der må være nogle ting i dit liv, der ikke har fungeret særligt godt, siden du har det så svært og har så dårlig selvtillid.

    Det vil bestemt være en god idé at få en tid hos din læge og tale med ham eller hende. Hvis du fortæller din læge, det du har skrevet her eller hvis du printer det ud og viser din læge det, så vil han eller hun helt sikkert ikke tænke, at du bare er dum. Men jeg ved godt, at det er svært.
    Hvis din læge ikke forstår dig og ikke hjælper dig, så er det ikke en god læge og så kan du skifte læge. Men jeg tror bestemt ikke, at det bliver nødvendigt. Jeg tror, at du vil blive forstået og føle dig meget lettet bagefter.

    Så jeg håber så meget for dig, at du kan få bestilt en tid hos din læge, så du kan få talt med én og få noget hjælp til at få det bedre.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Jeg er 100% enig med Helene.

    Du skal blot se at ringe til din læge; og det kan kun gå for langsomt :-) Jeg kan godt huske hvor svært det var det der med hvad pokker jeg skulle sige. Men det kom til at gå helt af sig selv.
    Jeg sagde vist: "Jeg har det ikke særlig godt for tiden", og så begyndte jeg at græde...

    Ring nu til lægen i morgen og bed om at få en tid hurtigst muligt. Sig at det er fordi du gerne vil snakke med lægen om om du har en depression.

    Vh
Log in eller Registrér for at kommentere.