Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vægtøgning ved styrketræning

Redigeret 26 marts, 2010, 12:16 i Motion
Hej!

Jeg er en kvinde på 22 år, der har styrketrænet on-off de sidste to år (hvor jeg samtidig, også on-off, har cyklet og svømmet meget).

Jeg er siden sommeren 2009 gået fra at veje 59 kg til (nu) at veje 63. Det er ikke voldsomt for meget meget, (jeg er 171 cm høj) men jeg har samtidig reguleret min kost, så jeg nu ikke drikker sodavand, ikke spiser slik, generelt undgår sukker og drikker max 4 genstande om måneden. Jeg spiser havregrød med æbler til morgenmad, meget lidt rugbrød (med avocado som pålæg) og masser af grove grøntsager til frokost, frugt til mellemmåltider (ca. 4 stk om dagen, fordelt over hele dagen) og kød og grøntsager til aftensmad (undgår så vidt muligt pasta, ris og kartofler). Jeg bruger kun fedt til stegning (aldrig på brødet), jeg bruger sjældent sukker i kaffen (primært kunstigt sødemiddel) og jeg styrketræner pt. 3 x 1 time om ugen efter fysioterapeuts anvisninger.

Da jeg i slutningen af januar begyndte at styrketræne, vejede jeg 62. Jeg har ikke vejet mig i hele februar, men kunne i midten af marts konstatere at jeg stadig vejede 62. Her til morgen vejede jeg så knapt 63.

Jeg træner primært mave, ben, ryg og arme og går pga. CMP og hybermobilitet langsomt frem, da jeg skal passe på både knæ og håndled.

Her kommer endelig mit spørgsmål: Er det muligt at jeg simpelthen er begyndt at opbygge muskler og at det er årsagen til vægtøgningen?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det korte svar: JA!

    Muskler vejer mere end fedt.

    Det lange svar: At din vægt havde ændret sig med et kilo siden du sidst vejede dig, behøver ikke at betyde at du har taget på. Vores vægt svinger (normalt inden for et interval på 3 kg) alt efter cyklus, væskebalance osv.
    Jeg kan ikke undgå at blive en anelse bekymret for, om du er lidt FOR fokuseret på din kost og din vægt.
    Du skriver, at din nuværende vægt ikke er voldsomt for meget, men faktisk er det overhovedet ikke det mindste for meget. Dit BMI er ved en vægt på 63 kg 21,5. Og når du styrketræner tre gange om ugen, er der ingen tvivl om, at du har muskelmasse.
    Den diæt du beskriver lyder som en fornuftig diæt til overvægtige der skal tabe sig rigtig meget, men du som er ung, normalvægtig (til den lave side) og træner jævnligt har rigeligt plads til at spise uden så stort fokus på at spise "rigtigt". Du er sund; også selvom du drikker en sodavand eller spiser en pizza eller en pose slik i ny og næ.
    Har du hørt om ortoreksi? Læs det her med åbent sind: http://www.spiseforstyrrelser.dk/script ... cat_id=142

    Venligst
    én der selv har været der.
  • Indstillinger
    Tusind tak for det hurtige svar!

    Det link du sendte var påfaldende genkendeligt for mig, men jeg tror ikke at der er fare for at jeg isolerer mig - jeg falder jævnligt i og spiser/drikker ting som er usundt.

    Mine kostændringer startede fordi jeg fik irriteret tyktarm (som gav sig udslag i kraftige svingninger i afføringen - fra tynd til tyk osv) Mine læge anbefalede mig at spise fiberrigt og masser af grønt og det hjalp.

    Jeg har en lang historie med depression pga. mobning (haft siden jeg var 12-13, først behandlet fra vinteren 06/07) og har både været i kontakt med psykologer og er blevet behandlet med citalopram-præparater.

    I forbindelse med den kognitive behandling, jeg modtog i foråret 09 blev jeg anbefalet at dyrke motion, i særdeleshed styrketræning, cykling og svømning, da det kunne afhjælpe mine smerter i knæene.

    Jeg her ikke haft symptomer på depression siden april 09.

    Så der er mange årsager til at jeg prøver at træne så meget som muligt og spise så sundt som jeg kan. :)

    Jeg vil ikke sige at jeg har isoleret mig socialt pga. min kost - tværtimod kan jeg nu være med til mange ting, som jeg ikke kunne tidligere pga. smerter og maveproblemer. Sandt nok holder jeg igen med mange af de udsunde ting, men det har jeg kun fået respekt for.

    Mht. min vægt, som jo var årsagen til at jeg skrev, så ved jeg godt at jeg ikke er tyk. Men jeg har en delle på maven som jeg inderligt gere vil af med. Den "slasker" til siden når jeg sover og det irriterer mig voldsomt. Desuden "deller" den også lige under bh'en, så når jeg sidder det mindste foroverbøjet, skubber det sig op mod bh'en og det er decideret ubehageligt.

    Måske er jeg en anelse vægtfikseret (hvilket skyldes netop den jævnligt tilbagevendende delle på maven), men jeg vil hellere forsøge at tabe mig jævnligt (og så kun et-to kilo af gangen) end jeg vil ende med at skulle tabe mig ti kilo på en gang. Det er for irriterende for mig at være på slankekur (for det isolerer netop enormt meget!)

    Jeg ville bare gerne tabe de to-tre kilo, der sidder dér - så jeg kan føle mig slank og pæn igen.

    Jeg har både æblekinder og "mormorarme", så jeg er langt fra farezonen endnu.
  • Indstillinger
    Man kan SAGTENS have en spiseforstyrrelse eller tendenser dertil uden at være et omvandrende skelet eller ligge med hovedet i lokummet flere gange dagligt. Det er det psykiske vi taler om.

    På det du nu skriver, lyder det som om, at der er mange ekstra gode grunde til at lige præcis DU spiser rigtig sundt; men du må dælme ikke glemme variationen, at der skal være plads til at spise hvad andre serverer og at tallet på vægten kun er vejledende osv.

    Netop det at du har haft depression er endnu en grund til at være særligt opmærksom på det her. Jeg vil ikke konstatere at du har et problem; jeg vil bare fortælle dig, at det for mig lyder som om, at du står på tærsklen til at kunne udvikle eksempelvis ortoreksi, og jeg vil opfordre dig til at være opmærksom på det, så du ikke pludselig ser dig selv fanget i det.

    Og husk så lige, at et par kilo mere af vægten desværre ikke nødvendigvis betyder at du taber dig på maven. Har du tendens til at fokusere på tallet, så smid den væk og orienter dig efter om dit tøj passer dig.
    Og så skal jeg nok holde op med alle mine formaninger. At jeg røg i er ikke ensbetydende med at du gør det. :-)
  • Indstillinger
    Jeg synes bestemt ikke at du er formanende, det er kun godt at du er opmærksom på at andre kan falde i. :) Tusind tak for det.
  • Indstillinger
    Det er jeg glad for :)
Log in eller Registrér for at kommentere.