Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Søvnproblemer..

Jeg har nogle problemer med søvnen, eller ved ikke om det er problemer, men noget der går mig meget på psykisk.

Jeg fik for 1½mdr siden stillet diagnosen stress, depression og livskrise. Efter det er jeg begyndt at have nogle søvnproblemer.
Før jeg fik "problemer" sov jeg kl 12-1 tiden, og vågnede ved 10-11 tiden. Så jeg fik altså en 9-10 timers søvn. Var glad for den rytme, og følte mig udhvilet når jeg vågnede, og kunne klarer dagen.
Så begyndte jeg at vågne ved 6-7 hver morgen her for 1 mdr siden, og det er hårdt når man så først falder i søvn ved 12-1 tiden, så det slet ikke nok timer for mig. Så jeg begyndt at sove ved 22-23 tiden, så jeg får de der 7-8 timer, men vågner stadig kl 6-7 og er slet ikke udhvilet. Føler mig træt og uoplagt og føler jeg ikke har sovet nok.
Har prøvet forskellige ting, at lave øvelser når jeg vågner for at sove videre, lytte til søvndyssende musik, forskellige "tæl får" øvelser, samt meditation. Intet af det virker. Hvis jeg er heldig at falde hen igen sover jeg meget let, og det hjælper mig overhovedet ikke.
Har nu gået ledig i 1 år her d. 3 april, og har sovet fucked i den periode, i 3 måneder sov jeg ik før kl 5 om morgen og stod op kl 15 næste dag. Men vendte det da det er en meget unaturlig søvnrytme.
Jeg ville gerne kunne sove de 9-10 timer igen, da jeg har gjort det det meste af mit liv, og har følt mig udhvilet så. Tror bare min krop har brug for det ekstra søvn? Da jeg gik i skole fik jeg måske 8 timer om natten, men sov så 1-2 timer om eftermiddagen når jeg kom hjem, og kunne så stadig falde i søvn om aften.
Nu kan jeg ikke rigtig sove om eftermiddagen. Blunder max hen ½times tid, men har jeg overhovedet ikke kunne før.

Nogle der har nogle gode råd eller visdomsord? Min læge mener ik jeg skal have noget medicin da jeg jo sagtens kan falde i søvn om aften.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Amilea

    Jeg har desværre ikke rigtigt nogle gode råd eller visdomsord - men jeg har en forklaring på det, du oplever.

    Jeg husker fra dine tidligere indlæg, at du arbejder med årsagen til dine problemer. Det sætter en masse i gang i underbevidstheden, der især er aktiv, når man er i ro - d.v.s. også under søvnen.
    Underbevidstheden prøver bl.a. igennem drømme at løse gamle og nye problemer og konflikter. Mange gange husker man ikke sine drømme men alle mennesker drømmer hver nat og typisk på ret bestemte tidspunkter. Hvis man ikke er parat til at konfrontere de følelser, der kommer frem i drømmene, så vil sindet bortcensurere dem. Da problemerne og følelserne igennem drømmene er kommet højere op i bevidstheden, frigøres der stresshormoner. Det kan bevirke, at man vågner, fordi kroppen reagerer på disse stresshormoner. Det kan også betyde, at det kan være helt umuligt at falde i søvn igen, fordi kroppen er i stress. Man ved bare ikke hvorfor, for man husker jo ikke drømmene.

    Stresshormoner produceres i binyrerne. Binyrerne kan styrkes af stærke B-vitaminer (især B5 eller B6 - men man skal tage et præparat, der dækker hele B-vitamin spektret men måske med ekstra B5 eller B6. Husker desværre ikke, hvilken af dem det især er). Måske kan det hjælpe lidt.

    Jo mere du arbejder med dig selv og forsøger at løse dine problemer, også bevidst og i vågen tilstand, desto mindre påtrængende vil din underbevidsthed være, når du sover - og derfor lade dig sove i fred.
    Hvis du skubber problemerne væk og ikke giver dem opmærksomhed, når du er vågen, så vil de givetvis være mere aktive om natten - og så vil de føre til, at du vågner.
    Det er jo desværre ikke nogen hurtig eller let løsning men man kan jo ikke lave om på den måde, sindet fungerer på.


    KH Helene
  • Indstillinger
    hej mange tak for forklaringen, det rart at vide..
    Jeg arbejder meget på det, og får også ros af min psykolog som tydeligt kan se jeg gør hvad jeg skal og at det virker for mig..

    Så jeg holder bare ud og ser frem til jeg igen kan sove ordenligt!
  • Indstillinger
    Hej Amilea.

    Du siger at du ikke kan sove. Prøv i en periode at undlade Cola, Kaffe og koffeinrige ting. Samt. prøv at motionere og køre dig selv træt løbet af dagen. Prøv så at gå i seng klokken 11 og vis du har lagt i over en time så læg dig med i den anden ende af sengen. vis det ikke hjælper så stå op og drik et glas vand eller se lidt tv og så prøv at gå i seng igen.

    Mvh Lenette
Log in eller Registrér for at kommentere.